پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۵۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
این روز‌ها که بسیاری از ما به عنوان کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به جوک‌سازی و تحقیر تولیدات صنعتی ساخت ایران مشغول هستیم، بد نیست که بدانیم روزگاری دارای برند شناخته‌ای در تولید صنایع خانگی در کل قاره آسیا و خاورمیانه بودیم؛ بطوریکه می‌شد یخچال ارج را به معاون نخست وزیر شوروی رشوه داد!
شعار سال: کارخانه‌ای با نام «ارج» که در سال ۱۳۱۶ توسط خلیل ارجمند استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران تاسیس شد، به مدد پشتکار فوق‌العاده او و بهره‌گیری از علوم و فنون روز و نیز شناخت نیاز‌ها و بازار‌های داخلی و منطقه‌ای به پیشرفت و شهرت باورنکردنی در تولید یخچال، بخاری، ماشین لباس‌شویی و کولر رسید.

این شرکت در دهه ۵۰-۱۳۴۰ نه تنها بازار‌های داخلی را پوشش می‌داد بلکه بیشتر کشور‌های عربی، حتی با وجود کالا‌های آمریکایی، ترجیح می‌دادند که محصولات کارخانه ارج ایران را خریداری کنند که هم از نظر قیمت و کیفیت مناسب بود و هم با آب و هوا و الگوی مصرف آن‌ها سازگارتر بود.

علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد ایران در سال‌های (۱۳۴۸-۱۳۴۱) در کتاب خاطراتش می‌گوید: «در آخرین سفری که به شوروی داشتم به آقای اوویکو نایب نخست وزیر شوروی که قائم مقام نخست وزیر وقت شوروی بود یک یخچال ایرانی ارج هدیه دادم. فوق العاده خوشحال شد و به من تأکید کرد که راننده خودش می‌آید و یخچال را میبرد و حتی گفت مبادا یخچال را به دفترش بفرستم.»

در سال‌های بعد از انقلاب، این صنعت بزرگ خصوصی، در کنترل دولت قرار گرفت و در چرخه‌ای از نابسامانی‌های مدیریتی، فساد و ناکارآمدی گرفتار آمد و نهایتا در خرداد ۱۳۹۵ این کارخانه ۸۰ ساله، رسما تعطیل شد.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کارخانه دار،تاریخ انتشار:21آذر1399،www.karkhanedar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
اگر اون كارخانه ها الان هم بودن قطب توليد خاورميانه ميشدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین