پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۱۰۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
ایرانی‌ها سالانه ۳۵ میلیون تن دور ریز غذا دارند که ارزش آن معادل ۸۰ درصد درآمد نفتی سال ۲۰۱۹ است
شعار سال: ارزشش 15 میلیارد دلار است؛ معادل حدود 80 درصد درآمد نفتی ایران در سال 2019 میلادی(19.2 میلیارد دلار- بر اساس گزارش اپک). همین قیاس نفتی برای تخمین ارزش اقتصادی این 15 میلیارد کافی است اما افسوس که جای این دلارها بین زباله‌هایی است که حتی به درد زباله‌گردهای شهر هم نمی‌خورد.
 
صحبت از ضایعات موادغذایی است که هر روز در خانه‌ها، فروشگاه‌ها و کارخانه‌های ما تولید و سرنوشتش به سطل‌های زباله ختم می‌شود.
 
دکتر «جلال‌الدین میرزای رزاز» رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور که دل پردردی از این ماجرا دارد، در گفت‌و‌گو با خراسان، آمار و اطلاعاتی را ارائه می‌کند که در پژوهش‌ها و مطالعات بین‌المللی به دست آمده است:

* سالانه 1.3 میلیارد تن ضایعات موادغذایی در دنیا تولید می‌شود که معادل غذای موردنیاز 2 میلیارد انسان است.
* میزان ضایعات موادغذایی در کشور ما سالانه 35 میلیون تن است، معادل 2.7 درصد ضایعات غذایی جهان. درحالی‌که از نظر جمعیتی، ما فقط یک درصد جمعیت جهان هستیم.
* در کشور ما از چرخه تولید تا مصرف، حدود 30 درصد موادغذایی تبدیل به ضایعات می‌شود.
* بیشترین ضایعات غذایی ما نان، برنج، سبزیجات و میوه است.
 
چه باید کرد؟
 
دکتر میرزای‌رزاز درباره راهکار لازم برای تغییر این فرهنگ غلط هم توضیحاتی ارائه می‌کند: «مهم‌ترین راهکار، فرهنگ‌سازی است؛ مردم ما در سه‌دهه اخیر به فرهنگ غلط دور ریختن موادغذایی عادت کرده‌اند، نکته عجیب این‌که ما ایرانی‌ها قبل از این سه‌دهه بسیار اهل مراعات و پرهیز از اسراف بوده‌ایم اما طی سال‌های اخیر دچار بی‌بند و باری در مصرف شده‌ایم و خطرات آن همه ما را تهدید می‌کند؛ راهکار اول این است که دوباره فرهنگ گذشته خودمان را احیا کنیم چرا که هم بر اساس اصول فرهنگی و هم بر اساس اصول مذهبی و اعتقادی، شرایط فعلی قابل‌قبول نیست».

او دومین راهکار را هم این‌طور مطرح می‌کند: «راهکار دوم ورود دستگاه‌های نظارتی است و باید قوانینی وضع شود که جلوی اسراف در موادغذایی را بگیرد. مثلا در کشور فرانسه فروشگاه‌های موادغذایی حق ندارند کالاهای خود را به دلیل رسیدن به تاریخ انقضا دور بریزند بلکه موظف‌اند حداقل یک‌ماه قبل از انقضا، این کالاها را به جاهایی مثل بنیادهای خیریه اهدا کنند، در غیر این صورت جریمه سنگینی خواهند شد. ما هم نیازمند این‌گونه قوانین برای نظارت دقیق روی هدررفت موادغذایی هستیم که می‌تواند از خانه‌ها و فروشگاه‌ها شروع شود و به تالارها و رستوران‌ها برسد».

نگرانی از عواقب غذایی کرونا

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور نکته مهم دیگری را هم مطرح می‌کند: «ما هم می‌دانیم که امسال بسیاری از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها به دلیل کرونا تعطیل بود و سبدغذایی خانواده‌ها هم کوچک‌تر شده است. شاید به همین دلیل گفته شود صحبت از دورریختن موادغذایی جایگاهی ندارد، اما نکته مهم این است که اتفاقا کرونا یکی از چالش‌های همه جهان و کشور ما در حوزه غذایی است. هرچند برخلاف برخی کشورهای اروپایی ما توانستیم در کشورمان کمیت و کیفیت محصولات غذایی‌مان را حفظ کنیم اما در همین شرایط، سه چالش «کرونا در ابعاد جهانی و ملی»، «تحریم‌های شدید و ناجوانمردانه اقتصادی» و «وضعیت اقتصادی ناپایدار» ما را تهدید می‌کند و نمی‌توانیم به آن بی‌اعتنا باشیم؛ به همین دلیل است که می‌گوییم باید از تولید این حجم ضایعات مواد غذایی جلوگیری کرد».

فائو: کرونا جهان را در خطر گرسنگی قرار داده است

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد «فائو» در گزارشی اعلام کرده است که به دلیل تبعات اقتصادی ناشی از کرونا، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2020 میلادی 130 میلیون نفر از مردم جهان در معرض خطر گرسنگی مزمن قرار بگیرند. این آمار فرای 690 میلیون نفری است که در سال 2019 به عنوان آمار گرسنگان جهان اعلام شد. فائو همچنین گفته است با توجه به این شرایط، تحقق هدف‌گذاری «گرسنگی صفر در سال 2030»، نه‌تنها امکان‌پذیر نیست بلکه ممکن است تعداد گرسنگان جهان تا آن سال به بیش از 840 میلیون نفر نیز برسد.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان،تاریخ انتشار:2آذر1399،کدخبر20529،www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
غذاهای اسراف شده در ایرانی که با توجه به دین مردم اسراف درونشون بد و قبیح هست به شدت زیاد هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
سطل های انباشته شده از غذابه درک وقتی ادم میبینه تو سطح شهر این همه گرسته هست دل ادم میسوزه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
شاید یه خونواده تو منطقه خوب تهران نصف غذای سالم روزانه شو بریزه تو سطل زباله. غدای این خونواده ها رو تو یک روز جمع کنیم شاید یه محله فقیر نشین سیر بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
به راحتی میشه با سامانه های انلاینی این موضوع رو حل کرد و این غذاهارو به دست افراد نیازمند رسوند
ناشناس
Netherlands
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
1
0
ای کاش میتونستیم این مشکل رو حداقل در ایران حل کنیم تا جهان هم بتونه الگو بگیره
ناشناس
Netherlands
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
به راحتی هرچه تمام تر میشه این موضوع رو حل کرد اما خیلی ها دارن سنگ اندازی میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
ما تو دانشگاهمون این مساله رو با طرحی حل کرده بودیم به راحتی غذای اضافی دست نخورده رو ارائه میدادیم به نیازمندان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
این همه گرسنه در جهان و این همه ثروتمندی که دارن با دست های خودشون کلی غذا اسراف میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین