پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۶۶۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
مالیات را می‌توان بعنوان یکی از ارکان اصلی تامین پایدار بودجه و راه اندازی مستمر چرخ‌های اقتصاد کشور محسوب کرد. ضرورت اخذ مالیات یک بحث است و مالیات ستانی درست، بحث دیگر. متاسفانه کشور معطل ناکارآمدی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی در مالیات ستانی درست شده است. ناکارآمدی که الزاما نیازمند راه اندازی تحقیق و تفحص با هدف شناسایی چرایی کم توجهی‌ها به راه اندازی سامانه یکپارچه و فساد‌های مالی و اخلاقی نهفته در شیوه‌های فعلی مالیات ستانی است (پیشاپیش آمادگی ارایه خدمات کارشناسی داوطلبانه در این خصوص را اعلام می‌داریم).
شعارسال: اخیرا معاون محترم درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشته اند که، به دنبال اخذ مالیات مضاعف نیستیم. فرموده اند، این سازمان به دنبال این نیست که مالیات مضاعفی را از طریق بررسی تراکنش‌های بانکی کسب کند، بلکه می‌خواهیم مالیات‌ستانی به سمتی برود که مالیات را مبتنی بر داده و اطلاعات بگیریم تا فضای رقابتی و عادلانه برای همه فعالان اقتصادی ایجاد شود. بر این قاعده، با اصلاحیه مواد ۱۶۹ و ۱۹۶ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴، دستگاه‌ها و ذی‌نفعان مختلف که اطلاعات مالی در اختیارشان است، مکلف شدند تا این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

ضمن تشکر از معاون محترم سازمان امور مالیاتی، باید از این سازمان موارد زیر را مطالبه گری نمود. مطالبه گری که در صورت کم توجهی به آن، می‌تواند تبدیل به یک بحران یا جنایت ملی شود. تاکید می‌کنیم، بحران و جنایت ملی.

- وفق قانون، سازمان امور مالیاتی مکلف به راه اندازی سامانه جامع و یکپارچه مالیاتی در کشور بوده است، چرا انجام نشده؟ چرا صندوق‌های فروشگاهی نصب نشده اند؟ چرا کلیه خرید و فروش‌های دارای سند مالکیت در یک سامانه جامع با کد ملی افراد یکپارچه نشده اند (اگر ادعای یکپارچگی وجود دارد، چرا اطلاعات برای سازمان هدفمندی یارانه ها، ارسال نشده است. اگر ادعای ارسال وجود دارد، اعلام رسانه‌ای شود تا ما تکلیف مان با سازمان هدفمندی روشن کنیم)، چرا سامانه‌های واردات و صادرات با سامانه یکپارچه مالیاتی اتصال ندارد (اگر این سامانه وجود دارد، چرا گزارشات قاچاق داده نمی‌شود)؟ چرا کد‌های حقوقی‌ها (شرکتی) با کد ملی افراد (اشخاص حقیقی) هم تراز نشده و بحث تفکیک حساب‌ها دنباله گیری نمی‌شود (اگر شده، چرا نظارت موثر صورت نمی‌گیرد)؟ چرا فشار قانونی لازم برای اتمام سامانه کاداستر  وارد نمی‌شود؟ چرا اقدامی در خصوص راه اندازی شناسنامه اقتصادی- اجتماعی شهروندان صورت نمی‌گیرد؟ چرا برای کلیه کالا‌ها و خدمات قابل ارایه در کشور، کد یونیک تا سر حد یک کالا یا خدمت قابل اخذ، تعریف نمی‌شود تا بتوان بر اساس آن، خرید و فروش چندباره یا یک باره، یک آدامس را در فلان روستای دور افتاده نیز شناسایی کرد (کسانی که دارای حداقل سواد تحلیل سیستم باشند، می‌دانند که این کار، اصلا کار پیچیده یا مشکل داری نیست)؟   چرا نظارت‌های چند لایه با مشارکت شهروندان برای نظارت بر فعالیت سازمان مالیاتی تعریف نمی‌شود (رویه موجود رسیدگی به اختلافات با قیاسی مع الفارق، داستان یکی بودن دزد و پلیس و قاضی را به ذهن متبادر می‌کند)؟ چرا حساب‌های بانکی بشکل یکپارچه و اصطلاحا حساب پایه مشترک مبتنی بر کد ملی، بازتعریف نشده است؟ چرا خرید و فروش در کلیه بازار‌ها (بورس، خودرو، ارز، طلا، مسکن،.) به سامانه مالیاتی وصل نیست؟

- علت بازنگری نشدن اساسی در قوانین مالیاتی به منظور تسهیل در راه اندازی سیستم یکپارچه چیست؟

- علت مشارکتی نکردن روند‌ها و رویه‌های اعتراضی شهروندان به مالیات ستانی چیست؟ (منظور ما بخش بازرسی و رسیدگی به شکایات نیست. چرا که بخش بازرسی و رسیدگی به شکایات هم از درون همان سازمان است. منظور ما دعوت از شهروندان حقیقی دارای شرایط خاص و استاندارد‌های مهارتی تعریف شده بعنوان بازرس و ناظر و هیات منصفه است).

- علت تاخیر‌های چندین ساله در رسیدگی به برخی از پرونده‌های مالیاتی چه می‌باشد؟

- چرا سازمان مالیاتی کشور، توان اولویت بندی مودیان و هماهنگ کردن امکانات موجود سازمان با مهمترین مودیان را ندارد؟

- چرا سازمان مالیاتی برای توانمند کردن پرسنل خود برنامه جدی و خاصی را دنباله گیری نمی‌کند (بغیر از دوره‌های آموزشی و بعضا نشست‌های موجود)؟

- چرا سازمان امور مالیاتی به مالیات ستانی ایضائی کم توجه بوده و ایجاد مشکل برای شهروندان برای این سازمان، کم اهمیت و بی اهمیت است.

- چرا سازمان امور مالیاتی به بحث فساد‌های هرچند موردی اخلاقی و مالی برخی از ممیزان حساسیت‌های لازم را ندارد (سیستم به دنبال گزارش فساد بوده و تحرک و حساسیتی برای فساد یابی و تله گذاری برای شکار فساد ندارد. حتی برنامه جامعی برای جذاب سازی دوری از فساد در پرسنل، دنباله گیری نمی‌شود)؟

نشانگان صحت راه اندازی این سیستم آن است که بتوان تک ریالی را بعد از چند سال هم که شده، در مبادلات پولی - مالی، رصد نمود و تعیین تکلیف مالیاتی کرد.

به مدیران عزیز سازمان امور مالیاتی کشور باید گفت که هم شما می‌دانید در سازمان شما چه خبر است و هم مردم (تعدد مراجعات و یا وظیفه مندی بر تحلیل و اصلاح سیستم‌های اداری). هم ما مشکلات سیستم شما را می‌شناسیم و  هم خودتان، بهتر از ما به مشکلات واقف هستید.

بنظر می‌رسد با تداوم وضع موجود و باقی ماندن در روند‌ها و رویه‌های جاری، سازمان امور مالیاتی بجای تبدیل شدن به یک سازمان چابک موثر بر توسعه، تبدیل به یک سازمانی خمود، سنگین و گردنه گیر خواهد شد. مالیات ستانی سلیقه ای، مالیات ستانی بعضا با شائبه فساد، مالیات ستانی غیر یکپارچه، مالیات ستانی بعضا زورکی و.. مطمئن باشید کسی مخالف با مالیات دادن، مخالف با تعالی سازمان امور مالیاتی، مخالف با ممیزان زحمت کش سازمان و موارد همانند نیست. پیشنهاد تحقیق و تفحص را داده ایم تا سازمان از این خمودگی، فعالیت غیر یکپارچه و  سلیقه گرایی خارج شده و بعنوان نوعی سازمان چابک، راهبردی، محرک توسعه، انعطاف پذیر، سالم، ..   انجام وظیفه کند.

منتظر دریافت و انتشار نظرات سازمان امور مالیاتی و یا وزارت اقتصاد و دارایی در این خصوص هستیم. در صورت عدم دریافت نظرات و عدم امکان تعامل بیشتر، بحث پیشنهاد تحقیق و تفحص از سازمان را بشکل یکجانبه در مجلس، جلو خواهیم برد. امیدواریم، فضایی برای گفتگو و تعامل سازنده بین رسانه و سازمان امور مالیاتی کشور فراهم گردد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
سازمان مالیاتی از جمله سازمان هایی است که نیاز به تحقیق دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
واقعا هم اين لزومي كه داريم ازش صحبت ميكنيم بايد هرچي زودتر عملياتي بشه تا بتونيم نفس راحتي در زمينه ماليات ها بكشيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
نیاز به شفاف سازی هست
همه چیز به صورت پنهانی از مردم درحال اجرا هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
نیاز به شفاف سازی هست
همه چیز به صورت پنهانی از مردم درحال اجرا هست
بهرامی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
0
سازمانی که معاون عملیاتی و معاون حقوقی ش رو سر جلسه رشوه گرفتن و بعد دوهفته جلوی چشم همه همکاران برشون گردوند ن و پست هم بهشون دادن از این بهتر نمیشه
مدیر پایگاه

سلام 
این عبارات تا اینجا، فقط یک ادعا است. اگر مدارکی در دست دارید، لطفا برای رسانه ارسال کنید. در غیر این صورت ، قابلیت تمرکز و تاکید نخواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین