پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۳۷۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
خبر‌های رسیده از بازداشت مهناز استقامتی شهردار منطقه ۸ و حسن رحمانی شهردار منطقه ۲ تهران حکایت می‌کند.

شعار سال: خبرهای شنیده از شهرداری تهران حاکی است که مهناز استقامتی شهردار منطقه ۸ تهران و حسن رحمانی شهردار منطقه ۲ تهران توسط نهاد امنیتی دولتی بازداشت شده‌اند. دلیل بازداشت شهرداران دو منطقه تهران مشخص نیست و هنوز این خبر نیز توسط منابع رسمی تایید نشده و معلوم نیست این افراد بازداشت یا احضار شده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز لحظاتی پیش این خبر را تایید کرد و نوشت: یک منبع مطلع در شهرداری تهران از دستگیری شهرداران مناطق ۲ و ۸ خبر داده. البته بر اساس شنیده‌ها افراد دیگری هم در مناطق ۲ و ۸ دستگیر شدند.

محسن هاشمی در واکنش به بازداشت شهرداران مناطق تهران گفته «آنها فقط برای توضیحات به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند تا درباره برخی قراردادهای شهرداری تهران توضیحاتی بدهند و بر اساس پیگیری‌هایی که من انجام داده‌ام خبر دستگیری صحیح نیست.

در هفته‌های گذشته چندین خبر مربوط به ابهامات عجیب در چند منطقه تهران منتشر شد که چند مورد آن مشخصا به مناطق ۸ و ۲ تهران مربوط می‌شد و شاید دلیل بازداشت به همین موضوعات مربوط باشد.

مهناز استقامتی شهردار منطقه ۸

مهناز استقامتی شهردار منطقه 8

قراردادهای منطقه ۸ شهرداری تهران

در منطقه ۸ مهمترین قراردادی که اسناد آن منتشر شده، مربوط به پروژه سبلان بود که در حقیقت پروژه‌ای برای ساخت یک پارکینگ در زمینی متعلق به شهرداری تهران است که یک شریک حقیقی در آن مشارکت کرده تا این پارکینگ در کنار مجتمع تفریحی - تجاری ساخته شود.

 

قدرالسهم تعیین شده برای شهرداری تهران و نسبت آن با قدرالسهم شریک سرمایه‌گذار در سال ۹۴ بر اساس قیمت کارشناسی همان سال تعیین شده است اما نسبت قدرالسهم مورد تایید مدیر وقت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران (ترک آبادی) قرار نگرفته و قرارداد نهایی نشده و در میانه کار بلاتکلیف مانده است.

در اسناد این قرارداد، آورده سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری در سال ۹۴ حدود ۱۱ میلیارد تومان و آورده شریک تجاری حدود ۳۱ میلیارد تومان تعیین شده است. بر این اساس درصد سهم شهرداری از کل پروژه نسبت به شریک ۲۵/۷ به ۷۴/۳ است، با این حال این قرارداد به خاطر نحوه تعیین قدرالسهم‌ها و درصدهای مشارکت که به ضرر شهرداری تهران بوده، مورد موافقت واقع نشده و تا سال ۹۸ وضعیت پروژه همچنان به خاطر ضرر شهرداری متوقف مانده است اما در دوره شکرالله بنار، سازمان سرمایه‌گذاری اقدام به تایید همان قرارداد با همان بندها می‌کند؛ این یعنی قراردادی تایید شده که مدیران پیشین تایید کرده‌اند که اموال بیت المال در آن تضییع خواهد شد.

اطلاعات نشان می‌دهد مدیرعامل وقت سازمان سرمایه‌گذاری، این قرارداد بر مبنای کارشناسی سال ۹۴ را امضا نکرده و اعلام کرده باید بازنگری بروز رسانی شود. حتی در ادامه سرپرست وقت سازمان هم عقد قرارداد با کارشناسی سال ۹۴ را نپذیرفته و دستور به روز رسانی آن را صادر کرده است. با این حال در دوره شکرالله بنار همان قرارداد با کارشناسی سال ۹۴ تایید شده است.

اتفاق عجیب‌تر اینکه در قرارداد نهایی این پروژه که در سال ۹۸ به امضای طرفین می‌رسد، همان قیمت کارشناسی سال ۹۴ اعمال شده است. مضاف بر اینکه سهم شهرداری در حالی محاسبه شده که کاربری پروژه سبلان در حال «تجاری - پارکینگ» است اما در ارزیابی ابتدایی برای قیمت‌گذاری سهم شهرداری صرفا «پارکینگ» بوده و قیمت‌گذاری تجاری ملک محاسبه نشده است.

این در حالی است که متوسط قیمت زمین در تهران از سال ۹۴ تا ۹۸، بیش از سه‌برابر شده است. طبق آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت زمین در شهر تهران در سال ۹۴ حدود ۴ میلیون تومان بود و در سال ۹۸ این قیمت به بیش از ۱۳ میلیون تومان رسیده بود. البته این تازه قیمت میانگین مسکن در تهران است و اگر بخواهیم قیمت منطقه سبلان را درنظر بگیریم به ارقامی بیش از این خواهیم رسید و قیمت ملک تجاری نیز بیش از این ارقام تغییر یافته است.

حسن رحمانی شهردار منطقه ۲

حسن رحمانی شهردار منطقه 2 تهران

قراردادهای منطقه ۲۱  شهرداری تهران

رحمانی پیش از این شهردار منطقه ۲۱  بود که چند نمونه اتفاق عجیب در آن منطقه رخ داده بود. مهمترین نمونه آن در ماجرای عجیب واگذاری پروژه یاس بود که رویداد۲۴ برای نخستین بار آن را افشا کرد. در جریان آن پروژه شکرالله بنار رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران اختیار قیمت‌گذاری و کارشناسی را در روندی عجیب به حسن رحمانی شهرداری منطقه منطقه ۲۱ تفویض کرده بود و در نهایت زمین‌های این پروژه با حدود یک‌پنجم قیمت واقعی به شریک واگذار شد.

در روند قیمت‌گذاری این پروژه برای مشارکت با یک پیمانکار، در قیمت‌گذاری زمین‌های ملک یاس شائبه‌هایی وجود داشته است. آنگونه که ۷۴۸۰ متر مربع زمین شهرداری به حدود یک سوم قیمت واقعی در اواخر سال ۹۸ توسط کارشناسان رسمی ارزش‌گذاری شده است.

قیمت گذاری این ملک تجاری-مسکونی در دیماه سال ۹۸ هر متر ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان توسط کارشناسان رسمی دادگستری ارزش‌گذاری شده است. بررسی‌های رویداد۲۴ از املاک منطقه نشان می‌دهد هر متر زمین تجاری-مسکونی در منطقه تهرانسر بین ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان بوده است. (زمین پروژه یاس در خیابان اصلی واقع شده است) با این حال شهردار منطقه ۲۱ همان قیمت متری ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را تنظیم کرده و به سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران ارسال کرده است.

یکی از مسائل مهم در شهرداری تهران که احتمال فساد را نیز بالا می‌برد، در ماه جاری اتفاق افتاد و شورای شهر تهران مصوبه‌ای را از سر گذراند که جزییات آن نشان می‌دهد راهی که در گذشته در شهرداری تهران طی می‌شد، در این دوره هم همچنان ادامه دارد. محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در توضیح این مصوبه گفته است: «در بازیدهایی که از مناطق داشتم، تمامی شهرداران مناطق از نداشتن قدرت عمل و اختیار شاکی بودند و ما تصمیم به طرح و تصویب این مصوبه گرفتیم تا اختیارات تامی به شهرداران مناطق داده شود.»

براساس این مصوبه احتمالا شهرداران مناطق دیگر شاکی نباشند چراکه اختیار عمل بسیاری از موارد در حوزه املاک به‌طور تام به آنها داده شده است و قراردادها را هر طور که می‌خواهند می‌تواند واگذار کنند. تصویب چنین طرح‌هایی آنهم در آستانه انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری بسیار سوال‌برانگیز است. همانطور که بخشی از اصلاح طلبان منتقد قالیباف بودند و می‌گفتند معلوم نیست پول‌های شهرداری در بیت المال چگونه هزینه شده است، اکنون این پرسش وجود دارد که تفویض اختیار شهرداری به مناطق، احتمال فساد را بالا نمی‌برد؟ 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری رویداد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۴۷۷۶۷، www.rouydad۲۴.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
چقدرم قیافه های وقیحانه دارند به راحتی پول مردم رو بالا کشیدند دو ماه دیگم ازشون خبری نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
اوضاع شهرداری تهرانو ایران انفد بهم ریخته ست که اگر همه چی رو به مردم بگیم مردم بالا میارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
بازداشت شدن شهردار ها تو ایران سابقه طولانی داره و همش برای عدم نظارت استصوابی هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین