پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۸۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
در این مطلب اطلاعات کاملی در رابطه با اینکه آزمایش خاک چیست ؟ چرا در ساختمان سازی اهمیت دارد و چه مراحلی از ابتدا تا استخراج نتایج و اخذ مجوزهای مربوطه طی می شود را توضیح می‌دهیم.

شعار سال: یکی از مراحل اخذ جواز ساخت از شهرداری و دریافت تاییدیه‌های نظام مهندسی، آزمایش خاک محل احداث پروژه است که برای بسیاری از ساختمان‌ها در شهر تهران ضروری است. البته این فرآیند برای ساختمان‌های کوتاه با کمتر از ۶ سقف سازه‌ای اجباری نیست. تست یا آزمایش خاک نقش موثری در طراحی و ساخت یک سازه دارد، همچنین می‌تواند موجب افزایش ایمنی و استحکام ساختمان شود. از طرفی اجرای آزمایشات مربوط در آزمایشگاه تخصصی به وضعیت خاک در کاهش و بهینه نمودن هزینه‌های پروژه بسیار مهم است.

مهندسین مشاور آتسا، با چندین سال سابقه در زمینه اجرای پروژه‌های تست بتن، آزمایش خاک و مشاوره گودبرداری، طراحی سازه، بهسازی خاک، تست‌های ژئوتکنیک، بهترین و ارزان‌ترین خدمات را ارائه می‌نماید. همچنین اجرای چندین پروژه در مناطق و محله‌های مختلف تهران، نشانه تخصص و تعهد شرکت آتسا می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاهده پروژه‌ها و ارتباط با مهندسین مشاور آتسا می‌توانید به وب سایت atsa.pro مراجعه نمایید.

آزمایش خاک ساختمان چیست؟

آزمایش خاک هم برای امور کشاورزی و هم جهت ساخت و ساز کاربرد دارد. ما در این مطلب این فرآیند را از دید مهندسی ژئوتکنیک و برای پروژه‌های ساختمانی مورد بحث قرار می‌دهیم تا اطلاعات کاملی را به شما ارائه نماییم.

قبل از شروع هر اقدام دیگری جهت ساخت یک بنا، ابتدا وضعیت خاک منطقه باید مورد بررسی قرار گیرد. آزمایش‌هایی جهت دانه بندی خاک، تعیین تیپ خاک، مقاومت برشی، میزان تحمل بار، حد نفوذپذیری، چگالی خاک و بسیاری از تست‌های دیگر که در شناخت رفتار و مشخصات خاک موثر هستند تحت عنوان عبارت آزمایش خاک انجام می‌شوند.

مراحل آزمایش خاک چیست؟

به طور کلی می‌توان ۴ مرحله اصلی را برای آزمایش خاک ساختمان تا مرحله اخذ مجوز‌های لازم در نظر گرفت. در مرحله اول با حضور مهندسین و ارسال تجهیزات حفاری، نمونه گیری از خاک محل انجام می‌شود. سپس با ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه مکانیک خاک، تست‌های مربوطه انجام می‌شود.

مراحل انجام آزمایش خاک ساختمان چیست

در مرحله سوم مطالعات فنی توسط متخصصین ژئوتکنیک به عمل می‌آید و در نهایت مراحل اداری و اخذ تاییدیه نظام مهندسی و شهرداری پایان بخش این فرآیند است. جهت مطالعه دقیق‌تر نحوه تست خاک برای مجوز شهرداری را مطالعه نمایید.
نمونه بردای صحرایی

در مرحله نمونه برداری، با اعزام مهندسین و دستگاه‌های حفاری به محل احداث پروژه، از زمین مورد نظر تعدادی نمونه با توجه به ابعاد زمین و زیربنای ساختمان گرفته می‌شود. همچنین شمالی یا جنوبی بودن ملک تاثیر زیادی در روش حفاری دارد. گمانه زنی یا سنداژ خاک در این مرحله اتفاق می‌افتد و با ایجاد سوراخ (چاه‌های کوچک) در دل زمین، نمونه‌های مورد نظر استخراج می‌شوند. اگرچه حفاری به دو روش دستی و ماشینی امکان پذیر است. اما در حال حاضر برای اخذ مجوز در تهران، حفاری دستی مورد قبول نیست و حتما باید با تجهیزات و دستگاه‌های حفاری این کار انجام شود.

روش‌های حفاری مرسوم برای آزمایش خاک، حفاری آبشویی و مغزه گیری پیوسته هستند که انتخاب روش نهایی باتوجه به تجهیزات در دسترس، جنس خاک و نوع پروژه انجام می‌گردد.

آزمایشگاه مکانیک خاک

با ارسال نمونه‌های جمع آوری شده به آزمایشگاه خاک، تست‌هایی که برای تعیین جنس و خواص خاک ضروری هستند اجرا می‌شود. دستگاه‌هایی ازمایش تحکیم، تجهیزات CBR، برش مستقیم، دستگاه آزمایش سه محوری، دستگاه تست نفوذپذیری، تراکم پروکتور، تجهیزات تست هیدرومتری و... در آزمایشگاه شرکت آتسا در اختیار متخصصین این مجموعه است.

در این مرحله آزمایش‌های مکانیکی و فیزیکی روی خاک انجام می‌شود. تست‌های مکانیکی با هدف تعیین پارامتر‌های مکانیکی و متناسب با نوع خاک و اهداف، تست‌هایی مثل برش مستقیم، تک محوری و سه محوری فشاری و کششی و بسیاری از تست‌های دیگر را دربرمیگیرد. در آزمایشات فیزیکی، اهدافی همچون دانه بندی، حدود اتربرگ، هیدرومتری، قطر دانه‌ها و ... محقق می‌شود.

به دلیل اهمیت و حساسیت بالایی که تست‌های آزمایشگاهی دارند، حتما باید توسط افراد باتجربه و دارای مدارک معتبر دانشگاهی اجرا شوند تا در اجرا و سپس تحلیل نتایج، کمترین خطا و بالاترین دقت مشاهده گردد..

کاربرد‌های تست خاک ساختمان

اگرچه بسیاری از افراد با جستجوی شرکت‌های مهندسی ژئوتکنیک ارائه دهنده خدمات آزمایش خاک، هدف اخذ مجوز‌های نظام مهندسی و شهرداری تهران را برای شروع پروژه خود را دنبال می‌کنند، اما باید بدانید که بررسی و آنالیز دقیق خاک مزایای زیادی به همراه دارد. از کاهش و صرفه جویی هزینه ساخت و طراحی سازه گرفته، تا افزایش ایمنی و تامین سلامت شما و خانواده با ساخت یک بنای محکم و براساس اصول و استاندارد‌های نوین مهندسی، همگی می‌تواند کاربرد‌های این فرآیند را نشان دهد.

تعیین تیپ خاک، دانه بندی، وضعیت و مقاومت خاک، میزان استحکام در برابر بار می‌تواند در طراحی سازه، ساخت و نوع مصالح مورد استفاده تاثیر بگذارد.

از کاربرد‌های نهایی این تست نیز می‌توان به دریافت مجوز ساخت و ساز از شهرداری تهران و تاییدیه نظام مهندسی اشاره کرد که برای شروع به کار پروژه ضروری و حیاتی است.

هزینه پروژه‌های آزمایش خاک

هزینه آزمایش خاک پروژه‌های ساختمانی به طور کلی شامل هزینه عملیات اجرایی در محل سایت و مطالعات آزمایشگاهی- دفتری می‌باشد. هزینه عملیات اجرایی در محل سایت شامل هزینه عملیات حفاری (ماشینی یا دستی) و نمونه برداری در حین عملیات حفاری، هزینه انجام آزمایشات برجا در حین عملیات حفاری همچون آزمایش نفوذ استاندارد، آزمایش نفوذپذیری لوفران یا لوژان، آزمایش نفوذ مخروط (CPT)، آزمایش دایلاتومتری و ... می‌باشد. هزینه مطالعات آزمایشگاهی- دفتری مربوط به هزینه انجام آزمون‌های آزمایشگاهی و تحلیل نتایج حاصل از آن می‌باشد. هزینه پروژه‌های بزرگ عمرانی با توجه به گستردگی خدمات و احجام بالا عموما بر اساس فهرست بها ارایه شده از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور برآورد می‌گردد. آخرین ورژن فهرست بها ژئوتکنیک در سال ۹۷ ارایه شده است و در حال حاضر مبنای برآورد هزینه خدمات مهندسی ژئوتکنیک می‌باشد.

هزینه آزمایش خاک

اما پروژه‌های کوچک شهری با توجه به حجم کم کارو شناخته شده بودن لایه‌های تشکیل دهنده خاک درهر استان شامل هزینه برگ سبز سهمیه (شامل خدمات آزمایشگاهی و دفتری) و هزینه خدمات حفاری (با توجه به عمق مورد نیاز پروژه و صعوبت عملیات حفاری در نقاط مختلف) می‌باشد. مهندسین مشاور آتسا نیز در استان تهران برای پروژه‌های شهری از روش دوم استفاده می‌نماید و برای پروژه‌های عمرانی نیز براساس فهرست بها اقدام به برآورد هزینه خدمات می‌نماید؛ لذا جهت برآورد هزینه پروژه‌ها می‌تواند با واحد قرارداد این مهندسین مشاور تماس حاصل فرمایید.

انواع آزمایش خاک

همانطور که در بالا اشاره کردیم تست‌های فراوانی روی خاک در آزمایشگاه شرکت آتسا انجام می‌شود. برای تعیین ویژگی‌های خاک یا سنگ، تست‌های متعددی باید انجام شود، البته ما با شناخت کافی از قوانین و استاندارد‌های نظام مهندسی، برای کاهش هزینه‌های کارفرما، ضروری‌ترین این آزمایش‌ها را اجرا می‌کنیم تا علاوه بر اخذ تاییدیه و مجوز‌های لازم، کاملا برای شما به صرفه باشد.

۵ نوع از آزمایش‌های ضروری در ساخت و ساز عبارتند از:

آزمایش نفوذ استاندارد

آزمایش نفوذ استاندارد (Standard Penetration Test) یکی از دقیق‌ترین و قدیمی‌ترین معیار سنجش سفتی خاک در اعماق مختلف انجام می‌گیرد. با توجه به گستردگی انجام این آزمایش در سراسر دنیا بسیاری از پارامتر‌های مکانیکی و مقاومتی خاک به صورت روابط همبستگی (Correlation Relationship) با نتایج آزمایش نفوذ استاندارد توسط محققین ارایه شده است.

آزمایش سه محوری خاک

آزمایش مقاومت سه محوری خاک یکی از دقیق‌ترین و حساس‌ترین آزمایشات مکانیک خاک بوده که بر اساس آن می‌توان پارامتر‌های مقاومت برشی خاک شامل زاویه اصطکاک داخلی و چسبندگی خاک در حالات کوتاه مدت و بلند مدت اندازه گیری نمود.

تست برش مستقیم

آزمایش برش مستقیم خاک ساده‌ترین و کاربردی‌ترین آزمایش مقاومتی مکانیکی خاک می‌باشد که از پیچیدگی کمتری نسبت به آزمایش سه محوری برخوردار بوده و بسیار ارزان‌تر می‌باشد؛ لذا در اکثر پروژه‌های مطالعات ژئوتکنیک یکی از آزمایشات کلیدی می‌باشد.

هیدورمتری

آزمایش هیدرومتری به منظور تکمیل آزمایش دانه بندی خاک بکار می‌رود. با توجه به اینکه قسمت ریزدانه خاک با توجه به ابعاد دانه‌ها با استفاده از الک قابل تفکیک و اندازه گیری نمی‌باشد لذا با استفاده از مواد جداکننده (هگزامتافسفات سدیم) و بر اساس قانون استوکس ته نشین و اندازه دانه‌ها برآورد می‌گردد.

آزمایش دانه بندی خاک

با توجه به اینکه ابعاد دانه خاک و شکل دانه خاک نقش بسزایی در رفتار خاک‌ها دارند لذا آزمایش دانه بندی خاک با استفاده از الک‌های جداگانه در تمامی پروژه‌های مطالعات ژئوتکنیک انجام می‌گیرد. بر این اساس درصد تشکیل دهنده دانه‌های خاک تعیین و نتایج این آزمایش در کنار سایر آزمایشات مکانیک خاک می‌تواند بیانگر رفتار خاک باشد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری کار ایران ایلنا ، تاریخ انتشار 3      آبان    99، کد خبر:   986038، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
مهم ترین مساله ای که در ایران اصلا کاربرد نداره و بهش طبق معمول توجهی نمیشه ولی برای ساختمان سازی و ایمنی به شت مهمه
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
آزمانش خاک نشنیده بودم برام جالب بود :))
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
کلا در ایران اون بخش از مهندسی که مختص ایمنی هست و باید صلاحیت هاش بررسی بشه کنار گذاشته میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین