پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۴۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
چهار سال از کلنگ‌زنی بزرگترین طرح اقتصادی کردستان می‌گذرد و این طرح هم اکنون وارد مدار اجرایی شده است تا با اتصال دانه‌های زنجیره فولاد به هم در شرق این استان، راه برای صادرات فولاد هموار شود.
شعار سال: ماشین پشت ماشین سنگ آهن کردستان را به دیگر استان‌ها می‌برد تا به فولاد تبدیل شود و در این میان سهم این استان مرزی تقریبا هیچ است، چون ارزش افزوده‌ای که باید از فرآوری این سنگ باارزش نصیب کردستان شود، به صورت خام خارج و در دیگر استان‌ها به ارزش تبدیل می‌شود.
 
بعد از استخراج معادن، موضوع مهم، فرآوری عناصر آن در داخل استان است که در این زمینه ضعف شدیدی وجود داشته و اغلب، مواد حاصل از معادن به‌صورت خام صادر می‌شود که این امر آسیب‌های چشمگیری به همراه دارد، چرا که هم از نظر اقتصادی، سود‌های چند برابری ازدست‌رفته و هم فرصت اشتغال‌زایی که جامعه نیاز مبرمی به آن دارد، از بین می‌رود.
 
معادن غنی فراوانی در کردستان وجود دارد که به دلیل نبود صنایع فرآوری، مواد به‌دست‌ آمده از این معادن، خام به بازار عرضه می‌شود که می‌توان با ایجاد صنایع فرآوری در کنار معادن، به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان کمک کرد.
 
مسئولان کردستان بار‌ها خواستار جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد صنایع فرآوری در کنار معادن استان شده‌اند و معتقدند این شیوه علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، منجر به افزایش ارزش‌افزوده و رونق اقتصادی استان می‌شود.
 
در حال حاضر سهم استان از بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی به دلیل خام فروشی مواد، برجای گذاشتن هزینه سنگین راه‌سازی، استهلاک و فرسوده کردن آسفالت جاده و آلودگی ناشی از تردد بیش ‌از اندازه خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین در محور‌های این استان است؛ و حالا با ایجاد زنجیره تولید فولاد، یکی از راه‌های خام‌فروشی بسته خواهد شد.
 

از جمله مزیت‌هایی که می‌توانست کردستان را فولادی کند، وجود ذخایر غنی معدنی (بیش از ۱۰۰میلیون تُن سنگ آهن قابل استخراج)، مدیریت منابع آب‌های سطحی و امکان حمل‌ونقل ریلی متصل به شبکه سراسری کشور است که مسوولان صنایع فولاد را به فکر انداخت تا در کردستان کارخانه‌ای راه بیاندازند و اواخر سال۹۵ این اتفاق افتاد و قرار بود سال۱۴۰۰ این طرح بزرگ به سرانجام برسد و بهره برداری شود، اما نشد.
 
زیرسازی زنجیره فولاد مرداد امسال آغاز شد و مدیرکل صنعت می‌گوید: در کنار همه رفت و آمد‌ها برای اتصال دانه‌های زنجیره فولاد از معدن تا کارخانه، علاوه بر تحرکی که در استان شاهد آن خواهیم بود، فولاد، کردستان را صنعتی می‌کند و صرفه اقتصادی لازم را دارد.
 
محمد دره وزمی افزود: با مشارکت دادن معادن تامین خوراک این کارخانه را تامین کرده ایم و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهد بود.
 
زنجیره فولاد در ۲شهرستان بیجار و قروه راه اندازی شده و برای اجرای این پروژه عظیم اقتصادی، بیش از هشت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد که این بار وعده داده شده تا ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.
 
معاون اقتصادی استاندار می‌گوید: زنجیره فولاد کردستان از پروژه‌های بسیار مهم و مطالبه اصلی مردم استان است که زمینه ایجاد اشتغال برای ۶۰۰هزار نفر به طور مستقیم را فراهم خواهد کرد.
 
وی گفت: آهن اسفنجی در بیجار تولید می‌شود و در قروه به شمش فولاد تبدیل می‌شود و با راه‌اندازی زنجیره فولاد کردستان در واقع میزان صادرات این محصول صنعتی در کشور افزایش می‌یابد.
 

سرمایه گذاری برای آینده

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان هم می‌گوید: در استان کردستان، احداث یک واحد آهن اسفنجی (با ظرفیت تولید سالانه ۱.۶میلیون تُن) در شهرستان بیجار و یک واحد فولادسازی و ورق نورد گرم فولادی (با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تُن) در شهرستان قروه در برنامه قراردارد.
 
محمدرضا احمدی افزود: با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها و محدودیت‌های خاص، تامین این میزان سرمایه‌گذاری در شرایط تحریم و وضعیت سخت اقتصادی این شرکت در سال جهش تولید، ایده ایجاد کنسرسیوم را برای اجرای پروژه‌های یادشده مطرح کرد تا با هم‌افزایی و همگرایی از ظرفیت بسیار ارزشمند موجود میان پیمانکاران قدرتمند و صاحب فناوری حاضر در فرآیند مناقصه، پروژه‌ها را اجرایی کرده و صنعت فولاد را در استان کردستان ایجاد کند.
 
سرمایه‌گذاری ثابت ۴۵۰میلیون یورویی

احمدی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای طرح آهن اسفنجی و ورق نورد گرم کردستان اقزود: کل سرمایه‌گذاری ثابت این ۲پروژه به‌صورت ارزی حدود ۴۵۰میلیون یورو است.
 
وی ادامه داد: میزان اشتغال آن نیز بیش از ۱۰هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم است.
 
از این تعداد، ۱۴۵۰نفر نیروی کار تحصیلکرده بومی به‌طور مستقیم و حدود ۹۵۰۰نفر نیز به‌طور غیرمستقیم مشغول به‌کار خواهند شد.
 

انتخاب استان کردستان

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان با اشاره به‌دلایل انتخاب استان کردستان برای اجرای پروژه‌های فولادی گفت:از جمله مزیت‌های این استان، وجود ذخایر غنی معدنی (بیش از ۱۰۰میلیون تُن سنگ آهن قابل استخراج)، مدیریت منابع آب‌های سطحی و امکان حمل‌ونقل ریلی متصل به شبکه سراسری کشور است.
 
وی ادامه داد: وجود زیرساخت‌های در دسترس به‌ویژه بهره‌مندی از گاز، استفاده از شبکه برق سراسری کشور (۲۱۰ مگاوات) و بهره‌مندی از مرز مشترک صادراتی با اقلیم کردستان عراق، از دیگر مزیت‌های استان کردستان است.
 
رئیس هیات مدیره شرکت صنایع فولاد کردستان هم گفت: با همت و پشتیبانی پیمانکاران برای اجرای پروژه‌های فولادی در استان، زمینه اشتغالزایی قابل‌توجهی فراهم شده و درنتیجه، سرفصلی برای رفع محرومیت‌زدایی از این استان شکل خواهد گرفت.
 
علی یزدانی افزود: سرمایه‌های بسیاری در حوزه نقدینگی در کشور و امکان تشکیل کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های توانمند وجود دارد و برخی تجهیزات مورد نیاز این پروژه‌ها، امکان ساخت داخل دارند و می‌توان در قالب فاینانس عمل کرد.
 
وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع فولاد کردستان با ترکیب سهامداری خود، هیات مدیره‌ای کاملا یکدست داشته و از طرح‌ها شناخت کامل دارد گفت: پیمانکاران با به ثمر رساندن ۲پروژه مهم اقتصادی، زمینه گام برداشتن استان کردستان در راستای صنعت فولاد کشور را فراهم می‌کنند.
 
وی افزود: در شرایط تحریم، پیشنهاد‌هایی را برای تامین مالی این طرح‌ها داشته‌ایم و بدون شک با همگرایی بیشتر شرکت‌ها، امکان تحقق این اهداف وجود دارد.
 
مصرف‌کنندگان محصولات این کارخانه‌ها، صنایع خودرو، لوله‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی، ساختمان، مخازن تحت فشار ودیگر زیرساخت‌های لازم است.
 

در انتظار صنعتی شدن

و حالا بیجار و قروه که در کشاورزی و معدن سرآمد کردستان هستند، این بار چشم به راه صنعتی شدن هستند و جوانانی که از شهر و دیار خود به امید کارگری راهی مناطق مرکزی کشور شده‌اند، امیدوار به اجرایی شدن این طرح هستند تا بتوانند به زادگاه خود برگردند.
 
محمد از جمله این جوانان است که می‌گوید: پنج سال است که در غرفه‌های میدان تره و بار تهران مشغول به کار هستم و در سال تنها چهار بار می‌توانم به دیدن پدر و مادرم بیایم.
 
همه دردش این است که فرصت برای دیدن دوباره خانواده‌اش را از دست بدهد و با این حسرت تا آخر عمر در غربت بماند و امیدوار است که با راه اندازی این صنعت بتواند در شهرش قروه دست به‌کار شود.
 
صنعتی که قرار است سالانه ۲.۵میلیون تن گندله، ۲.۵میلیون تن کنسانتره سنگ آهن ۱.۶میلیون تن آهن اسفنجی و یک میلیون تُن فولاد و ورق تولید و از خروج ارزش افزوده از این استان جلوگیری کند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری صدا و سیما  ، تاریخ انتشار:  30شهریور 1399  ، کدخبر: 2828927 ، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
0
ولي به جرات هم ميشه گفت اين استان حتي در ابتداي مسير هم نيست نسبت به خيلي از استان هاي ديگه بايد بهش خيلي توجه كرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین