پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۵۸۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
در میان درگیر‌های قره باغ طرفی که آتش بیار معرکه شده، ترکیه است که ایران در برهه‌ای به این کشور هشدار داد که وارد این بحران نشود.
شعار سال: وبسایت «Responsible Statecraft» وابسته به اندیشکده کوئینسی در تحلیلی به قلم الدر ممدوف نوشت: در اولین جمعه پس از آغاز دوباره جنگ بین ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ، چهار امام جمعه در مناطق آذری نشین ایران طی بیانیه‌ای حمایت همه جانبه خود را از یک طرف درگیری یعنی باکو اعلام کردند.
 در ادامه این مطلب آمده است: آن‌ها گفتند که قره باغ سرزمین اسلام است و آذربایجان کاملاً حق دارد به اشغال سرزمین خود توسط ارامنه پایان دهد. این موضوع، این انتظار در باکو و آنکارا را برانگیخت که ایران ممکن است سیاست خود را از بی طرفی به حمایت صریح‌تر از آذربایجان تغییر دهد.
فرمول بندی سیاست خارجی ایران فرایندی پیچیده دارد که شامل نقش آفرینی نهاد‌های مختلف دیپلماتیک و امنیتی می‌شود؛ بنابراین اعلامیه‌های ائمه جمعه ممکن است جنبه دیگری داشته باشد و آن بحث همدردی و همسویی با جمعیت آذری ایران است.
برای روشن‌تر شدن موضع ایران می‌توان به اظهارات علی اکبر ولایتی، مشاور امنیت ملی آیت الله خامنه‌ای و علی ربیعی، سخنگوی دولت مراجعه کرد. هر دو مقام از ارمنستان خواسته‌اند که نیرو‌های نظامی خود را از مرز‌های جمهوری آذربایجان که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده خارج کند، اما آن‌ها همچنین تأکید کرده‌اند که این مهم فقط از طریق صلح آمیز حاصل می‌شود.

با این حال و با وجود تمام این موضع‌گیری‌ها ایران باید در روابط خود با دو بازیگر اصلی منطقه یعنی روسیه و ترکیه که به شدت درگیر درگیری‌های قره باغ هستند تعادل برقرار کند.
روابط ایران با روسیه متحد ارشد نظامی ارمنستان چند وجهی است. تهران به حمایت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد. این دو کشور در سوریه نیز همکاری کرده و هر دو از بشار اسد پشتیبانی می‌کنند. از سوی دیگر تهران امیدوار است پس از پایان تحریم سازمان ملل در ۱۸ اکتبر خرید اسلحه روسیه را از سر بگیرد. تهران پس از آنکه با امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موفق به عادی سازی روابط با آمریکا و اتحادیه اروپا نشد، سعی کرد تا به مسکو و پکن نزدیک‌تر شود.
ایران همچنین دارای منافع گسترده‌ای در ترکیه به عنوان حامی اصلی جمهوری آذربایجان است. به عنوان مثال تهران و آنکارا با هم علیه شورشیان کرد همکاری می‌کنند و همزمان دارای رقبای منطقه‌ای مشترکی مثل اسرائیل، امارات متحده عربی و عربستان سعودی هستند. جدای از این مسائل ترکیه یک شریک تجاری مهم و یک مجرای مفیدی برای کاهش اثرات تحریم‌های یک جانبه آمریکا برای ایران است. در زمانی که ایران تحت فشار حداکثری دولت ترامپ و مجموعه‌ای از رقبای منطقه‌ای خود است به سختی می‌تواند ترکیه را از خود دور کند.
درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان هر چه طولانی‌تر شود، احتمال اینکه ایران نقش قاطع تری در آن ایفا کند بیشتر می‌شود.
برای تهران، خطرناکترین موضوع می‌تواند گسترش حضور ترکیه و اسرائیل در مرز‌های شمالی آن باشد. تحلیلگران امنیتی اسرائیلی ممکن است ترکیه را یک تهدید طولانی مدت در حال رشد قلمداد کنند، اما آن‌ها هنوز ایران را یک مشکل فوری و جدی می‌دانند. آذربایجان در حال حاضر از همکاری امنیتی نزدیکی با اسرائیل برخوردار است، بنابراین تهران نگران است که پیروزی کامل آذربایجان باعث گسترش نفوذ اسرائیل در همسایگی این کشور شود.
نگرانی‌های ایران با این واقعیت که جنگ فقط در چند کیلومتری این کشور اتفاق می‌افتد، تشدید می‌شود. محافل نومحافظه کار در آمریکا و اسرائیل مدتهاست که به دنبال دامن دن به تنش‌های قومی در ایران و تسریع در بالکان سازی این کشور هستند.
جالب توجه است که برخی از مهمترین کلیسا‌های ارامنه در ایران در مناطقی با اکثریت آذری واقع شده‌اند و در حال حاضر بدون مشکل کار می‌کنند. این همزیستی قومی عنصر مهمی از فرهنگ ایرانی است و به تقویت وجهه کشور در خارج از مرز‌ها کمک می‌کند.
گزارش‌های مربوط به اعزام مزدوران جهادی سوریه توسط ترکیه به جبهه قره باغ، چالش دیگری برای ایران به وجود می‌آورد، چرا که این‌ها نیرو‌هایی هستند که با ایران در سوریه می‌جنگند.
در این شرایط بود که ولایتی و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در ۷ اکتبر به ترکیه هشدار دادند که آتش بیار این معرکه نشود چرا که صبر ایران هم حدی دارد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که ایران تعامل دیپلماتیک خود را برای آتش بس افزایش داده چرا که برای تقویت امنیت‌اش در مرز‌های شمالی سخت تحت فشار است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۸۰۱۳۲، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
این دوراهی طرف آذربایجان بودن یا طرف ارمنستان واقعا سخته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
واقعا با اين جنگي كه در شمال ايران رخ داد نشون داد كه مرز هاي ما امن نيست و با يك جنگ كلي اسيب پذير هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
ترکیه ای که هیچ مرز مشترکی ندارد با این همه فاصله آتش بیار معرکه ای شدس که دودش به چشم ما می‌رود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین