پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۸۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح «رتبه‌بندی نشریات دانشجویی» در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، زمینه‌های مناسبی برای ارائه تسهیلات به نشریات دانشجویی فراهم کرده است.

شعار سال:حسن زائری لطف، مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت درباره فعالیت‌های اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: تعداد نشریه فعال در بین نهاد‌های دانشجویی سراسر کشور بالغ بر ۷۰۰ کانون فرهنگی، حدود ۸۰۰ انجمن علمی، ۱۶۸ تشکل اسلامی و ۱۲۰۰ است. دانشجویان درباره سلیقه‌ای عمل کردن در زمینه حمایت از نشریات دانشجویی اتفاق نظر داشتند. ما سعی کردیم هم با کمک مالی در حوزه رفاهی و تجهیز فضا‌های فرهنگی و هم با ایجاد سامانه نشریات و کانون‌های فرهنگی این مشکلات را مرتفع کنیم تا بتوانیم آسیب‌شناسی جامعی در زمینه نهاد‌های فرهنگی انجام دهیم.
 
وی در ادامه افزود: براساس اولین گزارش آماری ارائه شده از سامانه خانه نشریات دانشجویی www.khanehnashriat.ir، هفته‌نامه سیاسی انعکاس نیوز که به صورت صوتی منتشر می‌شود با کسب نمره ۵۰، بهترین عملکرد را در میان نشریات دانشجویی بارگذاری شده در این سامانه نشریات دانشجویی را به خود اختصاص داد.
 
زائری ‌لطف تاکید کرد: نشریه آمایش از دانشگاه علوم پزشکی یزد با نمره ۴۹ و نشریه پیک کتابدار از دانشگاه علوم پزشکی آبادان با ۴۷.۳ نمره پس از نشریه صوتی انعکاس نیوز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته اند.
 
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت تاکید کرد: در بخش ارزیابی کیفی نشریات دانشجویی که توسط داوران دبیرخانه نشریات وزارت بهداشت انجام می‌شود، تاکنون فرایند ارزیابی کیفی ۲۷۳ شماره از نشریات بارگذاری شده در سامانه انجام شده و نمرات آن‌ها که از سقف ۶۰ نمره محسوب می‌شود ثبت نهایی شده است.
بیش از ۶۰۰ نفر از مدیران مسئول و کارشناسان نشریات دانشگاه‌های مختلف وزارت بهداشت در این سامانه تاکنون ثبت نام کرده‌‍اند تا فرایند بارگذاری و ارزیابی کمی نشریات را انجام دهند
 
 
به گفته وی، از مجموع ۲۷۳ شماره نشریه که کار ارزیابی کیفی ان‌ها آنجام شده است، ۲۳ نشریه توانستند نمره بالاتر از ۴۰ را در بخش کیفی کسب کنند.
 
وی افزود: سامانه خانه نشریات که ایده تاسیس آن از چند سال پیش در وزارت بهداشت کلید خورده بود ابتدای مهر ماه ۹۹ به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و براساس اخرین آمار تاکنون ۴۵۴ نشریه مختلف از دانشگاه‌های تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی در این سامانه ثبت نام کرده اند.
 
زائری‌لطف تصریح کرد: در این سامانه نشریات دانشجویی به حاظ کمّی و کیفی مورد ارزیابی قرار گرفته و بر این اساس امتیاز کسب شده این نشریات رتبه بندی آنان در رده‌های A تا F مشخص خواهد شد. لازم به توضیح است میزان حمایت مالی از نشریه پس از تعیین رتبه نشریه در قالب پرداخت هزینه‌های طراحی و حمایت از چاپ نشریه قابل انجام خواهد بود.
 
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سامانه خانه نشریات ۴۵۴ نشریه ثبت شده است، اظهار کرد: هدف از راه اندازی این سامانه ایجاد بستری واحد برای نشریات دانشجویی جهت دیده شدن بیشتر فعالیت مطبوعاتی آنان در عرصه رسانه‌ای کشور، ارتقای کمی و کیفی نشریات و البته طراحی سازوکار حمایت مالی عادلانه از نشریات در دانشگاه‌ها عنوان شده است. همچنین در این سامانه گیشه نشریات دانشجویی نیز جهت عرضه نشریات دانشجویی و اطلاع و از وضعیت کیفی آنان با امکان دانلود نشریات رایگان و فروش نشریات غیر رایگان فراهم شده است.
 
وی ادامه داد: براساس این گزارش بیش از ۶۰۰ نفر از مدیران مسئول و کارشناسان نشریات دانشگاه‌های مختلف وزارت بهداشت در این سامانه تاکنون ثبت نام کرده‌‍اند تا فرایند بارگذاری و ارزیابی کمی نشریات را انجام دهند.
 
زائری‌لطف تاکید کرد: مدیران مسئول نشریات دانشجویی وزارت بهداشت با ایجاد حساب کاربری اختصاصی در این سامانه، هر شماره از نشریه خود را برای انتشار و ارزیابی کمی و کیفی بارگذاری می کنند و کارشناسان نشریات دانشجویی هر دانشگاه نیز موظف هستند تا هر شماره از نشریات دانشجویی بارگذاری شده از دانشگاه خود را ارزیابی کمی کرده و نمره نشریه را ثبت نمایند. پس از هر کدام از مراحل ارزیابی کمی و کیفی کارنامه عملکرد هر نشریه مطابق با آخرین شاخص‌های ارزیابی نشریات در جشنواره‌های سراسری برای آنان قابل رویت خواهد بود.
 
وی افزود: براساس گزارش دبیرخانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت، ارزیابی کمی نشریات دانشجویی توسط کارشناسان نشریات دانشگاه‌ها روند خوبی به خود گرفته است به طوری که از ابتدای مهر ماه سال جاری تاکنون ۵۸۲ شماره از نشریات توسط کارشناسان نشریات در این سامانه ارزیابی کمی و نمرات ان‌ها نیز ثبت نهایی شده است.
 
زائری‌لطف با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نظارت قبل از چاپ در بخش نشریات دانشجویی نداریم، بیان کرد: اجرای طرح «رتبه‌بندی نشریات دانشجویی» در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، زمینه‌های مناسبی برای ارائه تسهیلات به نشریات دانشجویی فراهم کرده است و اعطای تسهیلات به نشریات دانشجویی منوط به ثبت و بارگذاری نشریات در این سامانه و تعیین امتیاز و رتبه نشریه خواهد بود. این سامانه به هیچ عنوان مبنای بازدارندگی و نظارتی ندارد؛ بلکه آرشیو جامعی برای نشریات خواهد شد تا داده‌های قابل اتکایی در این زمینه داشته باشم.
 
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه معتقدیم نشریات دانشجویی باید صدای دانشجویان را منعکس کنند، گفت: در این سامانه، ابزاری طراحی شده که امکان دسته‌بندی نشریات، بر اساس منطقه، دانشگاه، دوره انتشار، زمینه انتشار، نوع نشریه، بازه انتشار و رتبه نشریه وجود دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار:   28بهمن  1399  ، کدخبر:912765 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین