پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
تعطیلی کوره پزخانه‌ها، قطع گاز این واحد‌های تولیدی و تبعات کسادی بازار ساخت و ساز کشور، بر تولید آجر کشور تاثیر گذاشته است. چند هزار کارگر فصلی و دائمی به صورت مستقیم وغیر مستقیم در واحد‌های تولید آجر اشتغال داشتند. این روزها، این گروه کارگری در بیکاری مطلق به سر می‌برند. از همه این‌ها گذشته، بعد از ۳۰ تا ۳۵ سال فعالیت، چه تدبیری برای بازنشستگی کارگران کوره پز خانه‌ها شده است؟ آیا بازرسی تامین اجتماعی، صرفا محدود به شرکت‌های نیزیک به شعب می‌شود؟
شعار سال : تعطیلی کوره پزخانه‌ها، قطع گاز این واحدهای تولیدی و تبعات کسادی بازار ساخت و ساز کشور، بر تولید آجر کشور تاثیر گذاشته است. چند هزار کارگر فصلی و دائمی به صورت مستقیم وغیر مستقیم در واحدهای تولید آجر اشتغا داشتند. این روزها، این گروه کارگری در بیکاری مطلق به سر می‌برند.

غلامرضا عباسی (قائم مقام دبیرکل کانون عالی انجمن صنفی کارگران کشور و مدیر اجرایی کانون انجمن صنفی کارگران استان تهران) در ارتباط با مشکلات کارگران شاغل در کوره پزخانه‌ها گفت: تعداد کوره‌پزخانه‌های فعال استان تهران به شدت کاهش یافته و به تبع این موضوع، بسیاری از کارگرانی که در این کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار بوده‌اند، بیکار شده‌اند. حدود ۸۰ کوره فعال در شهر پاکدشت وجود داشت. در حال حاضر، تعداد این واحدهای تولیدی به ۱۰ عدد رسیده است.

وی افزود: روزگار کارگرانی که در کوره‌های قرچک کار می‌کنند هم مثل کارگران پاکدشتی است اما این پایان تلخ ماجرا نیست، روزگار کارگرانی که در کوره‌های ورامین اشتغال دارند، به مراتب بدتر است. تنها دو کوره فعال در این شهر وجود دارد و کوره‌ها به دلایل مختلف تعطیل شده‌اند. کوره‌های فعال نیز تنها نیمی از جمعیت خود را به کار گمارده‌اند.

مدیر اجرایی کانون انجمن صنفی کارگران استان تهران ادامه داد: شورایعالی کار، حداقل دستمزد کارگران را در هر سال تعیین می‌کند و دستمزد سال قبل به میزان اندکی افزایش می‌یابد اما کارگران کوره پزخانه‌ها از چنین قاعده‌ای برخوردار نیستند. ماهیت شغلی کارگران کوره‌پز خانه‌ها فصلی است و به همین دلیل مشمول حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار نمی‌شوند. به همین دلیل، میزان اندکی از افزایش سالیانه حداقل دستمزد به عنوان مزد آن‌ها تعریف می‌شود و این مبلغ اغلب توافقی بین کارگر و کارفرماست.

عباسی در ارتباط با دستمزد این گروه از کارگران به صراحت گفت: با این حال شرایط کارگران در سال ۹۵ تغییر کرد و کارفرما دیگر در ارتباط با افزایش دستمزد گفتگو نمی‌کند و اینطور باید گفت، از آن تاریخ تا امروز، مزد کارگران کوره‌پزخانه افزایش نیافته است.

وی افزود: هرچند انجمن‌های صنفی برای بهبود وضعیت کارگران کوره‌پزخانه تلاش کرده‌اند، اما بهبودی در وضعیت آن‌ها ایجاد نشده است. متاسفانه اداره کار هم نسبت به وضعیت این گروه کارگری بی‌تفاوت است. من به صراحت می‌گویم، مسئولان اداره کار نسبت به روزگار سخت آن‌ها بی‌تفاوت هستند و به این افراد توجهی نمی‌کنند.

او توضیح داد: در چنین شرایطی گاز کوره‌ها در ماه‌های پایانی سال قطع و عده‌ای از کارگران بیکار شده‌اند. حقیقت این است که کارفرمایان این حوزه نیز از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند و به حمایت نیاز دارند. آن‌ها نمی‌توانند از کارگران خود حمایت کنند و در این بین کارگران شاغل در کوره‌ها، به معنای واقعی فقیر هستند و به کمک‌های معیشتی نیاز دارد.

وی تصریح کرد: ماهیت کاری این گروه کارگری، به دو صورت فصلی و دائمی است. گروهی که به صورت دایمی کار می‌کنند، علاوه بر مشکلات یاد شده، با چالش‌های بیمه‌ای نیز روبرو هستند. من کارگرانی را می‌شناسم که حدود ۳۰ سال سابقه کار دارند اما سابقه پرداخت بیمه آن‌ها ده سال است. کارگر ۳۰ روز در ماه کار می‌کند اما ۵ روز کار برای رو درنظر گرفته می‌شود.

عباسی تشریح کرد: مشکلات معیشتی کارگران کوره‌های آجرپزی بارها مورد بررسی قرار گرفته اما نتایجی برای بهبود وضعیت آن‌ها حاصل نشده است. علی ربیعی (وزیر سابق کار) و مرحوم محمدتقی نوربخش (مدیرعامل اسبق تامین اجتماعی) روزگاری به کوره‌ها سر زدند و از نزدیک مصائب این گروه شغلی را مشاهده کردند.

او گفت: ماهیت کاری این افراد، سخت و زیان‌آور است. کارگران مجبور هستند، قالب‌های سنگین گل را حمل کنند. این عمل، چندین بار در طول روز تکرار می‌شود. به طور قطع و یقین، این افراد در آینده دچار مشکلات سخت جسمی می‌شوند.

بر اساس تبصره یک ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار هستند، با ۲۰ سال سابقه بیمه می‌توانند بازنشسته شوند. کارفرما موظف است که در هنگام بازنشستگی کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور، سهم ۴ درصدی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند اما اگر کارفرما از پرداخت سهم خود شانه خالی کند و مسئولیتش را نپذیرد، کارگر در روند بازنشستگی خود با چالش‌های متعددی روبرو می‌شود. عباسی افزود: در میان کارگران کوره‌پز آن گروه که به بازنشستگی می‌رسند مجبور به پرداخت سهم ۴ درصدی کارفرما می‌شوند. آن‌ها مجبور هستند که مبلغی را از دیگران قرض بگیرند و سهم ۴ درصدی خود را پرداخت کنند. اگر این کار را نکنند، باید قید بازنشستگی را بزنند.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار 28 بهمن 99 ، کد خبر : 1032433 ، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین