پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
از اوایل صبح امروز بارش باران در مناطق مختلف استان از جمله عرصه‌های جنگلی توسکستان که از ۸ روز قبل طعمه حریق شده بود، آغاز شده و مسئولان استان امیدوارند بتوانند با کمک باران، آتش را مهار و خاموش کنند.

شعار سال: از غروب یکشنبه ( 11 آبان) ماه آتش بخش‌هایی از عرصه‌های جنگلی توسکستان را فرا گرفت و به‌رغم تلاش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، گروه‌های کوهنوردی، مردم بومی و غیره آتش همچنان در حال پیشروی بود. سطح گسترده‌ای از عرصه‌های جنگلی منطقه در آتش سوخته هرچند مسئولان معتقدند حریق بیشتر در کف جنگل بوده و آسیبی به درختان سرپا سبز وارد نشده است.

وجود دو فروند بالگرد برای اطفای حریق و هلی برن نیروها و تجهیزات نیز به علت شرایط جوی نامناسب در روزهای اخیر، نتوانست کمک زیادی به مهار آتش کند و حریق در منطقه مازو آرام، گجه و روغن دره پیش می‌رفت. تا اینکه از اوایل صبح امروز بارش باران در مناطق مختلف استان از جمله ارتفاعات توسکستان آغاز شده است و مسئولان استان معتقدند بتوانند با کمک باران، آتش را مهار و خاموش کنند.

آتشی که بنا به گفته ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از سهل‌انگاری برخی شکارچیان به جان منطقه جنگلی توسکستان افتاده است.

قزلسفلو درباره علت این آتش سوزی گفته که عامل انسانی در ایجاد حریق موثر بوده و طبق بررسی‌ها و شواهدی که داریم احتمالا حریق از بقایای آتشی که شکارچیان برافروخته بودند به دیگر مناطق جنگلی سرایت کرده است. وی این را هم گفت که کسی در ارتباط با آتش سوزی جنگل‌های توسکستان دستگیر نشده است.

وی درباره میزان خسارت آتش سوزی یک هفته اخیر در جنگل‌های منطقه گفته که چون هنوز عملیات اطفا به پایان نرسیده است نمی‌توان درباره میزان خسارت‌ها اظهارنظر کرد اما آنچه مشخص است اغلب شاخ و برگی که در کف جنگل قرار داشت، درختان خشک و آفت زده و غیره طعمه حریق شده‌اند.

سیدرضا قادری، مدیرکل مدیریت بحران استان با اشاره به برگزاری جلسه شب گذشته ستاد مدیریت بحران استان اظهار داشت: قرار شد نیروهای تازه نفس جایگزین افرادی که در منطقه حریق حضور دارند، شوند. برای همین در حال تدارک مقدمات اعزام نیروهای جدید و بازگرداندن نیروهای قبلی هستیم.

وی با اشاره به بارش باران در عرصه‌های جنگلی توسکستان گفت: طبق اعلام هواشناسی بارش‌ها تا عصر امروز ادامه خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم آتش را به طور کامل خاموش کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: تجهیزات و نیروهای لازم در منطقه وجود دارد و ما هم در حال رصد شرایط هستیم. اغلب مناطقی که درگیر حریق بود، خوشبختانه عملیات اطفا در آنها انجام شد و فقط در یک محدوده آتش در حال پیشروی بود که با بارش باران، آتش تقریبا خاموش شده است.

وی گفت: طبق اعلام هواشناسی استان دست کم 10 تا 15 میلی‌متر بارش در استان خواهیم داشت که در این صورت آتش به طور کامل خاموش خواهد شد.

عرصه‌های جنگلی توسکستان، بخشی از جنگل‌های هیرکانی و بازمانده عصر یخبندان هستند و میلیون‌ها سال قدمت دارند. در این عرصه‌ها غالب درختان شامل بلوط، افرا، مازو، آزاد، سرخدار و غیره هستند. جنگل‌های هیرکانی از آستارا در ( اردبیل) تا گلیداغ ( در شرق استان گلستان) به صورت نوار باریکی بخشی از شمال کشور را پوشانده است که مساحت این عرصه‌ها در استان گلستان حدود 452 هزار هکتار است. متأسفانه هر ساله حریق‌های متعددی در عرصه‌های جنگلی استان رخ می‌دهد که بیشتر از 90 درصد آنها به گفته کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست عامل انسانی دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 18 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:2385019، tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین