پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۳۵۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از ۸۰ درصد از کودکان کار شناسایی شده اتباع غیرایرانی هستند که فرآیند شناسایی و جذب آنها از سوی اداره اتباع و وزارت کشور نیز بررسی می‌شود.
شعار سال: حبیب الله مسعودی فرید در ارتباط با موضوع جلب مشارکت‌های مردمی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سازمان بهزیستی اظهار کرد: این سازمان از مدت‌ها پیش موضوع استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی به‌خصوص خیریه‌ای و مردمی را در دستور کار قرار داده که شاهد این مدعا هم این است که در حال حاضر در کل سازمان بیش از تقریباً ۹۳ درصد خدمات توسط بخش غیردولتی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه کودکان بی‌سرپرست و دارای سرپرست غیرمؤثر (بدسرپرست) تقریباً ۶۸۰ مرکز در کل کشور فعال هستند که از این تعداد حدود ۶۵۰ مرکز توسط بخش غیردولتی و خیرین مدیریت می‌شود و تمام هزینه‌هایش به عهده آن‌ها است؛ البته شیوه فعالیت براساس  دستورالعمل‌ها و نظارت سازمان بهزیستی صورت می‌پذیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در بحث آسیب‌ها هم چه در حوزه بحث آسیب‌های زنان، دختران و چه کودکان کار و خیابان ما از ظرفیت بخش‌های غیردولتی در قالب‌های خیریه‌ای و خرید خدمت استفاده می‌کنیم.

مسعودی فرید افزود: در بحث‌های معیشتی نیز پویش‌هایی برگزار شده و کمک‌های خوبی از جانب خیرین و مردم گردآوری شده است؛ به‌طور کلی جلب مشارکت مردم و خیرین در زمینه‌های مختلف از سیاست‌های اصلی سازمان بهزیستی بوده و همواره به‌دنبال استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها هستیم.

راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی به معنی واگذاری فعالیت‌های تخصصی بهزیستی نیست

وی در ادامه در خصوص راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در سازمان بهزیستی هم گفت: بخشی از اقدامات مراکز مثبت زندگی جلب مشارکت مردمی است. این مشارکت تمرکزش در سطح محله‌ها است و به‌دنبال آن است تا زمینه جذب کمک‌ها را از سطوح خرد جامعه انجام شود که الزاماً به کمک‌های مالی هم ختم نشده و جنبه‌های مختلف همچون مشارکت‌های کاری را در بر می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این مطلب که راه‌اندازی این مراکز هرگز به‌معنی واگذاری مراکز و فعالیت‌های تخصصی سازمان بهزیستی نیست، عنوان کرد: در بحث مثبت زندگی آمده‌ایم با سطح‌بندی خدمات‌مان، فعالیت‌هایمان را در سطح محلات برده که این موضوع باعث افزایش پوشش و نفوذ خدمات بهزیستی است.

مسعودی فرید افزود: در گذشته هم بسیاری از خدماتی که ارائه می‌شد بعضاً توسط سازمان‌های مردم‌نهاد، کلینیک‌های مددکاری اجتماعی، مجتمع‌های خدمات بهزیستی یا سایر مراکز انجام می‌شد و به نوعی برون‌سپاری شده بود که با راه‌اندازی این مراکز مثبت زندگی این برون‌سپاری‌ها نظم خیلی بیشتری به خود گرفته است. من فکر می‌کنم این مراکز انقلابی در نحوه ارائه خدمات سازمان است که سطح نفوذ و دسترسی به خدمات را بالاتر برده است.

مهم‌ترین اصلاحیه آیین‌نامه کودکان کار و خیابان در ارتباط با اتباع است

وی در ادامه در خصوص آیین‌نامه کودکان خیابانی و کار و لزوم اجرای آن اظهار کرد: آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان مصوبه سال ۸۴ در هیئت دولت است که در آن آیین‌نامه تکلیف همه دستگاه‌ها مشخص شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این‌که چند سال قبل بررسی‌ها حاکی از آن بود که این آیین‌نامه نیازمند اصلاحاتی است، گفت: عمده اصلاحات انجام شده این بود که در سال ۸۴ که این آیین‌نامه در هیئت دولت مصوب شد خیلی بحث اتباع را نداشتیم، ولی هر قدر از سال ۹۳ و ۹۴ به جلو آمدیم دیدیم که این موضوع اهمیت زیادی پیدا کرده است؛ براین اساس به این نتیجه رسیدیم که حتماً باید دستگاه‌هایی که در حوزه اتباع نقش دارند یعنی وزارت کشور و اداره اتباع که قبلاً در آیین‌نامه نبودند پای کار بیایند.

مسعودی فرید ادامه داد: در حال حاضر براساس اصلاحاتی که انجام شده نقش وزارت کشور -سازمان امور اجتماعی و معاونت سیاسی و امنیتی- در بحث کودکان کار پررنگ شده است.

وی در ادامه در خصوص برنامه اجرایی آیین‌نامه کودکان کار و خیابانی که ابتدا به‌صورت پایلوت در استان تهران و پس از آن در سایر کلانشهر‌ها اجرا خواهد شد، گفت: فرآیند کار به این گونه است که در مرحله اول کودک توسط سازمان‌های مردم‌نهاد شناسایی می‌شود و در صورتی که کودک شناسایی شده ایرانی بود اولویت را بر توانمندسازی خانواده، اقدامات مددکاری و خدمات غیراقامتی متمرکز است و تنها در صورتی‌که خانواده صلاحیت نداشته باشد کودک به مراکز اقامتی منتقل می‌شود.

بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان، اتباع غیرایرانی هستند

معاون سازمان بهزیستی کشور در خصوص آمار جذب کودکان خیابانی  و کار در چند ماه گذشته هم بیان کرد: براساس آخرین آمار ۳۰۰ کودک شناسایی و جذب شده‌اند که شاید تعداد ۱۲ تا ۱۳ درصدشان ایرانی بودند و عمده این‌ها هم پدر و مادر داشتند و پدر و مادران هم مشکل یا شرایط خاصی نداشتند که بگوییم کودک در معرض خطر است. کودک را با شرایطی به خانواده داده و اقدامات توانمندسازی را در ارتباط با آن‌ها انجام داده‌ایم تا دیگر کودکان برای اشتغال به خیابان نیایند.

مسعودی فرید با اشاره به این‌که بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان شناسایی شده اتباع غیرایرانی هستند، اظهار کرد: شناسایی و جذب اتباع غیرایرانی اصول و دستورالعمل‌هایی دارد که به‌عنوان نمونه اجازه اقامت خانواده و همچنین مجاز بودن ماندن آن‌ها در کشور توسط اداره اتباع و وزارت کشور بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود ۸۰ کودک غیرایرانی بیش از دو ماه است که در مراکز کودکان کار و خیابان تهران ما حضور دارند و هیچ خانواده‌ای به دنبال آن‌ها نیامده و در واقع غیرمجاز هستند و باید تعیین تکلیف شوند. در حال حاضر وزارت کشور و ناجا در حال رایزنی با سفارت‌های مربوطه آن‌ها هستند، چون ممکن است تعدادی از آن‌ها خانواده هم داشته باشند، ولی به‌دلیل غیرمجاز بودن اقامتشان وضعیت کودک را پیگیری نمی‌کنند.

فصل مشترک کودکان کار غیرایرانی ورود غیرمجاز به کشور است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در خصوص درجه‌بندی آسیب‌های کودکان کار و خیابان شناسایی شده توسط سازمان بهزیستی هم گفت: وقتی کودکان به مراکز بهزیستی آورده می‌شوند از نظر سلامت جسمانی، آسیب‌های اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در بحث مددکاری اجتماعی، این کودکان از لحاظ سنی و جنسی تفکیک می‌شوند و بعد مددکاران، روانشناسان و مربیان حاضر در این مراکز وضعیت آن‌ها را از لحاظ آسیب‌های خاص همچون اعتیاد و کرونا رصد می‌کنند و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

مسعودی فرید تصریح کرد: همان‌طور که مطرح شد عمده کودکان کار غیرایرانی هستند و فصل مشترک آن‌ها هم یک چیز است و آن این‌که به‌صورت غیرمجاز وارد کشور شده و یا ربوده شده‌اند و بخشی از آن‌ها هم استثمار شده و مورد بهره‌کشی قرار گرفته‌اند.

اولویت مددجویان بهزیستی در دریافت واکسن کرونا چیست؟

وی در پایان در ارتباط با این‌که با ساخت واکسن کرونا، مددجو‌های سازمان بهزیستی چه اولویتی در دریافت آن دارند نیز بیان کرد: قاعدتاً ما در این خصوص تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم. همان‌گونه که در بحث واکسن آنفلوانزا اولویت‌هایی را برای مددجویان بهزیستی تعیین کردند در بحث کرونا نیز براساس شاخص‌هایی که تعیین می‌شود عمل خواهیم کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۵۶۶۴۶، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
من گه ئقت میکنم حس میکنم خیلی هاشون خصوصا اخیر بعد از کرونا ایرانی نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
اصلأ خیلی‌ ازین کودکان کار دزدیده شده اند و پدر مادر هاشون معلوم نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
به نظر من باید اتباع خودمون رو بهتر از این ها مدیریت و کنترل کنیم تا دست از سر اشتغال سیاه بردارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین