پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۴۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
پیر محمد ملازهی گفت: دعوای ایران و عربستان، از رویارویی سیاسی به جدل ایدئولو‍ژیک تبدیل شده است. به همین دلیل باز شدن گره کور چالش جمهوری‌اسلامی با دولت سعودی سخت‌تر از همیشه شده است. آن هم در شرایطی که طرفِ عربستانی بیشتر به آتش دامن می‌زند.
شعار سال: «با تشدید فشار بر ایران، این کشور مجبور خواهد شد به پای میز مذاکره بیاید». این اظهارنظر صریحِ «فیصل بن‌رحمان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی نشانه‌ای بارز از فضای چالشی بین ایران و عربستان است. اختلافی عمیق بین دو کشور مهم و تاثیزگذار خاورمیانه که کمتر تحلیلگری رای به پایان و حتی کمرنگ شدن آن می‌دهد.

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در این‌باره اظهار داشت: اختلاف و یا بهتر است گفته شود دعوای ایران و عربستان، از رویارویی سیاسی به جدل ایدئولو‍ژیک تبدیل شده است. به همین دلیل باز شدن گره کور چالش جمهوری‌اسلامی با دولت سعودی سخت‌تر از همیشه شده است. آن هم در شرایطی که طرفِ عربستانی بیشتر به آتش دامن می‌زند و ضمن همراهی با آمریکا، رابطه دو کشور را روز به روز دورتر می‌کند.

گشایش مناسبات بین‌المللی ایران

او همچنین تصریح کرد: در چنین فضایی هرگاه که گشایشی در مناسبات بین‌المللی ایران به وجود می‌آید، سعودی‌ها دست به هر اقدام خرابکارانه‌ای می‌زنند تا تهدید را متوجه ایران کنند. بر همین اساس حالا که موعد پایان تحریم تسلیحاتی ایران رسیده است، وزیر امور خارجه سعودی در واکنش کاملا قابل‌پیش‌بینی از کشور‌های جهان خواسته ما را تحت فشار قرار بدهند. آن هم در شرایطی که جمهوری‌اسلامی فقط با کشور‌های کره‌شمالی، چین و روسیه می‌تواند مبادله هسته‌ای داشته باشد. دولت ایران برای مبادلات مالی دستش بسته است و باطبع نمی‌تواند فضای داد و ستد مطلوبی داشته باشد.

کارشکنی‌های عربستان

وی توضیح داد: درباره اینکه ایران در قبال کارشکنی‌های عربستان باید چه واکنشی نشان بدهد، به نظر من مصلحت چیزی جز این نیست که باید تلاش کنیم این نزاع تمام شود و یا اقلا کمتر شود. همانطور که در دولت آقای محمد خاتمی شرایط دو کشور بهتر شد و رفت و آمد‌ها و قرار و مدار‌های دیپلماتیکی را شاهد بودیم. نتیجه دعوای ایران و عربستان تعامل اسرائیل با برخی از کشور‌های منطقه است. این نشان می‌دهد، تصمیم‌گیران نظام باید تلاش‌های‌شان را به کار بگیرند تا بتوانند با این همسایه مهم، فضایی توام با همکاری و تفاهم به وجود بیاورند.

پیر محمد ملازهی در پایان گفت‌: در پایان به این مساله نگران‌کننده اشاره می‌کنم که عربستان، اسرائیل و آمریکا در جبهه‌ای واحد علیه جمهوری‌اسلامی فعال هستند که این می‌تواند مصلحت و منافع نظام اسلامی را به طور جدی تهدید کند. به هر حال معلوم است، همکاری عربستان، اسرائیل و آمریکا برای ایران هزینه‌ساز است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۶مهر ۱۳۹۹، کدخبر: etemadonline.com، ۴۳۹۳۱۶
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
0
0
با این سعودی های خدانشناس آدم نمی‌داند چطور برخورد کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
ما نيازي به باز كردن اين گره نداشتيم و نداريم اين ها با يك تهديد خالي از طظرف ما خودشون رو خيس ميكنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
اصلا نيازي به باز شدن گره در اين زمينه نيست واقعا! هيچ عجله اي براي مذاكره با اون ها نبايد داشته باشيم و شمشير رو از روبرو ببنديم تا رو نگيرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین