پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۱۶۵۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
براساس اظهارات مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عملیات آوار و نخاله‌برداری و اقدامات حفاظتی برای استحکام بنا‌های تاریخی مجموعه عمارت پیرنیا که سه ساختمان از دوره قاجار تا پهلوی را شامل می‌شود، در حال انجام بوده و برای تبدیل این عمارت به خانه مشروطه تهران و موزه حقوق نوین مذاکراتی صورت گرفته است.
شعار سال: «کاوه حاج علی اکبری» روز جمعه با بیان این مطلب گفت: این مجموعه شامل حمام و بخشی از اندرونی آن به مساحت تقریبی یک هزار و ۶۰۰ متر مربع واقع در خیابان لاله‌زار شمالی است که به همت سازمان نوسازی و پس از چندین ماه مذاکره از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه گروه مرمت در حال آواربرداری و پاکسازی عمارت از نخاله‌ها هستند، گفت: این مجموعه شامل سه عمارت است که قدیمی‌ترین آن مربوط به خانه حسن پیرنیا، صدراعظم در دوره قاجار است که طبق شواهد موجود پیش نویس قانون مشروطه در این عمارت نوشته شد.

علی اکبری ادامه داد: مذاکراتی با معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه در حال انجام است که با توجه به اینکه مشیرالدوله پیرنیا نخستین صدراعظم ایران پس از مشروطه و از پایه گذاران آیین دادرسی کیفری و مدنی ایران است، این عمارت به خانه مشروطه تهران و موزه حقوق نوین تبدیل شود.

عمارت هرمز پیرنیا از سه ساختمان قاجاری و پهلوی تشکیل شده‌است.

علی اکبری در این باره توضیح داد: از ساختمان دوره پهلوی که بر خیابان لاله‌زار قرار دارد، مغازه‌های متعددی ساخته شده که سرقفلی‌های آن‌ها در اختیار مالکان خصوصی است و به احتمال زیاد طبقه بالای آن به بوتیک، هتل و کافه تبدیل خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ساختمان‌های قاجاری عمارت پیرنیا، مرمت اساسی نیاز دارد، اما ساختمان پهلوی سرپاست و فقط اقدامات مرمتی سبک نیاز دارد و تا نوروز به بهره برداری می‌رسد.

خانه هرمز پیرنیا در جوار مجموعه‌ای از ابنیه واجد ارزش، چون خانه مشیرالدوله پیرنیا، خانه، ولی الله پیرنیا، مدرسه و کلیسای ژاندارک و خانه سینما قرار گرفته که در حال حاضر اگرچه بخش قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها تقریباً غیرفعال است، اما به لحاظ وضعیت معماری و ایستایی بنا، از شرابط نسبتاً مناسبی برخوردار است.

این مجموعه تاریخی در سال ۱۳۹۷ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسید.

به گفته بهروز مرباغی، مسئول پروژه مرمت عمارت هرمز پیرنیا، بخشی از این عمارت در سال‌های دور به مدرسه دخترانه‌ای به نام «شمس» تبدیل شده که طبق گفته‌های دانش آموزان سابق این مدرسه، اثاثیه خاندان پیرنیا در زیرزمین آن نگهداری می‌شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۸۴۱۴۳۱۵۷، irna.ir

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
خبر هاي خوبي داريم در زمينه مرمت ميراث فرهنگي خودمون ميشنويم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین