پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۰۷۷۰۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
نایب رئیس مجلس: آمریکا با آن اقتصادش ۴۵ میلیون کالابرگ توزیع می‌کند و ما نفهمیدیم چرا دولت با این طرح همراهی نمی‌کند. ما سالانه ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم که اجناس ضروری گران نشوند، اما در بازار قیمت‌ها بالا می‌رود. طبق محاسبات انجام شده، اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا‌های اساسی حذف شود و به مردم یارانه بدهیم، یارانه ماهیانه هر خانوار ایرانی حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد شد.

شعار سال: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیماری‌های مزمن و حاد  سیستم اقتصادی کشور با وجود  فشار‌های خارجی و سیاست‌های داخلی، به حالت بحرانی رسیده است، گفت: افزایش بی‌امان نقدینگی با میزان رشد سالانه ۲۷ درصد بسیار خطرناک است. به دلیل عدم مهار، کنترل و جهت‌دهی این نقدینگی، مردم برای حفظ سرمایه به دنبال تبدیل کردن نقدینگی خود به کالا هستند؛  وقتی سرمایه‌ مردم مانند یخ، آب می‌شود، حق دارند چنین عمل کنند. این ورود نقدینگی به سمت هر بازاری که می‌رود، باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و به دلیل بزرگ شدن اعداد، رشد قیمت‌ها هم شدیدتر است.

او با یادآوری اینکه این اتفاق‌ها در اقتصاد کشور به یک دوره صد روزه مجلس برنمی‌گردد، اظهار کرد: بودجه کشور وابسته به نفت و نظام تأمین مالی تولید، وابسته به بانک‌هاست؛ پایه بانکی ما ظاهر غیر ربوی، اما باطن ربوی دارد. در گذشته اصلاحاتی مانند استقلال بودجه از نفت یا افزایش اوراق مشارکت هم رخ داده است، اما باید به سمت اصلاح نظام مالیاتی برویم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح نظام بانکی توضیح داد: ما در گذشته به سمت اصلاح مدیریت مؤسسات مالی و اعتباری و سپس سراغ ادغام موسسات مختلف بانکی برای کوچک کردن نظام بانکی رفتیم. اکنون باید به سوی جلوگیری از تخلف بانک‎ها حرکت کنیم؛ یعنی مقررات قانونی و نظارت‌های مورد نیاز  بر نظام بانکی را برای مهار رشد فزاینده نقدینگی به کار بگیریم.

قاضی‌زاده هاشمی حل شدن مشکلات اقتصاد را بسیار وابسته به همت بخش اجرایی و دولت دانست و گفت: البته دولت هنوز به این باور نرسیده است؛ مجلس به ویژه در اقتصاد، ریل‌گذار و کنترل کننده حرکت کلی دولت بر روی آن ریل به شمار می‌رود. اصل تصمیم‌های اقتصادی کشور در شورا‌های فراقوه‌ای از جمله شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار و در سیاست‌های بانک مرکزی نهفته است. مجلس هم باید کنترل اجرا را با ابزار‌های در دست خودش حفظ کند.

وی با اشاره به طرح تأمین کالاهای اساسی گفت: در مجلس طرح معیشت یا پرداخت یارانه کالایی را دنبال می‌کنیم؛ به این صورت که با اعطای کالابرگ به مردم، حداقل هفتاد قلم کالا را به قیمت ثابت و مشخص در اختیار مردم قرار می‌دهیم، ولی متأسفانه دولت با این مورد مخالف است و ما سه سال است که در مجلس به دنبال این موضوع هستیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تاکنون هیچ اقدامی از طرف دولت صورت نگرفته است و متأسفانه شاهد افزایش قیمت‌های روزانه هستیم. آمریکا با آن اقتصادش ۴۵ میلیون کالابرگ توزیع می‌کند و ما نفهمیدیم چرا دولت با این طرح همراهی نمی‌کند. ما سالانه ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم که اجناس ضروری گران نشوند، اما در بازار قیمت‌ها بالا می‌رود. طبق محاسبات انجام شده، اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا‌های اساسی حذف شود و به مردم یارانه بدهیم، یارانه ماهیانه هر خانوار ایرانی حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد شد.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:۲آبان ۱۳۹۹، کد خبر:-، ana.press

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
خدا رحم کنه. این کارها اصولا نیمی که به نفع مردم هست رو یادشون میره انجام بدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
این یارانه ها کفاف دو روز وعده های غذایی رو میده؟ مشکلات مردم رو خیلی بیشتر از این هزینه ها ه نمیتونه حل کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
1
اگه یارانه همه چیز حذف شود قیمت ها انقدر بالا می‌رود که تهش چند میوه میشه خرید
توروخداااا به اسم دادن یارانه قیمت ها رو بالاتر نبرید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
واقعا یک سری چیزها برای ما عار هست که داره تو کشور های دیگه از مدت ها پیش توزیع میشه و هیچ مشکلی هم نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین