پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۴۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
وجود یک بنای تاریخی با نمایی خیره کننده در نقطه‌ای از مازندران که کم‌تر شناخته شده است، سبب شده تا گردشگران زیادی این نمای استثنایی را حداقل برای یک بار تجربه کنند.
شعار سال: شهرستان رامسر یکی از خوش منظره‌ترین جاذبه‌های تاریخی ایران را در خود جای داده است. جاذبه‌ای تاریخی که وسعت منظره آن از رشته کوه‌های البرز تا دریای خزر است و یکی از استراتژیک‌ترین دژ‌های تاریخ میانه ایران است.

این دژ که به مارکوه مشهور است، قدمت تاریخی آن به حدود ۱۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. نام این قلعه از روی کوهی که بر روی آن بنا شده است اخذ شده است. در نوشته‌های تاریخی بیان شده است، چون این مناطق مکان زندگی اقوام مارد بوده ‌است به همین دلیل نام این کوه، مارد کوه بوده که در گذر زمان آن را مارکوه نامیده اند.

قلعه مارکوه در حوالی شهر کتالم، مسیر جاده تلارسر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۴۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

شباهت ساختاری و معماری این بنا با بنا‌های قرن سوم هجری قمری نظیر قلعه بابک سبب شده تا نوشته‌های تاریخی در خصوص آن سندیت پیدا می‌کند. این دژ نظامی پس از تصرف به دست اسماعیلیان به نقطه ثقل تاریخ شمال کشور بدل شده است. در متون تاریخی از این بنا به این شکل یاد شده است که دخمه‌های متعدد و شب پره‌های زیادی در محوطه آن است که خود را به آدم و چراغ می‌زنند و مانع از دخول به دخمه‌ها می‌شوند. بالای این قلعه، جایی است مشهور به نقاره خانه، هرگاه سنگی بر آن موضع بزنند صدایی مثل طبل حادث می‌شود که تا ۳ کیلومتر آن طرف‌تر به گوش می‌رسد.

مساحت قلعه مارکوه حدود ۶۰۰ متر مربع است و از این معماری عظیم تنها ۴ حصار جانبی و برج‌های پشتیبان آن باقی مانده است. مصالح به کار رفته در قلعه مارکوه عمدتاً سنگ، ساروج و گچ است. وضع داخلی قلعه مارکوه از لحاظ وسعت به نحوی است که گنجایش ۱۰۰ سرباز را دارد و همگی به راحتی می‌توانند در آن سکنی گزینند. محل قرارگیری بنا نیز به گونه‌ای است که نمایی ۳۶۰ درجه را نسبت به اطراف خود دارد. از بالای این بنا به راحتی می‌توان از شمال تا دریا، از شرق تا تنکابن، از غرب تا رامسر و از جنوب نیز کوه‌های البرز را تحت نظر داشت. نمایی خیره کننده که همچنان صد‌ها نفر را به سمت خود جذب می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 20 آذر 1399، کد خبر: 1098062،  www.borna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین