پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۱۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
قائم مقام وزیر صنعت گفت: کاهش نرخ روبل، مقررات دست و پاگیر روس‌ها در صادرات، عدم وجود زیرساخت‌های حمل و نقل و عدم وجود شبکه بانکی برای نقل و انتقال مالی ۴عامل اصلی عدم موفقیت صادرات به روسیه است.

شعارسال: مجتبی خسروتاج امروز در نشست خبری در مورد تجاری‌سازی خدمات ترانزیت و حمل و نقل کالا برگزار شد، گفت: طبق برنامه راهبردی وزارت صنعت، تا پایان سال برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است، تا حجم صادرات کالا و خدمات به 130 میلیارد دلار برسد.

وی اظهار داشت: بر این اساس، حجم صادرات کالا باید در یک برنامه پنج ساله به 100 میلیارد دلار و حجم صادرات کالا به 30 میلیارد دلار افزایش یابد که این رقم دو برابر میزان کنونی صادرات فعلی است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: برای توسعه صادرات لازم است، تا به بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری و توسعه صنعت IT توجه شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مضرّات اقتصاد نفتی این است که کارآفرینان از درآمدزایی از روش‌های دیگر غافل می‌شوند، گفت: تجاری‌سازی خدمات ترانزیت و حمل و نقل، یکی از بخش‌هایی است که می‌توان برای درآمدزایی در کشور به آن توجه کرد.

خسروتاج با بیان اینکه در بخش ترانزیت، کارآفرینان بسیاری می‌توانند درآمد ایجاد کنند، گفت: مقایسه کارآفرینان ایران و کارآفرینان سایر کشورها نشان می‌دهد که 2 تفکر جداگانه بین این دو گروه وجود دارد که خیلی کشورها زمینه رشد را در وجود کارآفرینان می‌دانند، ولی ما در کشور متکی به درآمد نفتی هستیم.

وی افزود: در بحث مبارزه با قاچاق کالا، یکی از موضوعات، بحث محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی در مناطق مرزی است، بنابراین اگر برای مناطق مرزی طرح‌های اشتغال ایجاد شود، می‌توان قاچاق را از بین برد و در این مناطق، توجه به خدمات ترانزیتی و حمل و نقل می‌تواند باعث رونق اشتغال شود.

خسروتاج با تأکید بر اینکه برای ترانزیت باید برنامه راهبردی داشته باشیم، گفت: ما هیچ بازاریابی در بخش ترانزیت شاهد نیستیم و در جهت نام و نشان، وسایلی که در امر ترانزیت هستند، تاکنون اقدامی انجام نشده است.

قائم مقام وزیر صنعت بیان داشت: بنابراین اگر ما بتوانیم موضوع ترانزیت را در یک سند راهبردی تعریف کنیم، می‌توانیم یک حرکت سازنده داشته باشیم و لازم است تا این سند هر چه زودتر تهیه و به شورای عالی توسعه صادرات ارائه شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: امروز بخش ترانزیت ما دارای ضعف است و ما باید در قالب سند راهبردی، این کار را دنبال کنیم.

خسروتاج در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه عواملی موجب شد، تا علی‌رغم فرصتی که برای صادرات کالا به روسیه پیش آمد، ما از این فرصت خوب استفاده نکنیم، گفت: دربخش صادرات، قیمت کالای ما رقابتی نیست.

وی افزود: طی سال‌های گذشته هزینه‌های تولید افزایش یافته و از طرف دیگر، صادرکننده‌ها معتقدند که نرخ ارز جوابگوی هزینه‌ها نیست.

قائم مقام وزیر صنعت تصریح کرد: نرخ ارز باید متناسب با تورم و هزینه‌ها اصلاح شود.

خسروتاج با تأکید براینکه ثبات نرخ ارز اگرچه زمینه‌ساز برای تولید است و به شخصه معتقد، به نوسان نرخ ارز نیستم، اما لازم است برای توسعه صادرات، نرخ ارز متناسب با تورم و افزایش هزینه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه در قیمت تمام‌شده کالا عوامل مختلفی مؤثر هستند، گفت: برخی از کشورها به نرخ ارز به عنوان ابزاری برای صادرات نگاه می‌کنند و از کاهش ارزش پول ملی خود در مقابل ارز به نفع صادرات استفاده می‌کنند.

قائم مقام وزیر صنعت با تأکید بر اینکه این صحبت‌های من به معنای موافقت با کاهش ارزش پول ملی نیست، اظهار داشت: در بعضی از شرایط از کاهش نرخ پول ملی در مقابل نرخ ارز می‌توان به نفع صادرات استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در مجموع چهار عامل برای اینکه ما در صادرات به روسیه عمل نکنیم دخیل بود که یکی از این عوامل، کاهش نرخ روبل که به نفع صادرکننده‌های ما نبود، عامل دوم، مقرراتی که روس‌ها برای مبادلات تجاری داشتند و تأکید آنها بر این بود که در معاملات از روبل استفاده کنند، مورد بعدی عدم وجود زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم حمل و نقل برای توسعه آنی صادرات بود.

قائم مقام وزیر صنعت بیان داشت: مورد چهارم نیز، عدم وجود شبکه بانکی که بتوان مبادلات مالی را انجام داد.

وی بیان داشت: البته اخیراً میربیزنیس بانک در روسیه مبادلات مالی را بین دو کشور ایران و روسیه انجام می‌دهد، ولی این مورد کافی نیست و باید تعداد بانک‌ها افزایش یابد.

وی همچنین بیان داشت: برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اگرچه صادرکننده‌های ما حجم زیادی میوه دراختیار داشتند، اما جوابگوی بازار 200 میلیونی آنها نبودند، چرا که در سال‌های اخیر صادرکنندگان ما بیشتر صادرات را به بازارهایی از جمله عراق، عمان و امارات انجام می‌دادند که نسبت به بازار ترکیه بازار کوچکی بود.

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین وضعیت واردات واگن قطار از روسیه گفت: وزارت صنعت، هدفش عدم واردات کالاهایی است که در داخل کشور وجود دارد و در ثبت سفارشات واردات کالا هم به این موضوع توجه دارد.

وی با بیان اینکه در واردات باید به ظرفیت‌های داخلی توجه شود، اظهار داشت: با این کار می‌توان واحدهای تولیدی را فعال کرد.

خسروتاج بیان داشت: برخی کشورها برای فروش محصولات خود از مدل اعتبار خریدار استفاده می‌کنند و این کشورها کالاهای خود را به صورت 10 تا 15 ساله به فروش می‌رسانند تا انگیزه خریدار برای خرید کالا بیشتر شود.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر بحث خرید به صورت اعتبار خریدار وجود داشته باشد، لازم است بخش تولید داخل در این شکل نیز لحاظ شود.

خسروتاج اظهار داشت: در سفری که به کره جنوبی داشتم، اعلام شد که برای ادامه واردات کالا از این کشور باید تولید مشترک با ایران صورت گیرد و محصولات خودر ا در کشور ما تولید کند.

قائم مقام وزیر صنعت تأکید کرد: بنابراین به نمایندگان رسمی این شرکت‌ها اعلام شده تا در صورت تولید مشترک، امکان عرضه محصولات خود در بازار ایران را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اگر امروز واردات واگن قطار انجام شود، تصریح کرد: در آینده واردات سایر کالاهایی که در داخل کشور امکان تولید دارند را مشاهد خواهیم کرد.

قائم مقام وزیر صنعت تصریح کرد: در مورد ماشین‌آلات صنعتی 10 تا 12 میلیارد دلار واردات انجام می‌شود، اما باید بررسی کرد که این تکنولوژی و محصولات وارد شده برای ما مورد نیاز است و ما امکان تولید داخلی آن را نداریم؟

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت تصریح کرد: اگر ما دانش تولید محصولی را داخل کشور داشته باشیم، دیگر نباید اجازه واردات آن داده شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 10 مهر 1395، کدمطلب: 13950710001012 ،www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین