پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۵۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
چنانچه در کنار منظر اقتصادی-حقوقی، خصوصی سازی را از منظر‌های سیاسی، اجتماعی و مدیریتی بنگریم، با سلسله جبالی از فساد‌ها و انحرافات، ویژه بینی‌ها و مخصوص سازی‌ها، پیامد‌ها و چالش‌ها و. مواجه می‌شویم. قوطی در پوشیده سازمان خصوصی سازی بجای شفافیت حداکثری و همگانی، به سمت گزارش دهی‌های قطره چکانی و خاص حرکت کرده است. دولت بعدی، دولت انفجار در انبار فساد‌های ۱۶ ساله خواهد بود.
شعار سال: پیش از این بارها درباره تبعات این نوع خصوصی‌سازی هشدار داده شده اما بنظر می‌رسد سیاست‌های خصوصی‌سازی هنوز آلوده به فساد است.

این کلیپ به تمام کارگران آسیب دیده از خصوصی سازی تقدیم می‌شود.

از یاد نباید برد که خصوصی سازی در ایران را می توان در دو بازه زمانی، نخست اواخر دهه ۱۳۶۰ تا اوایل دهه ۱۳۸۰ و دوم اوایل دهه ۱۳۸۰ تاکنون تحلیل کرد.

مجموعه اقدامات انجام شده در بازه زمانی دوره نخست، قانون برنامه پنج ساله توسعه بوده است. برنامه های مدرن خصوصی سازی ایران از دهه ۱۳۸۰ به این سو بوده است. این مهم با ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی -اول خرداد ۱۳۸۴-و تصویب قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی شکل نوینی به خود گرفت.

با توجه به نتایج بدست آمده برخی از صاحبنظران و کارشناسان بر این باورند که خصوصی سازی در ایران 'کج متولد شده و حتی آن را ناقص الخلقه' خوانده اند.

قرار بود خصوصی‌سازی، نوشداروی تن رنجور اقتصاد ایران باشد که به دنبال اکسیری شفابخش برای تمدید قوا می‌گشت. بر همین اساس، زمانی که خصوصی‌سازی در دستور کار قرار گرفت همه به دنبال اهدافی روشن بودند: «افزایش بهره‌وری عوامل انسانی در بنگاه‌های اقتصادی»؛ «افزایش کیفیت کالای تولید شده»؛ «بهبود سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری مجدد در بنگاه‌ها» و «بهبود وضع مدیریت بنگاه‌ها.» نقشه راه همین بود و مقصد معلوم.

اما خصوصی سازی ها با حواشی مواجه بودند که مهمترین آن قیمت گذاری های عجیب بود که برخی مدعی شدند این واگذاری ها با فساد عجین شده اند !

به گونه ای که پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ادعا کرد سازمان خصوصی سازی ایران ایرتور را به ثمن بخس فروخت

توضیحات محمد دهقان نماینده مجلس درباره واگذاری پرحاشیه هفت تپه به دو متخلف را در ادامه میبینید

در ادامه ببینید که چگونه سازمان خصوصی سازی ماشین سازی تبریز را حراج کرده است!

و بشنوید از هپکو و کشت و صنعت مغان که چگونه به شکلی باورنکردنی آن ها را فروخته اند

و مورد عجیب آخر بشنوید از عجیب ترین خصوصی سازی تاریخ، زمانی که فروشنده و خریدار یکی بودند! ببینید چگونه رئیس خصوصی سازی خود خریدار شرکت بوده است!

این ها تنها گوشه ای از عجایب خصوصی سازی در ایران بوده است. به نظر میرسد با وجود نیاز به خصوصی سازی باید عزم و اراده ای جدی در پایش خریداران و نظارت بر فروش و پس از فروش باشد تا کارگران مجبور نباشند برای دریافت حقوق معوقه خود روی ریل بخوابند یا تجمع کنند

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری خبر فوری ، تاریخ انتشار: 25 دی 1399، کد خبر: 2425386،  www.khabarfoori.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
از ابتدا که این ها طرح خصوصی سازی هارو اغاز کردن میشد پی برد که این ها دارن به چه سمت و سویی حرکت میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین