پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۱۳۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران: شکار با دام هوایی، عملا نسل کشی جانوران است و به هیچ وجه مورد تایید نیست. متاسفانه شکارچیان مسیر‌های اطراف آب بند‌ها را با نصب دام هوایی قرق می‌کنند و این اتفاق در شب‌هایی رقم می‌خورد که تاریکی هوا بیشتر است و اصطلاحا تاریک ماه نامیده می‌شود.

شعار سال: دام هوایی این روزها به یکی از معضلات جدی حیات وحش استان های شمالی کشور به خصوص استان مازندران بدل شده است. شیوه ای از شکار که منجر به فجیع ترین شکل جان باختن پرندگان می شود و تمامی گونه ها را در معرض خطر قرار داده است و در اقدامی غیرانسانی بعضا نیز شاهد هستیم که در کنار یک آبگیر صدها دام هوایی نصب می شود و هیچ پرنده ای پس از نوشیدن آب نمی تواند از آن مهلکه جان سالم به در برد.

نصب دام هوایی غیرقانونی است

کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران در این خصوص گفت: آنچه که در این میان اهمیت دارد این است که شکار یک ساعت بعد از غروب آفتاب و یک ساعت پس از طلوع آفتاب ممنوع است. از سوی دیگر شکار پرندگان وحشی و برخی گونه های دیگر به کل ممنوع است.

او افزود: در این میان شکار به وسیله دام هوایی نیز جز تخلفات است و ممنوع است. شب ها پرندگان به برخی مراتع مراجعت می کنند که در مسیر آن ها دام هوایی نصب می شود. این اتفاق به علت آن که در شب رقم می خورد اولین علت ممنوع شدن استفاده از دام هوایی است.

این مقام مسئول در محیط زیست تصریح کرد: مشکل دیگر دام های هوایی این است که گزینشی در شکار رقم نمی خورد و تمامی گونه های جانوری در معرض خطر و مجاز به صورت درهم در آن گرفتار می شوند. این نوع شکار یک شکار دسته جمعی با تعداد بسیار بالا  و نسل کشی است که این نیز امری ممنوع است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران افزود: این نوع شکار عملا نسل کشی جانوران است و به هیچ وجه مورد تایید نیست. متاسفانه شکارچیان مسیرهای اطراف آب بندها را با نصب دام هوایی قرق می کنند و این اتفاق در شب هایی رقم می خورد که تاریکی هوا بیشتر است و اصطلاحا تاریک ماه نامیده می شود.

دام هوایی اختلال شدید در محیط زیست ایجاد می کند

ربیعی ادامه داد: چند سال است که تلاش ها برای برچیده شدن این نوع شکار آغاز شده است و این تلاش همچنان نیز ادامه دارد اما گستره آن بسیار زیاد است. ما در روز گذشته فقط در یک آب بندان تعداد 250 عدد دام هوایی را رصد کردیم که آن ها همگی برچیده شد. عملا هیچ موجودی نمی تواند از این تعداد دام هوایی عبور کند و اختلال شدید در محیط زیست ایجاد می کند.

او افزود: این دام ها صحنه های ناخوشایندی نیز ایجاد می کنند و گردشگرانی که از این مناطق عبور می کنند با صحنه هایی منزجر کننده رو به رو می شوند. این شیوه شکار حتی از سوی شکارچیان حرفه ای نیز مورد تایید نیست زیرا شکار تعریف دارد و اصولی دارد که هیچکدام از آن ها در دام هوایی رعایت نمی شود. مورد شکار باید راه فرار داشته باشد و شکارچی نیز با تلاش به دنبال شکار باشد.

احراز مالک دام به شدت سخت است

این مقام مسئول در محیط زیست در خصوص مجازات های تاسیس دام هوایی گفت: غالبا دام ها به علت گسترده بودن منطقه، زمانی دیده می شوند که کاشته شده اند و احراز مالک دام به شدت سخت است اما در صورت دستگیری به علت شروع به شکار غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی می شوند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران تاکید کرد: برای شکار با دام هوایی جزای نقدی نیز در نظر گرفته شده است و به هر تعداد که شکار شود برای شخص خاطی جزای نقدی تعیین می شود. در صورتی که شکارچی یک درنای سفید را شکار کند، مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون ریال جریمه می شود.

شکار در استان مازندران ممنوع است

ربیعی افزود: شکار شاهین و پرنده های شکاری مبلغ 750 میلیون ریال جریمه دارد. شکار غاز و قو، 60 میلیون ریال جریمه در پی دارد. شکار غازهای پیشانی سفید مبلغ 12 میلیون ریال جریمه دارد. کمترین میزان جریمه نیز مبلغ 500 هزار ریال است که مربوط به کلاغ و گنجشک و سایر پرندگان معمول است. 

او در پایان تصریح کرد: جریمه شکار پرنده بالابان 2 میلیارد ریال است که متاسفانه قاچاق این گونه جانوری در کشور نیز مشاهده شده است. شهروندان باید توجه داشته باشند که در سال 99 شکار به صورت کامل در مازندران ممنوع است و در صورت تخلف، اقدام آن ها پیگرد قانونی دارد.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنانیوز، تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: -، borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
واقعا کسی هست جلو این شکارچیان رو بگیره ؟!!بازار های محلی شمال کشور پر از پرندگان شکار شده غیر قانونیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
ای بابا کیه که جریمه نه و کیه که این جریمه هارو پرداخت کنه برای چی مردم رو گول میزنید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
به قول این دوستمون اگر این جریمه ها انجام میشد هیچ پرنده ای شکار نمیشد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
همه ما میدونیم که در بحث اجراییات و نظارت بر اجریاییات قانونی چقد مشکل داریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
شکارچی ها در ایران دارن پادشاهی میکنن مطمئنم حتی کارکردن و جریمه دادن هم براشون صرف داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
هرچقدر جریمه برای اینا در نظر بگیرن کمه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
بابا اینطوری هم نیست دیگه این همه سیاه نمایی نکنید دوستان الان به پرنده دو میلیارده؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
اتفاقا من بر خلاف نظر دوستان یقین دارم که این جریمه ها میتونه خیلی بازدارندگی داشته باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
بازم اگر موثر بود الان نباید این حجم از شکار های بی رویه و غیر قانونی می داشتیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
شکارچیان پرندگان در ایران با یه حساب کتاب ساده میتونن از شر تموم این جریمه ها خلاص شن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
این جریمه به هیچ عنوان نمیتونه جبران درامد های مالی این هارو بکنه شک نداشته باشید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
پرنده ها خیلی گناه دارن اون هم پرنده هایی که دارن کمک میکنن به حفظ اکوسیستم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
خیلی نامردیه که شبونه اون هم پرنده های مهاجر رو و بصورت تور هوایی شکار کنی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین