پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۵۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
مدیریت شرکت‎های دانش‌بنیان باید از زاویه تولید نقشه راه حرکت و به‌تبع آن مدیریت در راستای کاهش هزینه‎ها، ارتقای سطح مدیریت و هدایت شرکت‎های دانش‎بنیان در جهت دستیابی به جرم بحرانی لازم برای تولید و آزادسازی انرژی شتاب‎دهنده فعالیت در دستور کار سیاست‎گذاران این حوزه قرار گیرد تا با شتاب‎دهی به فرایند تولید محصولات و تجاری‎سازی آن‎ها، علاوه بر تولید ارزش‎افزوده و حرکت در جهت تأمین امنیت غذایی، زمینه‎های تاب‎آوری و ماندگاری آن‎ها در بازار رقابتی شکل گیرد.
شعار سال:شرکت‎های دانش‎بنیان کشاورزی به‌موازات تولید محصولات کشاورزی توسط کشاورزان در سطح مزرعه، می‎توانند به‎طور مستقیم و غیرمستقیم نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی بازی نمایند. بر اساس آمار موجود در کشور بیش از 5000 شرکت دانش‎بنیان شکل‌گرفته‌ است که از این تعداد بیش از 575 شرکت در حوزه کشاورزی فعالیت دارند. در سال‎های گذشته شکل‎گیری شرکت‎های دانش‎بنیان رشد قابل‌توجهی داشته‎اند و برخی از آن‎ها به موفقیت‎های قابل‌توجهی نیز دست‌یافته‌اند اما بیشتر این شرکت‎ها به دلایل مختلف مانند کمبود سرمایه، تجهیزات، مشکلات حقوقی، مشاوره‎ای و به‌ویژه اقتصاد و بازار نتوانسته‎اند حتی با تولید محصول، در بازار ظهور بیرونی داشته باشند و یا این‌که در داخل و یا خارج از کشور توان رقابت با شرکت‎های بزرگ داشته باشند. بسیاری از این شرکت‎ها در مراحل ابتدایی از مسیر فعالیت خارج‌شده و یا با تولید بسیار اندک در جغرافیای بسیار محدود فعالیت دارند و نمی‎توانند رشد شتابان و اقتصادی داشته باشند. بسیاری از این‎ شرکت‎ها تاکنون نتوانسته‎اند در حوزه سرمایه‎گذاری به جرم بحرانی قابل‌قبول برسند تا بتوانند انرژی آزاد کنند و بتوانند در محیط پیرامونی و بازارهای داخل و خارج تأثیرگذاری بالا داشته باشند. به‌بیان‌دیگر، دستیابی به جرم بحرانی به لحاظ اندازه و سرمایه‎گذاری می‎تواند نقش بسیار مهمی در دستیابی شرکت‎های دانش‎بنیان در حوزه‎های مختلف به‌ویژه کشاورزی به اهداف ترسیم‌شده داشته باشد.

با توجه به این مهم به نظر می‎رسد حرکت ملایم و آرام شرکت‎های دانش‎بنیان در گذر زمان برای دستیابی به اهداف و تولید محصولات تجاری، نه به لحاظ فضای موجود در کشور و به‌ویژه در بخش کشاورزی منطقی و قابل‌قبول است و نه به لحاظ اقتصادی دارای توجیه لازم. به همین دلیل لازم است فعالیت این شرکت‌ها با فراهم آوردن بسترهای مختلف شتاب پیدا کند. یکی از شتاب‎دهنده‎های شرکت‎های دانش‎بنیان در یک حوزه خاص و یا در یک گروه خاص که در طول یک زنجیره تأمین کشاورزی فعالیت می‎کنند، تغییر ساختار مدیریت شرکت‎های دانش‎بنیان است. به‌بیان‌دیگر، لازم است تجمیع این‌گونه شرکت‎ها از لحاظ مدیریت و پاسخگویی به نیازهای زنجیره تأمین کشاورزی صورت گیرد تا آن‎ها بتوانند از ظرفیت‎های یکدیگر در حوزه‎های اقتصادی، بازار، حقوقی و ... بهره‎مند شوند و هم‎افزایی لازم را داشته باشند. افزون بر آن، در این شرایط جرم بحرانی شرکت‎های دانش‎بنیان به لحاظ اندازه و نیز سرمایه‎گذاری و سرمایه در گردش به اندازه‎ای ارتقاء خواهد یافت که می‎توانند از خود انرژی لازم را آزاد کنند. به همین دلیل لازم است هلدینگ شرکت‎های دانش‎بنیان کشاورزی در دستور کار قرار گیرد تا جرم بحرانی موردنیاز شکل گیرد و از بسیاری از هزینه‎ها جلوگیری شود و توان رقابت از منظر کاهش قیمت تمام‌شده و کیفیت محصول تولیدی و توان ورود قوی در بازارهای داخلی و خارجی و برندسازی شکل گیرد و عملاً این‎گونه شرکت‎ها به غول‎های تولید تجاری تبدیل شوند زیرا حرکت در چارچوب‎ها و ریل‎گذاری‎های گذشته، منجر به تولید شرکت‎های دانش‌بنیان نوزادی خواهد شد که با کوچک‎ترین تکانه اقتصادی و اختلال در بازار مصرف، تاب‎آوری لازم را نخواهند داشت و از فضای شکل‌گرفته حذف خواهند شد که با توجه به سال‎ها تجربه و سرمایه‌‎گذاری‎های کوچک، مطلوب نخواهد بود و آثار منفی بر شرکت‎های جدید وارد در این حوزه خواهد داشت.

امید این‎که مدیریت شرکت‎های دانش‌بنیان از زاویه تولید نقشه راه حرکت و به‌تبع آن مدیریت در راستای کاهش هزینه‎ها، ارتقای سطح مدیریت و هدایت شرکت‎های دانش‎بنیان در جهت دستیابی به جرم بحرانی لازم برای تولید و آزادسازی انرژی شتاب‎دهنده فعالیت در دستور کار سیاست‎گذاران این حوزه قرار گیرد تا با شتاب‎دهی به فرایند تولید محصولات و تجاری‎سازی آن‎ها، علاوه بر تولید ارزش‎افزوده و حرکت در جهت تأمین امنیت غذایی، زمینه‎های تاب‎آوری و ماندگاری آن‎ها در بازار رقابتی شکل گیرد.

   پایگاه تحلیلی-خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
وقتي ما نتونيم كشاورزي كشورمون رو اول از همه با كشاوران هماهنگ كنيم و ازشون روش هاي نوين رو بخوايم شركت هاي دانش بنيان بيهوده هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین