پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۸۵۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
بندر چابهار به عنوان شاهراه اقتصادی و حلقه اتصال ایران با کشور‌های جهان، فرصتی ایده آل را جهت ارتقا مناسبات تجاری در اختیار کشورمان قرار می‌دهد که نباید از آن غافل شد.
شعار سال: بندر چابهار به دلیل همجواری با دریای عمان به عنوان حلقه اتصال  کشورمان با جهان و تسهیل کننده مناسبات تجاری پتانسیل بالایی را در ارتقا جایگاه منطقه‌ای ایران و افزایش رتبه تجارت خارجی را داراست.

این بندر به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشور‌های منطقه دارد. به علت نزدیکی به کشور‌هایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشور‌ها خواهد داشت.

چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر استراتژیکی ملی در مواقع جنگ و بحران‌های منطقه نقطه‌ای مهم برای اقتصاد و بازرگانی خارجی کشور  به شمار می‌آید و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت‌های اقتصادی آن محسوب می‌شود.

شاهد تغییر آرایش از دریای خلیج فارس به دریای عمان هستیم
عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به سرمایه گذاری‌های هند در بندر چابهار اظهار کرد: تنها حضور هند در چابهار در بهره برداری از فاز یک بندر شهید بهشتی است و قرارداد هندی‌ها  به ارزش ۸۵ میلیون یورو بوده است. اخیرا بخش کوچکی از تجهیزاتشان را وارد کردند و به گزارش‌هایی را داده اند که باقی تجهیزات در حال ساخت هست و  به مرور به مجموعه اضافه خواهد شد.

او ادامه داد: منتهی انچه درباره سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار می‌توان گفت این است که سرمایه گذاری در بهره برداری از فاز یک بندر شهید بهشتی است صرفا پورتو پلاتوری بوده و تعهدشان هم آوردن تجهیزات به مدت ۱۰ تا ۱۲ سال است و سپس هم واگذاری تجهیزات به سازمان بنادر و خروج از تحریم است این چیزی است که مقرر شده است. تا به حال حضور جدی برای سرمایه گذاری هند نداشته ایم. در موضوعات در کمیته‌های کار گروه‌های فنی در حال بررسی هستند.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: بندر چابهار به عنوان نقطه استراتژیک که در این سال‌ها سرمایه گذاری‌های خوبی در حوزه‌های بندر ریل و جاده انجام شده مورد توجه تمام سرمایه گذاران خارجی است. هند  در افغانستان برنامه بلندمدتی دارد و می‌خواهد در منطقه حضور داشته باشد و در آسیای میانه تعاملات تجاری برقرار کند و راه رسیدن به تمام این برنامه‌ها از بندر چابهار می‌گذرد.

این مقام مسئول افزود: هند در تلاش است در میان قدرت‌های برتر دنیا حضور داشه باشد و در اسیا در رقابت با چین است و قصد دارد حضور استراتژیک خود درا در منطقه پیگیری کند. رشد اقتصادی خوبی را هم در این سال‌ها تجربه کرده است و پیش بینی‌ها هم نشان می‌دهد در سال آینده از قدرت‌های بزرگ در شرق خواهد بود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: مهم‌ترین مسئله برای تبدیل شدن به قدرت بزرگ منطقه‌ای هم در حوزه اقتصاد دسترسی به بازار است و ویژگی چابهار هم این است که هر کسی در چابهار حضور داشته باشد به بزرگترین بازار‌های دنیا دسترسی دارد. سه بازار بزرگ وجود دارد اول شرق آسیا، آسیای میانه در شمال ایران و آفریقاست که بهترین نقطه اتصال آن‌ها هم چابهار و سواحل مکران است.

کردی اضافه کرد: هندی‌ها علاقمند و در تلاش اند در این منطقه حضور داشته باشند اینکه چه میزان موفق می‌شوند و چقدر می‌تواند از این بازار سهم جغرافیای استراتژیک بگیرند.  بستگی به دو پارامتر مهم دارد اول سیاست‌های داخلی ما آمادگی پذیرش ما که تلاش شده زیرساخت‌ها را به سمت و سویی برود که این علامت را به سرمایه گذاران منطقه‌ای بدهیم که چابهار نقش منطقه‌ای خود را بپذیرد بخش دیگر مناسبات بین المللی هست سیاست خارجی و مراودات و شرایطی که ما در اقتصاد منطقه داریم همه می‌توانند بر نوع حضور این کشور‌ها در منطقه تاثیر بگذارند.

کردی بیان کرد: آنچه که مسلم است دلیل این ویژگی‌های استراتژیک خصوصا در حوزه اقتصاد و امنیت در منطقه کسانی که قصد دارند با آسیای میانه کار کنند؛ و به عنوان بازار هدف به آن نگاه می‌کنند چاره‌ای جز این ندارند که چابهار را در مناسبات خودشان ببینند. اینکه چقدر بتوانیم هم افزایی ایجاد کنیم و انرژی را متمرکز کنیم که به اهداف اقتصادی برسیم این هنر دولت و سیاستمداران است. باید گفت همچینن فضایی در دو دهه قبل به وجود امد و مناسبات به گونه‌ای رفت که ما کمترین سهم را داشتیم.

لزوم افزایش سهم  ایران از  افزوده زنجیره حمل و نقل و کالا و تجارت در چابهار 
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: بسیار مهم است که ما از این تجربه به درستی استفاده کنیم، واین بار که شاهد تغییر آرایش از دریای خلیج فارس به دریای عمان هستیم، در دریای عمان بتوانیم براساس تجربه ناموفقی که در دریای خلیج فارس داشتیم.

او بیان کرد: مهم این است که چه سهمی را از افزوده زنجیره حمل و نقل و کالا و تجارت داشته باشیم و این به سیاست‌ها و برنامه‌ها و آمادگی ما برای این حضور بر می‌گردد باید حداکثر هم افزایی و همگرایی در درون کشور اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: مهم‌ترین مسائلی که باید درراستای تحقق این استراتژی و راهبرد در چابهار انجام شده توسعه زیر ساخت هاست. بندر با ظرفیتی به بهره برداری رسید؛ و برای اینکه یکسان سازی قوانین و مقررات صورت بگیرد از سال گذشته جز مناطق آزاد محسوب می‌شود و برای کسی که به عنوان سرمایه گذار می‌خواهد در این منطقه حضور داشته باشد یکسان سازی قوانین سهولت در بزرگی برای تجارت محسوب می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: در توسعه زیرساخت ها، زیرساخت‌های حمل ونقلی با سرعت خوبی پیش می‌رود در طرح جامع لجستیک کشور بندر چابهار یکی از چهار منطقه لجستیک برنامه ریزی شده و طراحی صورت گرفته تا بتواند پیوند‌های لجستیکی و حمل ونقلی را به درستی بیان کند. راه آهن پیشرفت خوبی داشته است ریل گذاری‌ها انجام شده است وزارت راه برنامه مفصلی برای جاده‌ها در این شهر پیش بینی کرده است. پروژه باند دوم جاده‌ها در قطعات مختلف بیش از بیست نقطه آغاز شده است. این اقدامات یعنی اینکه ما برای بهره برداری بهترو بیشتر در منطقه چابهار محیا می‌شویم.

چابهار تنها بندری که به اقیانوس راه دارد/ بندر چابهار در مسیر دو کریدور مهم حمل و نقل جهانی
پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره هند و اقتصاد بین الملل درباره فرصت‌های اقتصادی در بندرچابهار و معافیت از تحریم این منطقه اظهار کرد: چابهار در یک منطقه استراتژیک قرارد دارد؛ و به دو دلیل برای ایران مهم است، اول اینکه تنها بندری است که به اقیانوس راه دارد و و خارج از تنگه هرمز است.

او ادامه داد: اهمیت این بندر بعد از حمله عراق به ایران بود و مشخص شد که کشور به منطقه‌ای خارج از تنگه هرمز نیاز دارد. بندر چابهار در مسیر دو کریدور مهم حمل و نقل جهانی قرار دارد. با توجه به توافقات سه جانبه کریدور شمال جنوب میان هند ایران و روسیه انجام شد نقش مهمی درحمل و نقل دارد.

این کارشناس اقتصاد بین الملل تصریح کرد: مسئله دیگر که اهمیت چابهار را برای ایران بیشتر می‌کند موقعیتی است که به عنوان نزدیکترین مسیر به افغانستان و آسیای میانه است که این منطقه محصور در خشکی است و نیاز به دسترسی به آب‌های بین المللی دارد؛ که تفاهم نامه‌های دراین زمینه میان هند ایران و افغانستان به امضا رسیده است.

او افزود: بنابراین چابهار موقعیتی راهبردی برای ایران دارد. قراردادی با هند بر سر ایجاد تاسیسات و زیرساخت‌ها بسته شد، اما تحت تاثیر تحریم‌های ایران قرار گرفت.

ملازهی تاکید کرد: با فشاری که آمریکایی‌ها آوردند هندی‌ها به صورت جدی برای سرمایه گذاری در چابهار ورود نکردند و تعهداتی که داشتند را به کندی پیش بردند. در حالی که در بندر گوادر که نزدیک چابهار است چین تاسیساتی ساخته و شرایط بندر گوادر را نسبت به بندر چابهار بهبود بخشیدند.

این کارشناس مسائل شبه قاره هند اظهار کرد: هندی‌ها تلاش کردند که با آمریکا به تفاهم برسند و چابهار را از سایر تحریم‌ها استثنا کنند. ایران تلاش می‌کند خطوط ریلی و جاد‌های را در بندر چابهار به منطقه آسیای مرکزی و افغانستان منتقل کند. چابهار در موقعیت استثنایی قرار گرفته ایجاد بزرگراه شوسه هم مد نظر است که به توسعه مناسبات تجاری در میان آسیای مرکزی تا حدود زیادی کمک می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۶۶۹۳۳۷، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
0
تا به کی میخوایم این همه فرصت سوزی کنیم و شرایط رو برای خودمون خطرناک تر کنیم در زمینه اقتصادی؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین