پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه خاتمی سال ۹۲ مخالف کاندیداتوری روحانی بود، ولی هاشمی رفسنجانی او را راضی کرد، تاکید کرد: گزینه اول ما آقای روحانی نبود. بخش اصولگرایی جامعه از آقای قالیباف حمایت می‌کردند، بخش خاکستری جامعه و بخش اصلاح طلب نیز به دنبال آقای هاشمی بودند.
شعار سال: نوزدهمین دوره اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد مقدس چهارشنبه ۲۹ بهمن با شعار «تحول در حکمرانی؛  عدالت و کارآمدیی» آغاز به کار کرد. این اردو با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور دبیران انجمن‌های عضو اتحادیه و مسئولان واحد‌های خواهران دفاتر برگزار خواهد شد.

در روز دوم اردوی «جهاد اکبر»، صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان، محمود صادقی نماینده سابق مجلس دهم و حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم در جمع دانشجویان به سخنرانی پرداختند.

هرچیزی که رهبری می‌گویند واجب‌الاطاعت است/ می‌دانستیم که آقای عارف رای نخواهد آورد

صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: کنشگران سیاسی اصلاحات سه دسته هستند، دسته‌ای معتقدند که در هر شرایطی باید در انتخابات فعال بود، دسته‌ای نیز به صورت مشروط در انتخابات شرکت خواهند کرد و دسته سوم نیز رسما انتخابات را تحریم کردند.

وی در ادامه افزود: ما با دو دسته دوم و سوم کاری نداریم و دسته اول موضوع بحث ما است. در دسته اول نیز اهتمام به همبستگی دیده نمی‌شود.

خرازی تصریح کرد: در بین علمای سیاسی که می‎‌شناسم، کم‌تر عالم بزرگی است که مانند رهبری دارای قدرت فهم ایدئولوژیک است. تمام زندگی انسان امروز در   تحت قلمرو دانش و بینش است. بینش و دانش وقتی باهم توام شدند انقلاب و رنسانس فکری را در تکنولوژی ایجاد کردند. این انقلاب فکری باید درعلم سیاست نیز اتفاق بیفتد. بنده اولین کسی هستم که مصاحبه کردم که فصل‌الخطاب رهبری است و اگر چیزی می‌گویند واجب‌الاطاعت است.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه خاتمی سال ۹۲ مخالف کاندیداتوری روحانی بود، ولی هاشمی رفسنجانی او را راضی کرد، تاکید کرد: گزینه اول ما آقای روحانی نبود. بخش اصولگرایی جامعه از آقای قالیباف حمایت می‌کردند، بخش خاکستری جامعه و بخش اصلاح طلب نیز به دنبال آقای هاشمی بودند.

وی افزود: آقای هاشمی در شورای نگهبان رد شد که اگر چنین نمی‌شد آقای روحانی اصلا مطرح نمی ‎شد. در بین اصلاح طلبان بعضی از روی نفاق، برخی از روی علاقه  و ... به آقای روحانی رای دادند، اما اصل مطلب این بود که گزینه‌ای بهتر از آقای روحانی برای اصلاح طلبان نبود.

وی همچنین افزود: می‌دانستیم که آقای عارف رای نخواهد آورد، قدرت سخن و کلام بسیار مهم است و آقای عارف آن قدرت کلام را نداشت. آقای عارف تقوا و دانش بسیاری داشت و از نخبگان و متدینین کشور است.

خرازی در پایان گفت: آقای فخرالدین حجازی در انتخابات مجلس شورای اسلامی نفر اول شهر تهران شد، این به خاطر این بود که فخرالدین حجازی وقتی پشت تریبون قرار می‎‌گرفت، طوری سخنرانی می‌کرد که انسان را به وجد می‌آورد و می‌توانست در عمیق‌ترین لایه‌های اعتقادی مردم حضور پیدا کند. اما آقای فخرالدین حجازی نه یک متفکر مثل شهید مطهری و بهشتی، نه یک شاگرد طراز اول امام، که تنها یک معلم ساده بود که با کلام و واژه و قلم بازی می‎‌کرد.

چشم و گوش آقای هاشمی باز شد/ مسئولیت ضعف‌های دولت روحانی را نمی‌پذیریم

محمود صادقی نماینده نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان گفت: ما (اصلاح طلبان) سرانجام به این تصمیم رسیدیم که دوباره مثل گذشته یک نهاد اجماع ساز داشته باشیم برای یک مشارکت فعال؛ اما در انتخاباتی که آزاد و قانونی و رقابتی و عادلانه باشد و ما بتوانیم کاندید هایمان را برای برنامه‌ای راهگشا داشته باشیم.

وی اظهار داشت: اصلاح طلبان علاوه بر ۳۲حزب شورای هماهنگی از ظرفیت‌های خارج از احزاب هم استفاده می‌کنند. ۱۵ شخصیت حقیقی به علاوه ۳۲ حزب شدند نهاد اجماع ساز که یک جبهه یا اعتلاف از احزاب اصلاح طلب است و بنا دارد برای ورود به انتخابات هماهنگی داشته باشند.

صادقی گفت: ضرورت مشارکت مردم یعنی چه؟ آیا فقط مردم بیایند رای بدهند یا حق انتخاب هم دارند؟ تکلیف و حق دو روی سکه انتخابات است. رهبری می‌فرمایند: حتی آنانی که ما را قبول ندارند بیایند بخاطر ایران رای بدهند. اصلاح طلبان به دو روی سکه‌ی انتخابات تاکید دارند.
 
سخنان رهبری واجب الاطاعت است
وی در باره این سوال که با وجود نهاد اجماع ساز هنوز اختلاف نظر‌هایی وجود دارد، چقدر احتمال می‌دهید با یک کاندید واحد وارد انتخابات شوید؟ گفت: وجود اختلاف دیدگاه امر غیرقابل انکاری است و این بر می‌گردد به سابقه تاریخی اصلاح طلبان. در طی زمان تحولاتی به وجود آمده و این سبب دسته بندی شد؛ چپ قدیم و چپ جدید، راست سنتی و راست مدرن به وجود آمد و همین سبب وجود اختلاف شد و در عین حال باعث تنوع طیف شد. در انتخابات ۱۴۰۰ راهبرد رسمی اعلام شده اصلاح طلبان در چهارچوب نهاد اجماع ساز هماهنگ با هم عمل می‌کنند.

صادقی در ادامه درباره سوالی درباره کاهش سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان و همچنین رویکرد‌های دوگانه اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی؛ تصریح کرد: آقای هاشمی سال ۸۴ تا ۹۲ فرق کرده بود و تقریباً چشم و گوشش باز شده بود و به ضرورت و گفتمان اصلاح طلبان نزدیک شده بود. دولت روحانی در چهار سال اول را قبول داشت، اما در ۴ سال دوم را نه در دولت اول تورم حدود ۴۰ درصدی تک رقمی شد و در حوزه سیاست و ... پیشرفت داشتیم، اما در دولت دوم ناهماهنگی‌ها در تیم اقتصادی و خروج آمریکا از برجام باعث شد ناکامی‌ها به وجود آید.

وی در پایان اظهار داشت: مشکلات زمانی اتفاق افتاد که رویکرد دولت از رویکرد اصلاح طلبان فاصله گرفت به هر ترتیب ضعف‌هایی داشت دولت روحانی که ما مسئولیت آن را نمی‌پذیریم.
 
سخنان رهبری واجب الاطاعت است
مجلس باید سیستمی برای شنیدن صدای مردم طراحی کند

حجت الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به وظایف این کمیسیون گفت: کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، مرجع تظلم خواهی آحاد مردم نسبت به طرز کار قوای سه گانه است.  

وی اظهار داشت: امری که ما در تمامی این سال‌ها بر آن تکیه کردیم تا با تاکید بر آن تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم، مشارکت مردم بود. مشارکت مردم علاوه بر انتخابات و راهپیمایی، باید در زمینه مطالبه گری هم بروز پیدا کند. کمیسیون اصل ۹۰ هم ناظر بر همین مسئله است.

پژمان‌فر تصریح کرد: در کشور ما رابطه نمایندگان و مردم، رابطه وکالتی است. مجلس باید در مسیر طراحی سیستم برای شنیدن صدای مردم حرکت کند و دنبال راهی باشد که مسائل مردم را حل کند.  

وی افزود: مسائل مردم ناشی از دو امر است؛ ضعف قوانین و دستور العمل ها، یعنی ریل گذاری غلطی که اجازه استفاده مردم از قوانین را نمی‌دهند و دیگری ضعف اجرا که برای این مسئله طرح‌هایی مثل سوال، تذکر، استیضاح و... وجود دارد و یکی دیگر از این ابزار ها، کمیسیون اصل ۹۰ است.  
 
سخنان رهبری واجب الاطاعت است
این نماینده مجلس تاکید کرد: کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مرجع تظلم خواهی آحاد مردم نسبت به طرز کار قوای سه گانه است که فرصت انجام یک وظیفه فراقوه‌ای را در مقابل آحاد مردم به مجلس می‌دهد و به شکایات مردم در طرز کار قوای سه گانه رسیدگی می‌کند که در واقع نظارت مجلس به طرز کار خودش است.  

وی افزود: امروز در حال تصویب تفاهم نامه با ستاد امر به معروف با هدف تاکید بر ایجاد سیستم مطالبات قانونی برای آحاد مردم هستیم که در این صورت مجلس در ارتباط با اجرای اصل ۹۰ قانون اساسی بتواند بهتر عمل کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران، تاریخ انتشار:۱ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۳۸۶۴۱۶، www.iusnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین