پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
مسعود درخشان استاد اقتصاد دانشگاه علامه مدعی است که مسئولین دولتی حتی الفبای سیاست خارجی را هم درک نمی‌کنند. متاسفانه دولت ما از سریال برجام دست برنمی‌دارد و مردم را ۷ سال سرگرم دیدن سریال برجام کرده است، الان هم می‌گوید از تماشای این سریال پا نشوید، قسمت‌های خوب سریال برجام دارد اتفاق می‌افتد.

شعار سال:تعداد زیادی از متخصصان کشور بشکل تاریخی، نقدهای اصلاحی تا تندی را متوجه حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور دانسته و می دانند. از جمله این افراد ، می توان به دکتر مسعود درخشان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه اشاره کرد.

وی مدعی است که  مسئولین دولتی حتی الفبای سیاست خارجی را هم درک نمی‌کنند . می گوید ، من تعجب می‌کنم از افرادی که هم‌اکنون در وزارت خارجه هستند و به مدارک علمی خود از دانشگاه‌های خارجی می‌بالند چرا الفبای سیاست خارجی را درک نمی‌کنند.

یک زمانی می‌گفتند ما با انگلیس و فرانسه و آلمان مذاکره می‌کنیم تا بین اروپا و آمریکا شکاف به وجود بیاوریم. من آن موقع گفتم فقط یک دلیل بیاورید که چرا باید اروپایی‌ها رابطه‌شان با آمریکا به هم بزنند تا با ما رابطه برقرار کنند. ما چه داریم که بتوانیم بدهیم که قانع شان کند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه معتقد است که، متاسفانه دولت ما از سریال برجام دست برنمی‌دارد و مردم را ۷ سال سرگرم دیدن سریال برجام کرده است، الان هم که بعد از جنایات آمریکا و به شهادت رساندن سردار دل ها و دانشمندان کشور، هنوز دولت می گوید از تماشای این سریال پا نشوید، قسمت‌های خوب سریال برجام دارد اتفاق می‌افتد.

لازم به توضیح است که اثبات نظرات دکتر درخشان را می توان در نوع چینش سفرای کشور در سایر کشورها ملاحظه کرد. انتظار می رود که گروهی بی طرف ، اقدام به سنجش سطح توانمندی ها و صلاحیت های حرفه ای سفرای ایران در کشورهای مختلف نموده تا بخشی از واقعیت خود را نشان دهد. سوال اینجاست که انتصاب یک فرد بعنوان سفیر، نوعی رانت است یا ما به دنبال ماموریت ها هستیم؟

بعنوان نشانه دیگر، می توان اقدام به تحلیل ساختار وزارت امور خارجه و سفارتخانه ها نمود. جای رایزن اقتصادی در سفارتخانه ها کجاست؟ عملکرد وزارت امور خارجه در تسهیل تجارت خارجی بشکل فراگیر چه بوده است؟

نشانه سوم را در میزان استقلال عمل سفارتخانه ها و ادارات و مدیران ارشد مستقر در وزارت امور خارجه در رایزنی های خارجی جستجو نمود. چرا رایزنی های کشور ، عموما توسط وزیر و آنهم بشکل متمرکز دنباله گیری می شود؟

نشانه بعدی را در حوزه دیپلماسی عمومی ( علم و فناوری، هنر، ورزش، نهادهای مدنی ، میراث فرهنگی ،هیات های دوستی،هیات های تجاری، ..... ) جستجو کنید. چرا وزارت امور خارجه نسبت به توسعه و تقویت دیپلماسی عمومی ، اینقدر بی تفاوت می باشد؟
.....
در داخل دولت هم برای قضاوت درباره توانمندی در سیاست خارجی، نگاهی به وضعیت اتاق های فکر و کارگروه های تخصصی بیندازید. خیلی از واقعیات متاسفانه با این نوع نگاه ها خود را نشان می دهند.


پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی بیداری ملت

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
تجربه نشون داده هرکسی که هارت و پورت بیشتری داره درکش کمتره نسبت به محیط اطرافش
ناشناس
Netherlands
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
من از ابتدا هم میدونستم که این ها منظورشون از مذاکره وادادگی در برابر غرب هست
ناشناس
Netherlands
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
دولت خیلی در زمینه سیاست خارجی بر خلاف باور عمومی کم گذاشته باید این نکته رو بپذیریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
دولت اگر زمينه هاي رشد در زمينه وزارت خارجه رو بلد بود كه الان رابطه مون با همسايه ها اينطوري نبود كه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین