پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۲۴۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
اقتصاددان و متخصص سیاستگذاری اقتصاد کلان گفت: سیاستی که مجلس در تغییر نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی و تعیین نرخ آن روی ۱۷ هزار ۵۰۰ تومان دارد به هیچ‌وجه اصلاحی نبوده و در عین حفظ ارز ترجیحی درحال گران‌سازی آن است. این سیاست درواقع تثبیت همان سیاست در نرخی بالا‌تر است که به هیچ‌وجه موافق آن نیستم.
شعار سال: علی سعدوندی، اقتصاددان و متخصص سیاستگذاری اقتصاد کلان در مورد چالش‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ در آینده اقتصاد کشور و همچنین اختلافات مجلس و دولت در برخی موارد، می‌گوید: «اختلافات دولت و مجلس از نوع اختلافات ماهوی جدی نبوده و آنچه می‌بینیم اختلاف‌نظر در جزئیات یک ساختار و مکتب فکری است. معضل اصلی ما درآمد ارزی از محل فروش نفت است که از آن به‌عنوان ابزاری برای افزایش پایه پولی استفاده کرده‌ایم و این مسیری است که اقتصاد کشور در پنج‌دهه اخیر رفته و سیاستگذاران نیز با اصرار خود بر آن دامن زده‌اند. باید متوجه بود که این قالب فکری، قالب شکست‌خورده‌ای در دنیا و همچنین تورم‌زا در اقتصاد کشور است. بیش از ۱۸۰ کشور در جهان سال‌هاست از پس معضلی به نام «تورم» بر آمده‌اند، درحالی‌که در کشور ما توصیه به سیاست‌های تورمی مثل آنچه گفتم، ادامه دارد. نمونه اختلاف‌نظر در جزئیات «نفت و فروش آن» است، دولت در لایحه ۱۴۰۰ تصمیم به فروش ۲.۵ میلیون بشکه با نرخ ارز ۱۱ هزار ۵۰۰ تومانی دارد که درصورت تحقق ۵۲۰ همت پایه پولی اضافه می‌شود. اما برنامه مجلس افزایش این نرخ به ۱۷ هزار ۵۰۰ تومان و در عوض کاهش فروش به ۱.۵ میلیون بشکه در روز است. این‌ها اعداد روی کاغذ است و برای ایجاد پایه پولی نیازی به فروش نفت هم نیست.»

دولت دنبال اهداف سیاسی است

سعدوندی ادامه می‌دهد: «بنده معتقدم با پارادایمی که دولت و مجلس در پیش گرفته‌اند، ظاهرا متوجه عارضه اصلی اقتصاد کشور که ایجاد «پایه پولی» به بهانه «فروش نفت» بوده، نیستند. حال اگر بنابر اصلاح اساسی و عدم انجام این کار باشد، یکباره ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه کسر و کسری بودجه حقیقی آشکار و شفاف خواهد شد، اما بالاخره این اتفاق باید محقق شود. باید بودجه ریالی از ارزی جدا شود و حتی اگر هم فروش نفت هم داریم نباید بهانه‌ای برای پایه پولی باشد. مسیر بعدی «فروش اوراق» و حمایت مجلس و دولت از این ابزار و همزمان ایجاد زمینه‌های «عملیات بازار باز» است. این‌ها مورادی است که باید بودجه‌ریزی براساس آن‌ها صورت پذیرد؛ اوراقی که مدنظر ماست، اوراق خزانه ریالی است و نه اوراق سلف نفتی. آمار‌ها نشان می‌دهد که فرآیند انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۰ متوقف شده و آن رقمی که در نظر گرفته شده، اوراقی است که جایگزین اوراق سررسیدشده خواهد شد. البته انتشار اوراق ابزاری الی‌الابد نبوده و انتشار بیش از حد آن با افزایش نرخ بهره، فضای سیاستگذاری را خواهد بست.» این اقتصاددان در مورد مصارف بودجه اضافه می‌کند: «بودجه باید انبساطی باشد، اما باید نرخ بسط تنها چند درصد از نرخ تورم سالیانه بالا‌تر باشد، مشخص است که دولت بنا دارد با افزایش سقف بودجه، در پنج ماه اول ۱۴۰۰ کل بودجه را با اهداف سیاسی خرج کند.»

موافق گران‌سازی ارز نیستم

سعدوندی در مورد دلار ۴۲۰۰ تومانی توضیح می‌دهد: «سیاستی که مجلس در تغییر نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی و تعیین نرخ آن روی ۱۷ هزار ۵۰۰ تومان دارد به هیچ‌وجه اصلاحی نبوده و در عین حفظ ارز ترجیحی درحال گران‌سازی آن است. این سیاست درواقع تثبیت همان سیاست در نرخی بالا‌تر است که به هیچ‌وجه موافق آن نیستم.»


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار:۲۵دی ۱۳۹۹، کد خبر: farhikhtegandaily.com، ۱۹۲۳۰۳
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
این ها باید ارز رو از دو نرخی بودن خارج کنن حالا ارز میخواد صد تومن هم بشه بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
گران تر شدن ارز نه مارو به سمت واقعیت پیش می بره نه فساد رو کم میکنه و نه هیچی فقط بدبخت ترمون میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین