پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که قیمت ذرت و سویا بالا خواهد رفت. قیمت ذرت و سویا به ترتیب به حدود ۸ و ۱۴ هزار تومان خواهد رسید.
شعار سال: حسن مهربانی یگانه، استاد دانشگاه و دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در جریان یک وبینار، وضعیت صنعت طیور ایران در نه ماه گذشته را تحلیل و حداقل قیمت مرغ در سال بعد را پیش بینی کرد. در ادامه مهم‌ترین بخش‌های این تحلیل و پیش‌بینی را می‌خوانید.

۱۷ درصد کاهش تولید
حسین مهربانی یگانه گفت: «سال ۹۹ برای تولیدکنندگان؛ پرزیان، پرمخاطره و مصیب‌بار بوده است. اگر اتفاق عجیبی نیفتد پیش‌بینی‌هایی که در ادامه بیان می‌شود رخ خواهد داد. سهم صنعت پرورش طیور ایران در تولید ناخالص داخلی حدود دو و نیم تا سه درصد است. تولید ناخالص ملی از سال ۲۰۱۲ روند کاهشی داشته است. طبق صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم و رشد ایران در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۳۰ و ۳.۲ درصد خواهد بود. رشد اقتصادی دو سال گذشته منفی بوده است. در بخش گوشتی حدود ۸۰۶ هزار قطعه جوجه ریزی مادر داشته‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش را تجربه کرده است. تولید جوجه گوشتی ماهانه در سال ۹۹ حدود ۱۱۲ میلیون قطعه بوده است؛ بنابراین در مقایسه با دوره مشابه سال قبل کاهش ۷ درصدی داشته‌ایم.  تولید مرغ زنده در نه‌ماهه اول سال ۹۹ به‌طور میانگین حدود ۲۶۸ هزار تن در ماه بوده است (سه و نیم درصد کمتر از سال قبل). البته کرونا باعث شد که صادرات و مصرف کاهش یابد. این موضوع باعث شد که کمبود خاصی در بازار به وجود نیاید».

تولید هر جوجه ۲ هزار تومان ضرر دارد
وی در ادامه گفت: «قیمت جوجه یک روزه نوسان شدیدی داشته است. متوسط قیمت جوجه یک روزه حدود ۱۵۵۰ تومان است. میزان افزایش قیمت جوجه گوشتی علی‌رغم هزینه‌های بسیاری که بر صنعت تحمیل شد حدود ۳۰ درصد کمتر از سال ۹۸ است. اگر قیمت تمام‌شده تولید جوجه را حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان بدانیم به آن معناست که هر جوجه حدود ۲ هزار تومان زیان دهی داشته است. به عبارت دیگر مزارع جوجه ما در این مدت حدود دو هزار میلیارد تومان زیان دهی داشته اند.  قیمت مرغ زنده در سال ۹۸ حدود ۹ هزار تومان بوده، اما در نه ماه اول سال ۹۹ بیش از ۱۲ هزار تومان بوده است. افزایش قیمت حدود ۳۵ درصد بوده است. در این مدت، قیمت تمام شده ذرت، سویا، کنسانتره و روغن با نرخ دولتی به ترتیب حدود ۱۰۰، ۳۵۰۰، ۲۳۰۰۰ و ۱۴۵۰۰ تومان بوده است. اگر قیمت بازار آزاد را ملاک قرار دهیم قیمت هر کیلو دان حدود ۵۶۰۰ تومان است».

یگانه گفت: «در بخش جوجه تخم‌گذار در سال ۱۳۹۸ به طور متوسط هر ماه بیش از ۳ میلیون تولید داشته ایم. این عدد در سال ۹۹ فرق چندانی نداشته است. قیمت تخم مرغ در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است».

قیمت مرغ در سال آینده
وی ضمن اشاره به آمار کاهشی مربوط به فروش نفت در چهار سال اخیر گفت: «وابستگی ۴۰ درصدی دولت به فروش نفت در سال آینده غیرواقعی و خوشبینانه است. از طرف دیگر بناست که نرخ دلار مصوب برای کالا‌های اساسی از ۴۲۰۰ به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر یابد. عدم ارائه نهاده‌ها به کارخانجات باعث شد که تولید خوراک صنعتی میل به صفر داشته باشد. به اعتقاد من این موضوع حداقل ۱۰ درصد ضریب تبدیل دان به گوشت را نامطلوب کرده است. عرضه نهاده توسط دولت در بازارگاه باعث می‌شود که تولیدکنندگان نتوانند به کیفیت پایین آن اعتراض کنند. تفاوت قیمت شدید در بازارگاه و بازار آزاد، تقلب و قاچاق را به شدت افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود که تولید جوجه یک روزه تا فروردین حدود ۱۲۴ میلیون قطعه باشد. این روند در سه ماه اول بهار کاهش می‌یابد و به حدود ۱۰۸ میلیون قطعه خواهد رسید. پیش بینی می‌شود که تولید جوجه یک روزه تخم‌گذار تا پایان شهریورماه سال بعد به سه میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه برسد. تولید گوشت مرغ در اسفندماه، فروردین و اردیبهشت بیش از ۲۱۲ هزار تن در ماه خواهد بود، اما از تیر تا شهریور کاهش یافته و به زیر ۲۰۰ هزار تن در ماه خواهد رسید. در مورد تخم مرغ، روند تولید تا فروردین، افزایشی خواهد بود و از آن به بعد کاهشی می‌شود. واردات در نه ماه اول ۹۹ حدود ۵ درصد از نظر وزنی کاهش داشته است. تا پایان سال حدود ۲ میلیون تن کسری داریم. حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان خواب پول داشته‌ایم».

وی افزود: «یکی از اتفاقات ناگوار امسال آن است که هزینه حمل و نقل تقریباً دو برابر شده است. از طرف دیگر این راننده است که قیمت را تعیین می‌کنند. گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که قیمت ذرت و سویا بالا خواهد رفت. قیمت ذرت و سویا به حدود ۸ و ۱۴ هزار تومان خواهد رسید. به اعتقاد من مرغ به قیمت کمتر از ۴۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نخواهد رسید».

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش‌نیوز، تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۴۷۵۸۳، gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
همین که مردم ابتدای سال دغدغه قیمت مرغ و نیاز های اولیه شون رو دارن نشون میده تیم اقتصادی دولت چقد ضعیف بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
سال 1400 در ایران میتونه یکی از سال ها تورمی ایران باشه و مردم باید ظرفیت خودشون رو بالا ببرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
مظنه مواد غذایی برای روز بعد مشخص نیست اونوقت می‌خوان برای 1400تصمیم بگیرن ؟!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین