پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۸۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
محمد باقر نوبخت اخیراً گفته است که جمهوری اسلامی ایران امروز بر اساس شاخص اقتصاد، جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان است.
شعار سال: بررسی آمار‌های موجود نشان می‌دهد که ایران از نظر بسیاری از شاخص‌های اقتصاد جهانی و از جمله به لحاظ توسعه انسانی و تولید ناخالص داخلی از جایگاه مناسبی برخوردار است هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

«محمد باقر نوبخت»، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه اخیراً گفته است که جمهوری اسلامی ایران امروز بر اساس شاخص اقتصاد، جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان است.

نوبخت گفته است: در ۴۲ سال گذشته اتفاقات زیادی به ما گذشت که روی اقتصاد ما اثر گذاشت. با همه مشکلاتی که داریم و رنج و فشار اقتصادی روی مردم، باید بپذیریم براساس معیار‌های قدرت اقتصاد، ما جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان هستیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: امروز برای مقایسه کشور‌ها هدف توسعه یافتگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در دوره‌ای رشد ۵ تا ۷ درصدی اقتصادی ملاک توسعه یافتگی بود. در ادامه، رشد اقتصادی به همراه عدالت ملاک توسعه یافتگی قرار گرفت و بعد از آن توسعه انسانی ملاک قرار داده شد. اکنون مسائل سیاسی، علمی و زیست محیطی نیز به ملاک و معیار توسعه یافتگی افزوده شده است. بسیاری از کشور‌های توسعه یافته با نرخ بالای بیکاری روبرو هستند.

در جدول زیر وضعیت ایران از نظر شاخص تولید ناخالص داخلی بر حسب میزان قدرت خرید آمده است. همانطور که مشاهده می‌شود وضعیت ایران در ۵ سال گذشته و از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ همواره رو به بهبود بوده است. در سال ۲۰۱۵ میزان تولید ناخالص بر مبنای قدرت خرید در ایران ۱۳۵۳.۷ میلیارد دلار بوده، اما این رقم در ۲۰۲۰ به ۱۶۲۴.۱ رسیده است. البته این اعداد و ارقام برای سال ۲۰۲۰ پیش بینی شده است. ممکن است در اثر شیوع کرونا و آسیب‌هایی که به اقتصاد کشور زده است و همچنین در نتیجه تحریم‌ها مقدار این شاخص در سال گذشته میلادی کمتر از مقدار پیش بینی شده آن باشد. اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که امکان رفع هر دو مشکل در سال آینده وجود دارد و بنابراین انتظار رشد تولید ناخالص داخلی بر مبنای قدرت خرید در سال‌های آتی انتظاری غیر منطقی نیست.

 
ایران بر اساس شاخص اقتصاد، جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان است
 


نوبخت گفت: ما اشکالاتی داریم و ۴۲ سال درگیر جنگ و ترور بودیم و مشکلات داشتیم. اگر با معیار‌های جهانی شاخص توسعه انسانی را بررسی کنیم درمی‌یابیم در همه سال‌ها نسبت به سالی که این محاسبه را شروع کردند وضع ما بهتر شده است. شاید این را با قیمت گوشت و مرغ مقایسه کنید، اما این شاخص توسعه انسانی با سه مؤلفه رشد اقتصادی، آموزش و بهداشت ارزیابی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار موجود مبوط به سال ۲۰۲۰ ایران در رتبه ۷۰ از نظر شاخص توسعه انسانی قرار دارد

همچنین، در آخرین گزارش وزارت اقتصاد و دارایی جایگاه ایران در توسعه انسانی به تنهایی و در قیاس با کشور‌های منطقه و منتخب دیده می‌شود. طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ رتبه ایران بین ۶۹ تا ۸۸ در نوسان بوده که رتبه ۶۹ مربوط به سال ۲۰۱۴ و رتبه ۸۸ در سال ۲۰۱۱ بدست آمده است.

از سال ۲۰۱۰ اندازه و امتیاز شاخص توسعه انسانی ایران بهبود داشته و در بهترین شرایط برابر ۰.۷۶۶ بوده است. در بین ۲۳ کشور منطقه، ایران بر پایه مطالعات سال ۲۰۱۲در ردیف دهمین کشور قرار گرفته و در طی سال‌های مورد بررسی توانسته است جایگاه خود را در بین کشور‌های منطقه حفظ کند. رتبه ایران در مقایسه با کشور‌های منتخب نیز حکایت از روند بهبود پایدار در طی سال‌های مورد بررسی دارد. در حالی که بیشتر کشور‌های منتخب با افت رتبه مواجه بوده‌اند، کشور‌های آلمان و روسیه بهبود مناسبی در شاخص توسعه انسانی داشته‌اند.
 
 
 
 
ایران بر اساس شاخص اقتصاد، جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان است
 

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۲۲۳۸۲۸، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
بالقوه و بالفعل واقعا با هم فرق دارن اون هم در زمینه اقتصادی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین