پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۲۲۴۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
تحلیلگر مسائل اقتصادی در مورد بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۰ دارای ایراداتی است که افت بودجه عمرانی یکی از آنهاست.
شعار سال: بهمن آرمان، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی در مورد بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: «متاسفانه در بسیاری از کشور‌های دنیا قبل از موضع‌گیری علمی در مورد مساله مهمی مانند «بودجه»، ملاحظات جناحی و سیاسی مطرح می‌شود. در ایران نیز علی‌رغم نبود احزاب سیاسی به تعریف خاص، این جریانات سیاسی و اختلاف‌نظر‌های آنهاست که چالش بودجه را عمیق‌تر می‌کند. بودجه ۱۴۰۰ دارای ایراداتی است که افت بودجه عمرانی یکی از آنهاست. بزرگ شدن بیش از حد بدنه‌ای دولت و بالطبع افزایش هزینه‌های جاری آنها، افت شدید درآمد‌های نفتی، مدیریت ضعیف در وزارتخانه‌های نفت، راه‌وشهرسازی، صنایع و نیرو در دولت دوازدهم که منجر به کاهش اجرای پروژه‌های بزرگ و همچنین کاهش ساخت‌وساز‌ها شده کاهش سالانه بودجه عمرانی دولت را موجب شده است.»

مجلس با این شروط، بودجه را تقویت کند

آرمان در نکاتی به مجلسی‌ها می‌گوید: «اولین اولویتی که مجلس باید متوجه آن باشد، جلوگیری از خام‌فروشی در همه صنایع است.»
 
اخیرا یوسفی، نماینده اهواز طرح «عدم بخشودگی‌های صادرات مواد خام» را برای محدود کردن آن عنوان کرده است که درصورت لحاظ شدن آن در بودجه سال آینده، می‌تواند زمینه‌ای برای عدم صادرات نفت، فولاد، سنگ آهن و... به‌صورت خام است.
 
نکته بعدی ترویج سیاست‌های منطقی برای تقویت تولید داخل است. بدون‌شک نمی‌توانیم تا ابد وارد‌کننده کالا‌های اساسی باشیم، مثلا گفته می‌شود میزان سالانه ۱.۵ میلیارد دلار به واردات ذرت اختصاص داده می‌شود یا اینکه در واردات جو رتبه پنجم را در دنیا در اختیار داریم. مجلس باید با مصوبات خود تامین مالی دولت از بخش خصوصی را به‌عنوان یک تکلیف درآورده و به این شکل به سرمایه‌گذاری و رشد تولید کمک کند.
 
مورد سوم، اصلاح قوانین مالیاتی در جهت حمایت از تولید است. درواقع می‌توان سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سهام را به شرط سرمایه‌گذاری مجدد، معاف از مالیات اعلام کرد که خود این مورد چند ده‌هزار میلیارد تامین و توسعه خواهد داشت. درحال‌حاضر سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سهام ۲۲.۵ درصد مشمول مالیات و شرکت‌های تولیدی خارج از بورس نیز ۲۵ درصد است.»

وی در پایان اضافه کرد: «با وجود انتقاد‌هایی که برخی تصمیمات مجلس فعلی دارم، اما معتقدم که اقدام‌های مثبتی در مجلس جدید درحال انجام است. به‌عنوان مثال اخیرا توانگر، نماینده تهران در مجلس طرحی را در مورد «صنایع پایین‌دستی نفت» و رفع خام‌فروشی آن‌ها مطرح کرده‌اند که می‌تواند به همراه پیشنهاد‌های گفته‌شده در تبصره‌های جدید به بودجه اضافه و دولت فعلی و آینده را مکلف به انجام آن کند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار ۲۵ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۹۲۳۰۴، farhikhtegandaily.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
قبول کنیم که بودجه عمرانی رو کم کردن یعنی فاجعه در روند توسعه کشور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
بودجه 1400 اوضاع به شدت بدی رو برای عمران و خیلی چیزای دیگه تنگ و تنگ تر میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین