پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۰۸۹۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
کاهش زمان تحصیل دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان در حالی مطرح می‌شود که اولویت‌های آموزش در این دانشگاه برای دانشجویان نیازمند بررسی‌های بیشتر دارد.
شعار سال: بر اساس نص قانون، جذب معلم در آموزش و پرورش فقط باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی صورت گیرد، اما دانشگاه فرهنگیان برای دوره ۴ ساله معلمی فقط ۱۰ هزار نیرو جذب کرده است.

در روز‌های اخیر احمد قاسمی لاشکی، معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده است که دوره‌های تربیت معلم می‌تواند کوتاه‌تر شود تا دانشجو معلمان سریعتر آماده تدریس در مدارس شوند. حال این سوال مطرح است که با کاهش زمان تدریسی در دانشگاه فرهنگیان کیفیت آموزش دستخوش چه تغییراتی میشود؟

جای خالی خلاقیت در بین آموزش‌های دانشگاه فرهنگیان

سارا در دانشگاه فرهنگیان می‌خواند. او گفت: بسیاری از دروس ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان هیچ ربطی به شغل معلمی ندارد.او افزود: البته درس‌هایی همچون روانشناسی و ضمن خدمت ارائه می‌شود، اما بسیاری از دروس چندان مرتبط به رسالت شغل معلمی نیست. این دانشجو ادامه داد: بنده بر اساس ماده ۲۸ وارد دانشگاه فرهنگیان شده‌ام، اما نمی‌توان از این دروس ارائه شده در کلاس درس استفاده کرد.

سارا تاکید کرد: با بررسی تمامی دوره‌های ارائه شده در این دانشگاه فقط دوره کارآموزی برای تربیت معلم اهمیت دارد.این دانشجو معلم گفت: در این دانشگاه هیچ روش خلاقانه برای تدریس به معلمان آینده ارائه نمی‌شود. درضمن تاکنون اقدامی برای به کارگیری آموزش‌های نوین ارائه نشده است.

به گفته او کم یا زیاد کردن دوره در دانشگاه فرهنگیان تاثیری در کیفیت آموزش معلمان آینده ندارد. سارا تصریح کرد: در روند کارآموزی دانشجو معلم بر سر کلاس درس حضوریافته و از جو کلاس و چگونگی مدیریت کلاس را می‌آموزد.

آموزش‌های تئوری چندان کارآمد نیست

حمیده از دیگر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان درباره کم‌وکیف گذراندن دروس در دانشگاه فرهنگیان گفت: اغلب دروس ارائه شده دراین دانشگاه تئوری است. برخی از مسائل فرهنگی در دروس این دانشگاه گنجانده شده است. در حالی که تدریس مسائل فرهنگی با یک جزوه امکان پذیر نیست.به گفته او هیچ یک از دروس ارائه شده دراین دانشگاه کاربردی نیستند. برخی از مسائل مطرح شده نیز با توجه به محیط مدرسه چندان کاربردی نیست.

او درباره کیفیت سنجشی آموزش‌های این دانشگاه به دلیل اپیدمی کرونا تصریح کرد: اغلب فیلم‌های بارگذاری شده از سوی این دانشگاه چندان کاربردی نیست. برای مثال بنده به عنوان یک معلم باید بعد از گذراندن درس فیزیک فرصت حضور در سر کلاس را داشته تا ایرادات از سوی دانش آموزان بر سر کلاس برطرف شود. در حالی که چنین مقوله‌ای وجود ندارد و تمامی مسائل کاملا به شکل تئوری ارائه می‌شود.حمیده گفت: کیفیت آموزش دانشجویان در شرایط مجازی چندان مناسب نیست.
 
ترویج خلاقیت در دانشگاه فرهنگیان از ترم بهمن

در ادامه حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان درباره آخرین تغییرات در روند آموزش دانشگاه فرهنگیان به خبرنگار اجتماعی برنا اظهار کرد: یک روشی به نام آموزش‌های فشرده یا کمپرس شده وجود دارد. در این شیوه آموزشی از تعداد واحد‌ها کاسته نمی‌شود. او افزود: هنوز مقوله کاهش زمان برای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان اجرایی نشده است. این مقوله هنوز در حد سناریو است.

به گفته رییس دانشگاه فرهنگیان در صورت اجرایی این سناریو چهار سال به سه سال تنزل پیدا کند. برای مثال در تابستان سال گذشته ۳۰ واحد به دانشجویان ارائه شد. خنیفر تاکید کرد: قرار نیست تعداد واحد‌ها کاهش یا کارورزی حذف شود. او درباره ترویج خلاقیت در واحد‌های درسی گفت: یک برنامه درسی در قالب ۳۰۰ تا ۴۰۰ صفحه بازنگری شده و یکی از موارد مربوط به مسائل کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری است. به گفته خنیفر تغییرات از ترم بهمن اعمال می‌شود، چون هر گونه تصمیم‌گیری نیازمند بررسی‌های دقیق دارد.

تصمیم‌گیری برای دانشجو معلمان نیازمند بررسی‌های دقیق

جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان یکی ازاولویت‌های سیستم آموزشی کشور محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری هم در بیانات اخیرشان بر این جذب معلم از این طریق تاکیدات زیادی داشتند. از این رو هرگونه تغییرات در روند تعلیم و تربیت معلمان نیازمند بررسی‌های دقیق از سوی مسئولان امر دارد، چون باید سفیران علم و آگاهی را مطلع تربیت کرد و با خیال راحت آینده‌سازان این مرز و بوم را در اختیارشان قرار داد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۹آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۷۹۳۸۱، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
دانشجو ها همون مدتی هم که دانشگاه میومدن برای اموزششون کافی نبود مخصوصا رشته های سنگینی مثل مهندسی مکانیک
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
خب اگه این طور است همه رشته ها مخصوصا مهندسی ها از یه ترمی به بعد دیگه تیٔوری پاسخ گو نیست باید وارد بازار کار شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین