پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۵۳۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶
مدیرکل دفتر ابخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: در ۱۱ استان کشور عملیات آبخیزداری برای جلوگیری از خسارت‌های سیل آغاز شده و اواسط آبان ماه به پایان می‌رسد. با اجرای این پروژه شاهد کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل خواهیم شد
شعار سال:مدیرکل دفتر ابخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: در ۱۱ استان کشور عملیات آبخیزداری برای جلوگیری از خسارت‌های سیل آغاز شده و اواسط آبان ماه به پایان می‌رسد. با اجرای این پروژه شاهد کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل خواهیم شد.
 
 به باور کارشناسان عملیات آبخیزداری راهکار کلیدی جلوگیری از خسارت‌های سیل، در کشور محسوب می‌شود.
 
علاوه بر آن با اجرای این گونه عملیات ضریب نفوذ آب در زمین بیشتر شده، وضعیت منابع زیرزمینی آب و کشاورزی بهبود می‌یابد.
 
از سوی دیگر فرسایش خاک هم به حداقل رسیده و بستر زراعت و تولید غذا حفظ می‌شود.پس از آنکه در یکی دو سال گذشته سیل در شمال و جنوب کشور خسارت‌های زیادی را به باور آورد نگاه جدیدی برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور شکل گرفته است.
 
هوشنگ جزی، ‌مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سال ۹۸ به میزان ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۱ استان بحرانی و آسیب پذیر برای سیل اختصاص داده شد تا با اجرای عملیات آبخوانداری و آبخیزداری به ویژه در حوزه‌های بحرانی خاص از خسارت سیل به این استان‌ها جلوگیری شود.
 
وی افزود: ‌این پروژه‌ها از اردیبهشت اجرایی می‌شود و اواسط آبان ماه امسال پایان خواهد یافت.

به گفته مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها تاکنون پروژه خراسان جنوبی افتتاح شده و بقیه هم تا پایان اجرای پروژه در کل ۱۱ استان به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
وی مزیت اجرای این طرح‌ها را تا ۷۰ درصدی خسارت سیلاب عنوان کرد و گفت: هر جایی که این طرح‌ها اجرا می‌شود کاهش ۹ تن در هکتار فرسایش خاک، افزایش ضریب نفوذ آب در مناطق کوهستانی به میزان ۵۳۰ متر مکعب در سال و در مناطق دشت هزار متر مربع در سال را شاهد هستیم. علاوه بر آن بازدهی قنوات سه برابر می‌شود‌، معیشت مردم بهبود یافته و به اشتغال و امنیت غذایی هم کمک می‌کند.

جزی اعتبارات امسال آبخیزداری را ۱۰۰ میلیون یورو معادل ۱۱۲۵ میلیارد تومان عنوان کرد وگفت: تا کنون ۲۶ درصد این اعتبارات تخصیص یافته و تا پایان سال قرار است همه آنها اختصاص یابد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها در پاسخ به اینکه با این میزان اعتباری که دریافت کرده‌اید چه پروژه‌هایی را انجام داده‌اید، گفت:‌ ۵۹۴ حوزه آبخیز در کشور را که از سال گذشته شروع کرده بودیم هدف گذاری کردیم تا به پایان برسانیم.
 
با اعتبارات صندوق توسعه ملی آبخیزداری را جلو بردیم
 
جزی در پاسخ به اینکه آیا اعتبارات برای آبخیزداری کافی است، گفت:‌متاسفانه اعتبارات کافی نیست. بر اساس قانون برنامه ششم ۱۰ میلیون هکتار باید عملیات آبخوانداری صورت بگیرد که نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد اما اعتباراتی که دریافت می‌کنیم بسیار کم است.
 
وی تاکید کرد: در سال ۹۸ اعتبار آبخیزداری ۲ هزار میلیارد تومان بود اما امسال نصف شده و به ۱۱۰۰ میلیارد رسیده است و در صورتی که کمک‌های صندوق توسعه ملی نبود با این اعتبارات اندک هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم.
 
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل‌ها در پاسخ به اینکه آیا شما معتقدید آبخیزداری می‌تواند جایگزین سد سازی شود، گفت: معتقدم سرعت سدسازی در کشور باید بسیار کمتر شود اما برخی جاها ناگزیر هستیم از سد استفاده کنیم. ولی در مجموع باید توجه بیشتر به عملیات آبخیزداری شود چرا که تاثیر چند وجهی دارد. یعنی پوشش گیاهی را افزایش می‌دهد، ضریب نفوذ آب به خاک را بیشتر می‌کند، خاک به عنوان بستر تولید را حفظ می‌کند و علاوه بر اینها باعث جلوگیری از ورود سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب خاک به سدها می‌شود.
 
جزی ادامه داد:‌تبخیر در کشور ما بسیار بالا و سه برابر میانگین بارش است. در چنین وضعیتی سد سازی را باید دست به عصا پیش برد


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت استانداری استان سمنان ، تاریخ انتشار: 23 مهر1399  ، کدخبر:-  ، www.ostan-sm.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
واقعا با يك طرح عظيم ملي ميشه به وضعيت كشاورزي استان هامون يه سر و ساموني بديم و محصولاتمون رو از اين وضعيت نجات بديم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
اعتبار اين صندوق ته كشيده و هيچ چيزي براي ارائه از لحاظ مالي ندارن اينو ميگن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
به نظر من که این طرح ها اول از هرچیزی باید به مذاق کشاورز ها خوش بیاد چون بدون همکاری با اون ها اگر نباشه این طرح پیش نمیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
صندوق توسعه تهش سوراخ شده ها! اين ها هركاري دلشون ميخواد دارن با اين صندوق ميكنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین