پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۳۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، گفته که نظارت پلیس در موضوع معاینه فنی، برای همه وسایل نقلیه است و تفاوتی میان خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها نیست.

  شعار سال: هادیانفر گفته که خدمات معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت در ۱۲۸ مرکز سراسر کشور درحال انجام است که ۱۴ مرکز آن در تهران قرار دارند.
 
سردار هادیانفر با اشاره به فعال بودن طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) برای کنترل آلودگی کلانشهرها گفته که این سیستم، روی دوربین‌های ثبت تخلف نصب است و هر وسیله نقلیه‌ای (چه خودرو باشد چه موتورسیکلت) که معاینه فنی نداشته باشد را جریمه می‌کند.
 
ممنوعیت تردد شبانه خودروها
 
قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، خبر داده که براساس مصوبه تاریخ ۶ دیماه این کمیته، ممنوعیت تردد شبانه، حالا به شهرهای زرد نیز رسیده است. به این ترتیب، تردد در ساعات ۲۱ شب الی ۴ صبح، در تمامی شهرهای قرمز، نارنجی و زرد، ممنوع است.
 
تاقبل از اعلام این خبر، ممنوعیت تردد شبانه فقط در شهرهای قرمز و نارنجی، اجرا می‌شد.
 
ممنوعیت تردد وسایل نقلیه دودزا در تهران
 
افندی‌زاده، مشاور عالی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، خبر داده که با شروع فصل زمستان و براساس مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران، از روز یکشنبه ۷ دی‌ماه و تا اطلاع ثانوی، تردد انواع موتورسیکلت دودزا و همچنین تردد انواع خودروهای سنگین دیزلی مانند کامیون، تریلی، جرثقیل، حمل مصالح ساختمانی و … در سطح استان تهران ممنوع است.
 
مشاور عالی شهرداری تهران همچنین گفته که شرکت اتوبوسرانی موظف است از تاریخ موردنظر، اتوبوس‌ها را در پایانه‌های اتوبوسرانی، خاموش کند.
 
استعلام خلافی خودرو
 
جهت اطلاع از روش‌های مختلف استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت و همچنین روش‌های پرداخت جریمه و خلافی، لینک زیر را مطالعه کنید:
 
راهنمای استعلام و پرداخت خلافی
 
جریمه سرعت غیرمجاز تغییر کرد
 
سرهنگ موسوی‌پور، جانشین پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به معرفی رانندگانه حادثه‌ساز به مراجع قضایی، خبر داده که هم‌اکنون «قرارگاه کنترل سرعت» در پلیس راهور تهران تشکیل شده که سرعت را به سه بخش، دسته‌بندی کرده است: ۳۰ کیلومتر برساعت فراتر از سرعت مجاز، ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر برساعت فراتر از سرعت مجاز و نهایتا ۵۰ کیلومتر برساعت فراتر از سرعت مجاز.
 
طبق گفته‌های سرهنگ موسوی‌پور، راننده متخلفی که سرعتش ۵۰ کیلومتر برساعت بیشتر از حد مجاز باشد، در مرتبه اول، باید تعهد دهد. اما در صورت تکرار تخلف، باید در مراجع قضایی، پاسخگو باشد.
 
افزایش جریمه آزادراهی در سال ۱۴۰۰
 
طبق جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت نرخ جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی را افزایش داده است.
 
آنطور که دولت در بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرده، برای پرداخت عوارض آزادراه‌های سراسر کشور، فقط ۷ روز فرصت دارید. اما اگر در مدت یک هفته، عوارض را پرداخت نکنید، جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد عوارض آزادراه مربوطه را هم باید پرداخت کنید.
 
همچنین اگر بیش از یک ماه از عدم پرداخت عوارض بگذرد، علاوه بر پرداخت اصل عوارض و جریمه ۲۰ درصدی، باید جریمه دیگری هم بپردازید که معادل ۲ درصد از مجموع «عوارض آزادراه بعلاوه جریمه ۲۰ درصد به ازای هر ماه» است.
 
کدام خودروها جریمه کرونایی نمی‌شوند؟
 
سردار هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور ناجا، در تاریخ ۹ آذرماه خبر داده که تردد بین‌شهری برای وانت‌بارهای پلاک سفید، دیگر ممنوع نیست. البته تردد این وانت‌بارهای در شهرهای قرمز و در ساعت ۲۱ الی ۴ صبح، همانند سایر خودروها، ممنوع است.
 
رئیس پلیس راهور درباره ویرایش جریمه‌های اشتباهی، گفته که مالکان خودروهای پلاک عمومی، تاکسی‌ها، آژانس‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و وانت‌بارهای پلاک سفید، در صورت دریافت پیامک جریمه، نگران نباشند چراکه پلیس راهور، بعد از اتمام تعطیلات کرونایی، جریمه این خودروها را ویرایش یا حذف خواهد کرد.
 
سردار هادیان‌فر همچنین گفته که جریمه خودروهای پزشکان و پرستاران نیز بعد از ارسال لیست افراد از سوی فرمانداری به پلیس، حذف خواهد شد.
 
جریمه خودروهای غیربومی تهران
 
هرچقدر که زمان بیشتری از شروع تعطیلات گسترده کرونایی می‌گذرد، شاهد رخ‌نمایی قوانین و اما و اگرهای جدیدتری هستیم که تاکنون درباره آنها، اظهارنظری نشده بود. یکی از این اما و اگرهای تازه، درباره تردد خودروهای غیربومی است.
 
سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ، خبر داده که عبور و مرور خودروهای غیربومی در زمان ممنوعیت تردد در تهران، نیز جریمه دارد. یعنی مالکان خودروهایی که پلاک تهران نیستند، چه ساکن تهران باشند و چه ساکن نباشند، در صورت تردد در سطح شهر، توسط دوربین‌های پلیس جریمه می‌شوند. البته مالکان خودروهای غیربومی، در صورت احراز سکونت‌شان در تهران، می‌توانند این جریمه را حذف کنند.
 
سردار رحیمی از رانندگان خودروهای غیربومی درخواست کرده که تا اتمام تعطیلات کرونایی، تحمل داشته باشند.
 
جریمه تردد غیرمجاز شبانه
 
با شروع تعطیلی گسترده از اول آذرماه در اکثرهای شهرهای کشورمان که بدلیل شیوع کرونا بوده است، طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۹ شب الی ۴ صبح، ممنوع است.
 
گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران، گفته هر خودرویی که در ساعات ممنوعیت عبور و مرور، تردد غیرمجاز داشته باشد، جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای آن، اعمال می‌شود.
 
همچنین آنهایی که فعالیت ضروری دارند یا در شیفت شب هستند، باید از طریق فرمانداری مجوز بگیرند یا اینکه پلاک خودروی آنها از طریق کارفرما به پلیس راهور اعلام شود. متاسفانه هنوز سازوکاری عملی، برای اینگونه از ترددها، لحاظ نشده و فعلا در دست بررسی است.
 
جریمه خروج از شهرهای کرونایی
 
قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، ضمن اشاره به شروع محدودیت‌های سختگیرانه از روز شنبه یکم آذرماه، خبر داده که جریمه خروج خودروهای پلاک بومی از شهرهای نارنجی، حدود ۵۰۰ هزار تومان است اما این جریمه برای شهرهای قرمز، افزایش یافته و معادل ۱ میلیون تومان شده.
 
نکته بسیار مهم اینجاست که جریمه تردد غیرمجاز، هر ۲۴ ساعت، توسط دوربین‌های کنترلی یا افسران پلیس، قابل اعمال خواهد بود.
 
جریمه انداختن ماسک
 
بدلیل اضطراری شدن شرایط شیوع کرونا، حساست پلیس نیز برای جریمه رانندگانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیشتر از قبل شده است.
 
سرهنگ همتی زاده، رئیس پلیس راه ایلام، خبر داده که ریختن یا پرتاب کردن هرچیزی به بیرون خودرو، چه توسط راننده چه توسط سرنشینان، شامل جریمه رانندگی می‌شود. به همین دلیل نیز انداختن ماسک به بیرون خودرو، مصداق همین تخلف بوده و جریمه ۳۰ هزار تومانی را به همراه دارد.
 
جریمه عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی
 
با اعلام پلیس راهور ناجا، کد تخلفاتی جدید به لیست جرایم راهنمایی و رانندگی افزوده شده است. کد ۲۱۷۷، کد جریمه جدیدی است که در زمان اعمال محدودیت تردد و همچنین در زمان ممنوع بودن ورود و خروج به استان‌ها (بدلیل محدودیت‌های کرونایی)، ثبت می‌شود.
 
بر این اساس، پلیس راهور در صورت مشاهده رانندگان بومی که اصرار به خروج از استان را دارند، یا در صورت مشاهده رانندگان غیربومی که اصرار به ورود به استان را دارند، برای آنها جریمه ۵۱۰ هزار تومانی ثبت می‌کند.
 
جریمه فیلمبرداری در هنگام رانندگی
 
سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس ناجا، از رفتار نادرست آن‌دسته از کاربران فضای مجازی که در حین رانندگی، اقدام به فیلمبرداری با موبایل می‌کنند، انتقاد کرد.
 
سردار حسینی همچنین به همه رانندگان خودرو یادآوری کرده که استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی، به هر دلیلی که باشد، تخلف آئین‌نامه‌ای است و جریمه ۱۰۰ هزار تومانی دارد.
 
بنابراین رفتارهای اشتباهی مانند صحبت کردن با موبایل، ارسال پیامک، گرفتن فیلم یا عکس و … در حین رانندگی، با جریمه پلیس همراه می‌شود.
 
جریمه ماسک نزدن در خودروهای عمومی
 
به منظور جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا در کشورمان، پلیس راهور، کد جریمه جدیدی تحت عنوان «ماسک نزدن در خودرو» را به لیست جرایم رانندگی اضافه کرده است.
 
البته این جریمه، فعلا مختص رانندگانی است که در حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند.
 
طبق اعلام پلیس، رانندگان حمل و نقل عمومی، در صورت نزندن ماسک، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. ضمن اینکه به ازای هر مسافری که ماسک نداشته باشد، ۲۰ هزار تومان به مبلغ جریمه راننده، افزوده می‌شود.
 
جریمه عوارض آزادراه تغییری نکرده
 
با شروع جریمه خودروهایی که عوارض آزادراهی را پرداخت نمی‌کنند، بار دیگر حرف و حدیث‌ها درباره مبلغ جریمه این خودروها بالا گرفته. اما باید بدانید که جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه، از ابتدای سال ۹۹ تاکنون هیچ تغییری نکرده است، به این معنی که جریمه:
 
سواری، وانت، مینی‌بوس و کامیونت معادل ۴۰ هزار تومان،
 
کامیون دو محور و اتوبوس معادل ۵۰ هزار تومان،
 
کامیون سه محور، تریلی و نفتکش معادل ۹۰ هزار تومان.
 
مراحل ترخیص خودرو توقیفی از پلیس+۱۰
 
از تاریخ یکم مهرماه امسال، ترخیص خودروهای توقیفی از طریق مراکز پلیس+۱۰ انجام می‌شود. پلیس این کار را برای کاهش مراجعات حضوری و در راستای ارتقای خدمات الکترونیک، انجام داده است. بنابراین اگر خودروی شما توقیف شده، باید با در دست داشتن مدارک زیر، به پلیس+۱۰ بروید تا درخواست‌تان در آنجا ثبت شود:
 
قبض سفید پارکینگ (که در زمان توقیف به مالک داده می‌شود)
 
سند شناسایی یا کارت خودرو،
 
برگه استعلام خلافی و فیش پرداخت،
 
کارت شناسایی مالک،
 
گواهینامه مالک،
 
پس از ثبت درخواست ترخیص خودرو، باید منتظر پیامکی باشید که از طریق مرکز اجرائیات پلیس فاتب برای شما ارسال خواهد شد. در صورتی که مدارک ارسالی شما کامل باشد و پرونده قضایی نداشته باشید، پیامکی حاوی «مبلغ پرداختی پارکینگ و جرثقیل» برای مالک خودرو ارسال شده که پس از پرداخت آن، می‌توانید برای ترخیص خودرو به پارکینگ موردنظر مراجعه کنید.
 
اما اگر مدارک ارسالی‌تان کامل نباشد یا مورد دیگری در پرونده شما باشد، باید برای تکمیل پرونده، بصورت حضوری به مراکز اجرائیات پلیس بروید.
 
افزایش نرخ جریمه محدوده ترافیکی در سال ۹۹
 
طبق مصوبه هیئت وزیران، از ابتدای اردیبهشت ماه ۹۹ ورود غیرمجاز یا تردد غیرمجاز انواع وسایل نقلیه در محدوده‌های ممنوعه ترافیکی، از جمله محدوده طرح ترافیک و …، جریمه‌ای معادل ۱۰۰ هزار تومان خواهد داشت که ۵ برابر بیشتر از سال ۹۸ است.
 
جریمه رانندگی، احتمالا تنها چیزی است که هم راننده های جهان، آنها را تجربه کرده اند! اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه میتوان از جریمه های رانندگی‌تان مطلع شوید، یا انواع روش های پرداخت جریمه خودرو و موتورسیکلت چیست یا چگونه میتوان به جریمه ها اعتراض کرد، در این مقاله به همه جواب‌های‌تان می رسید. پس باما همراه شوید!
 
ارسال پیامک جریمه رانندگی
 
بعد از ثبت تخلف وسیله نقلیه، پیامکی برای مالک خودرو ارسال شده و او را از اعمال جریمه، باخبر می‌کند.
 
اما اکثر پیامک‌های ارسالی پلیس، در انتهای‌شان عبارت «درحال بررسی» قید شده است؛ به این معنی که هنوز، اطلاعات خودرو یا جریمه آن، به تایید پلیس نرسیده است. در این مرحله همچنان باید منتظر بمانید و ببینید که آیا پیامک دوم هم برای‌تان ارسال می‌شود یا خیر.
 
اگر جریمه خودرو به تایید پلیس برسد، (معمولا در کمتر از یک هفته بعد از پیامک اول) پیامک دوم هم برای مالک خودرو ارسال می‌شود. در پیامک دوم، شناسه قبض و شناسه پرداخت جریمه، نیز درج می شود که یعنی، جریمه برای‌تان قطعی شده است. حال اگر به این جریمه، اعتراض دارید باید هرچه سریع‌تر با داشتن مستندات لازم، به مراکز اجراییات پلیس راهور بروید.
 
چگونه بفهمیم خودرو به پارکینگ منتقل شده است؟
 
گاهی وقت‌ها ممکن است خودروی‌تان را جایی پارک کنید و بروید. اما وقتی برمی‌گردید، متوجه می‌شوید که خودروی‌تان سرجایش نیست. اولین احتمالی که به ذهن همه ما می‌رسد، دزدیده شدن خودروست. اما آیا احتمال دیگری وجود ندارد؟!
 
در چنین شرایطی قبل از هر چیز، اول باید موبایل‌تان را چک کنید! چراکه اگر خودروی‌تان توسط پلیس راهور، به پارکینگ منتقل شده باشد، حتما پیامک «انتقال به پارکینگ» برای‌تان ارسال می‌شود. البته در دو حالت زیر، پیامکی بدست‌تان نمی رسد:
 
اگر خودروی‌تان قولنامه‌ای بوده و شماره مالک، هنوز تغییر نکرده باشد.
 
اگر اطلاعات شما در سامانه مرکزی راهور، به‌روز نباشد.
 
اما اگر پیامکی بدست‌تان نرسیده است، بلافاصله باید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و از آنها بپرسید که آیا خودروی‌تان به پارکینگ رفته است یا خیر؟
 
اگر پاسخ پلیس ۱۱۰ منفی بود، یعنی اگر خودروی‌تان به پارکینگ منتقل نشده بود، به ۱۱۰ اطلاع دهید که خودروی‌تان دزدیده شده است. سپس منتظر بمانید تا گشت پلیس به محل شما برسد. گشت پلیس، گزارش دزدی را تهیه کرده و یک برگه آنرا به شما می‌دهد. حال باید با داشتن این برگه و همچنین در دست داشتن مدارک شناسایی و مدارک خودرو، به کلانتری محل سرقت خودرو بروید و گزارش سرقت خودرو را تنظیم کنید.
 
کروکی پلیس برای چه تصادفاتی است؟
 
کروکی پلیس تنها زمانی الزامی است که در یکی از حالت های زیر، تصادف کرده باشید:
 
تصادف با شی ثابت
 
تصادف با خودرو نظامی
 
تصادف با خودرو سنگین
 
تصادف شاخ به شاخ
 
تصادف با موتورسیکلت
 
تصادف با غیرمقیم در شهر
 
تصادف منجر به جراحت یا فوت
 
تصادف زنجیره ای (مابین چند خودرو)
 
تصادف با شخصی که بیمه نامه یا گواهینامه ندارد
 
تصادفی که علت آن عبور از چراغ قرمز باشد
 
تصادفی که علت آن حرکت با دنده عقب باشد
 
تصادفی که ۲۰ روز بعد از صدور بیمه نامه رخ دهد
 
وقتی بیمه نامه امسال، با سال گذشته پیوسته نباشد
 
حال اگر تصادف شما، هیچکدام از حالات فوق نباشد، به شرطی که خسارت ناشی از تصادف، از حداقل پوشش بیمه شخص ثالث کمتر باشد، نیازی به کروکی پلیس ندارید.
 
انواع قبض جریمه رانندگی
 
هر قبض جریمه، ممکن است به یکی از چهار روش زیر، ثبت شده باشد. توجه داشته باشید که روش‌های ۱ و ۲ فرصت پرداخت ۶۰ روزه دارند و در غیراینصورت، مبلغ جریمه آنها، دو برابر می‌شود:
 
۱_ جریمه تسلیمی: اگر پلیس، قبض جریمه را بصورت حضوری به شما تحویل دهده، قبض جریمه از نوع تسلیمی خواهد بود. پرداخت جریمه تسلیمی تنها ۶۰ روز فرصت دارد.
 
اگر به هر دلیلی، از دریافت قبض جریمه خودداری کنید، بازهم برای پرداخت آن ۶۰ روز فرصت دارید.
 
۲_جریمه الصاقی: اگر در زمان ثبت تخلف، در صحنه حضور نداشته باشید، پلیس برگ جریمه را روی خودرو می‌گذارد یا اصطلاحا آنرا الصاق می‌کند. پرداخت جریمه الصاقی تنها ۶۰ روز فرصت دارد.
 
اگر به هر دلیلی متوجه وجود قبض جریمه نشوید (مثلا زمانیکه برگه جریمه از روی خودرو افتاده باشد)، بازهم برای پرداخت آن ۶۰ روز فرصت دارید.
 
۳_جریمه دوبرگی: اگر در زمان ثبت تخلف، پلیس جریمه را ثبت کرده اما برگه آنرا جدا نکند، قبض جریمه از نوع دوبرگی خواهد بود. پرداخت جریمه دوبرگی، فرصت ۶۰ روزه ندارد.
 
این حالت زمانی رخ می‌دهد که بنا به تشخیص پلیس، امکان رساندن برگ جریمه بدست راننده وجود ندارد؛ مثلا زمانیکه راننده -عمدا یا سهوا- به دستور توقف پلیس، اعتنایی نمی‌کند.
 
۴_جریمه دوربینی: همانطور که از اسمش پیداست، این نوع جریمه در زمانی است که تخلف توسط دوربین‌های کنترلی پلیس، ثبت شده باشد. پرداخت جریمه دوربینی، فرصت ۶۰ روزه ندارد.
 
جریمه ستاره دار چیست؟
 
در جدول تخلفات رانندگی، برای یکسری از جرایم خاص، علاوه بر جریمه نقدی، قانون، مجازات‌های دیگری هم درنظر گرفته است. به این تخلفات، جرایم ستاره دار می‌گویند:
 
۱_ جریمه تک ستاره: اگر ۲ مورد از تخلفات زیر را بصورت همزمان انجام دهید، خودروی‌تان به مدت ۳ روز (۷۲ ساعت) توقیف می‌شود:
 
عبور از چراغ
 
حرکت مارپیچ
 
حرکت نمایشی با موتورسیکلت
 
تجاوز به چپ محور راه
 
سبقت غیرمجاز در مسیر دوطرفه
 
سرعت غیرمجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر برساعت)
 
۲_ جریمه دو ستاره: اگر در حالت مستی یا مصرف داروهای روان‌گردان رانندگی کنید، هم گواهینامه‌تان ۶ ماه توقیف می‌شود و هم خودتان به دادگاه کیفری معرفی می‌شوید.
 
۳_ جریمه سه ستاره: اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید یا دارید ولی اعتبارش منقضی شده، خودروی‌تان توقیف می‌شود. در این حالت، تنها شرط برای ترخیص خودرو از پارکینگ، ارائه بیمه نامه معتبر است.
 
جریمه نصب آگهی روی خودرو
 
طبق ماده ۲۰۷ آئین نامه پلیس راهور، نصب هرگونه آگهی، نوشته و برچسب روی شیشه یا بدنه خودروها ممنوع است و در صورت مشاهده این موضوع، راننده متخلف ضمن پرداخت جریمه ۳۰ هزار تومانی، باید برای رفع تخلف و پاکسازی ظاهر خودرو نیز اقدام کند.
 
جریمه بوق زدن غیرمجاز
 
طبق قانون، دو نرخ جریمه برای بوق زدن ذکر شده؛ طبق بند ۲۱۲۴ بوق زدن در مکان‌های ممنوعه یا بوق زدن غیرضروری (مثلا در پشت چراغ یا ترافیک و …) ۳۰ هزار تومان جریمه نقدی دارد؛ هرچند که پلیس در این مورد معمولا سختگیری نمی‌کند!
 
همچنین طبق بند ۲۱۲۵ استفاده از بوق‌های شیپوری یا تولید صدای نامتعارف از سیستم صوتی یا اگزوز خودرو، برای بار اول ۱۰۰ هزار تومان، برای بار دوم ۲۰۰ هزار تومان و برای بار سوم نیز ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی دارد. در این مورد تخلف، پلیس مجاز به توقیف این وسایل نقلیه است.
 
جریمه شیشه دودی خودرو
 
طبق قانون، خودرویی که دارای شیشه دودی است، در هر شرایط آب و هوایی باید بتوان از فاصله ۳ متری، سرنشینان و داخل خودرو را مشاهده کرد و در غیر اینصورت مشمول جریمه ۵۰ هزار تومان است.
 
جریمه استفاده از تلفن همراه
 
استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی دارد. همچنین اگر سرعت خودرو بالای ۶۰ کیلومتر برساعت باشد، علاوه بر جریمه نقدی، نمره منفی نیز برای راننده لحاظ می‌شود.
 
جریمه نداشتن معاینه فنی
 
هر گونه وسیله نقلیه‌ای -اعم از موتورسیکلت یا خودروهای سبک و سنگین- در صورت نداشتن معاینه فنی ، روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.
 
جریمه خودروهای مردودی معاینه فنی
 
حتما می‌دانید که بعد از مردود شدن وسیله نقلیه در آزمون‌های معاینه فنی خودرو، ۱۴ روز فرصت دارید تا برای رفع نقص خودرو اقدام و دوباره به همان مرکز معاینه فنی، مراجعه کنید. این مهلت ۱۴ روزه، صرفا برای جلوگیری از تشکیل دوباره پرونده و همچنین جلوگیری از هزینه مجدد مالکان خودروهاست.
 
اما ظاهرا این موضوع برای برخی از رانندگان سوتفاهم شده! برخی‌ها تصور می‌کنند که در این فرصت ۱۴ روزه، امکان تردد در سطح شهر را دارند ولی اینطور نیست و در صورت رصد خودروی آنها توسط دوربین‌های پلیس، به علت نداشتن معاینه فنی، جریمه می‌شوند.
 
جریمه عوارض آزادراه
 
میزان جریمه عوارض آزادراهی، وابسته به نوع خودرو بوده و مطابق جدول زیر محاسبه میشود:
 
سواری،وانت،کامیونت،مینی بوس           40 هزار تومان
 
اتوبوس، کامیون دو محور       50 هزار تومان
 
کامیون سه محور، تریلی، نفتکش            90 هزار تومان
 
*نرخ جدول فوق برای سال ۱۳۹۹ است.
 
همچنین آنطور که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرده، برای پرداخت عوارض آزادراه‌های سراسر کشور، فقط ۷ روز فرصت دارید. اما اگر در مدت یک هفته، عوارض را پرداخت نکنید، جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد عوارض آزادراه مربوطه را هم باید پرداخت کنید. این جریمه غیرقابل بخشش است.
 
همچنین اگر بیش از یک ماه از عدم پرداخت عوارض بگذرد، علاوه بر پرداخت اصل عوارض و جریمه ۲۰ درصدی، باید جریمه دیگری هم بپردازید که معادل ۲ درصد از مجموع «عوارض آزادراه بعلاوه جریمه ۲۰ درصد به ازای هر ماه» است.
 
جریمه دستکاری پلاک خودرو
 
هرگونه تغییر ظاهری در پلاک خودرو و موتورسیکلت، در مرحله اول با مجازات نقدی همراه است.
 
جریمه ناخوانا بودن پلاک، طبق قانون معادل ۶۰ هزار تومان است. البته اگر پلاک خودرو یا موتورسیکلتی دارای ارقام مخدوش شده یا حتی دارای تغییر و دستکاری در ارقام باشد، علاوه بر جریمه نقدی، وسیله نقلیه به پارکینگ منتقل شده و فرد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی میشود.
 
جرایم منجر به توقیف موتورسیکلت
 
طبق ماده ۲۰ قانون تخلفات رانندگی، ارتکاب هر کدام از موارد نه‌گانه زیر منجر به توقیف موتورسیکلت خواهد شد. این توقیف اگر برای بار اول باشد به مدت یک هفته و در غیر اینصورت به مدت یک ماه ادامه دارد:
 
عبور از پیاده رو
 
عبور از خط ویژه
 
عبور در خلاف جهت مسیر حرکتی
 
نداشتن کلاه ایمنی
 
تولید صدای ناهنجار بصورت عمدی
 
حمل بار غیرمجاز یا نامتعارف
 
حمل یدک
 
حرکات نمایشی و مارپیچ
 
تک چرخ
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری قطعه نیوز  ، تاریخ انتشار: 13 دی 1399  ، کدخبر: 11611، www.ghatenews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
تو اين اشفته بازار اصلا صلاح نبود اين ها اين همه قيمت هارو بالا ببرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
خيلي خوبه كه اين جرايم از طريق رسانه ها اعلام بشن و مردم بدونن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
امان از اين ها كه تو رسانه ملي هم اين طور چيزهارو اعلام رسمي نميكنن تا مردذم در خماري بمونن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین