پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
یک فعال سیاسی گفت: در حال حاضر کشور در حوزه اقتصاد با بحران و ابربحران روبروست. ریشه آن چیست. در کلی‌ترین بیان ریشه اصلی این بحران رویکرد ضدتوسعه در اداره کشور طی ۴ دهه پس از انقلاب دانست.
شعار سال: یک فعال سیاسی گفت: درحال حاضر کشور در حوزه اقتصاد با بحران و ابر بحران روبروست و ریشه اصلی این بحران رویکرد ضدتوسعه در اداره کشور پس از انقلاب است.

محسن آرمین در مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین مجمع سالیانه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که به صورت‌ مجازی برگزار شد، گفت: تمام گروه‌ها و فعالان سیاسی در اینکه اوضاع کشور نگران کننده و در عرصه‌های مختلف با بحران و بعضا با ابربحران روبروست تردیدی ندارند. همچنین به رغم بحران‌ها بنظر می‌رسد همه صاحب‌نظران اتفاق نظر دارند که مهمترین مساله کشور، مساله اقتصاد و معیشت است.

وی افزود: در حال حاضر کشور در حوزه اقتصاد با بحران و ابربحران روبروست. ریشه آن چیست. در کلی ترین بیان ریشه اصلی این بحران رویکرد ضدتوسعه در اداره کشور طی ۴ دهه پس از انقلاب دانست.

آرمین ادامه داد: در دوره دولت اصلاحات به رغم همه مشکلات، مدیریت کشور در مقایسه با دیگر دولت‌ها پس از انقلاب بیش از هر رویکرد دیگری متاثر از رویکرد توسعه‌ای بود. پس از دوره اصلاحات با یک شیب پارادایمی روبرو شدیم. اکنون کشور از کلیه اقتضایات محروم است و فرصت‌های طلایی‌اش از دست رفته است و درامد سرشار نفت به علت حاکمیت رویکرد ضد توسعه ای از دست رفت.

وی ادامه داد: ایران در حال حاضر از مسابقه حاد و حساس توسعه اقتصادی در منطقه و جهان خارج شده است.

آرمین ادامه داد: همه ما اثار اسف بار تحریم‌های غیرانسانی امریکا را در کشور مشاهده کرده و می کنیم اما امریکا نتوانست تحریم در پروژه چابهار یا فروش گاز به ترکیه را اعمال کند زیرا پروژه چابهار با همکاری هندوستان در حال انجام است و خط انتقال گاز، ترکیه را به ایران وابسته کرده لذا ارتباط استراتژی ایران با کشور دیگر، تحریم ایران در این دو مورد را بی اثر کرد امری که در روابط خارجی ما نیست.

وی افزود: سیاست نه جنگ و نه صلح یعنی انفعال قرار گرفتن در حالت تعلیق کشوری که در استانه جنگ است؛ طبعا محیط مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. رشد منفی اقتصادی و بیکاری و تورم و گرانی و افزایش خط فقر طبیعی‌ترین نتایج این وضعیت است و معلول یک عامل آن هم حاکمیت رویکرد ضدتوسعه در اداره کشور است و فقیر تر شدن هرچه بیشتر مردم و رفتن هرچه بیشتر جامعه به زیر خط فقر را روبروییم. مدیریت ضعیف و رانت و فساد معلول همین رویکرد است.

وی تاکید کرد: دوران ژنرال‌ها در دنیا سپری شده است از رییس جمهور نظامی به هیچ وجه نمی‌شود بازخواست کنید.

وی ادامه داد: یک ماه دیگر وارد سال ۱۴۰۰ می شویم. براساس سند توسعه ۲۰ ساله قرار بود در سال ۱۴۰۴ ایران به کشوری تبدیل شود که توسعه یافته و متناسب با مقتضیات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و با تاکید بر مردم سالاری دینی و حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها باشد و برخوردار از دانش پیشرفته و توانا و متکی برمنافع بوده و امن و مستقل باشد. چرا این اهداف تحقق نیافته که هیچ بلکه در جهت اهداف هم پیش نرفتیم. سه سال دیگر مهلت سند به پایان می رسد. آیا مشکل این است که فلانی رییس جمهور نشد یا رییس جمهور نظامی نیست؟ مشکل احمدی نژاد نیست و مشکل روحانی هم نیست. مشکل مدیریت ضعیف نه افراد بلکه نظام مدیریت کنونی است که یکی از عوامل ضدتوسعه ای در کشور است.

وی افزود: اصلاح‌طلبان نباید رفتار غیرصادقانه داشته باشند. اگر دولت روحانی آزادی عمل داشت قطعا ضعف‌های برخی از مدیرانش که غیرقابل چشم پوشی است دیده نمی شد؛ علت حمله اقتدارگرایان به دولت ناامید کردن مردم از امکان بهبود شرایط در مشارکت انتخابات با دلسردی جامعه به انتخابات است. دولت مسبب وضعیت موجود است و اصلاح‌طلبان در ان سهیم‌ هستند. ورود اصلاح‌طلبان متوجه کردن مسولیت‌ها به دولت است.

آرمین ادامه داد: اینگونه نیست که اصلاح‌طلبان نباید به دولت انتقاد کنند بلکه انتقاد نباید بگونه ای باشد که آب را گل الود کند و نقدها به گونه ای باشد که به روشن شدن عوامل موجود کمک کنند.
 
وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان با دو اولویت مواجه‌اند؛ اقدام عاجل برای تحمل پذیرکردن زندگی برای طبقات محروم و این اقدامات لغو تحریم‌ها و بازگشتن امریکا به برجام است. بازگشت امریکا به برجام که برنامه رییس جمهور جدید است؛ در منطقه و ایران و جهان مخالفان جدی دارد؛ حملات به سفارت امریکا در عراق و ترور شهید فخری زاده و... یک هدف دارد و ان هم ممتنع شدن بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم‌هاست.

وی افزود: شرایط در منطقه بعد از روی کار آمدن رییس جمهور جدید امریکا یک فرصت است که به نظر میرسد به سادگی از دست برود. اصلاح‌طلبان باید تمام تلاش خود را برای از دست نرفتن این فرصت به کار گیرند. حل مشکلات امکان پذیر نیست مگر با رویکرد توسعه محور در کشور. ورود به گفتگویی جدی با طرف‌های خارجی درباره مسایل منطقه ای و رسیدن به توافقی پایدار ضرورتی قطعی برای تحقق این هدف است و این گفتگوها زمانی به تامین منافع کشور می انجامد که مستلزم اراده ملی باشد.

وی گفت: جریان اصلاح طلب طیف‌های مختلفی اعم از بهبودخواهان حکومتی، گرایش جامعه محور، گرایش صبر و انتطار و... را شامل می شود که هر کدام دیدگاه‌های مختلفی دارند. اصلاح‌طلبان نمی توانند به انتخاباب به مثابه بهار سیاست بی تفاوت باشند؛ قرار است انتخابات ریاست جمهوری آینده براساس مشارکت کمتر و نتیجه مطمئن تر برگزار شود لذا باید از تمامی امکانات برای برگزاری انتخابات استفاده کرد.

وی یاداور شد: شرایط اجتماعی و سیاسی انتخابات ۱۴۰۰با شرایط سالهای ۹۲ و ۹۶ متفاوت است و اگر روند برگزاری انتخابات بگونه ای طراحی شد که اصلاح‌طلبان از گزینه ای محروم شدند لزومی به شرکت آنان در انتخابات نیست.

وی افزود: تحول سیاست ایران باید نگاه راهبردی و معطوف به اینده باشد و چنین رویکردی موجب حفظ و اعتبار اصلاح‌طلبان در اینده ایران خواهد شد.

وی در پایان آرزوی هرچه سریعتر رفع حصر شدگان را کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: 1 اسفند 1399، کد خبر: 4959563،  www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین