پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۲۸۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
بورس در هفته جاری چگونه رقم خواهد خورد؟ برای پیش‌بینی تحولات بورسی توجه به نکاتی ضروری است.
شعار سال: برای پیش‌بینی تحولات بورس تهران در هفته جاری توجه به موارد زیر ضروری است:
 
۱. قیمت جهانی کامودیتی‌ها و قیمت دلار به ریال، دو عامل مهم و تاثیرگذار بر بازار سرمایه ایران است. اگر بخواهیم این دو مورد را بررسی کنیم باید گفت در حوزه کامودیتی‌ها اتفاق خوبی افتاده است. قیمت جهانی مس در حال فتح قله‌های قیمتی جدید است. نفت برنت نیز اوضاع قیمتی و معاملاتی خوبی دارد. شمش فولاد چین، با توجه این که چینی‌ها از تعطیلات سال نو برگشتند، ۶ درصد مثبت، معامله شده است. اوره فیوچر برای مارس ۲۰۲۱ مبلغ ۳۵۸ دلار در حال معامله شدن است.

در مجموع قیمت جهانی کامودیتی‌ها وضعیت خوبی دارد. مخصوصا مس که در حال تجربه قیمت‌های بسیار خوبی است.

۲. در خصوص قیمت دلار به ریال، اخبار سیاسی دو روز گذشته، بسیار حائز اهمیت بوده است. رویترز اعلام کرد که واشنگتن آماده مذاکره با تهران است. همچنین دولت بایدن، ادعای دولت ترامپ مبنی بر احیای تحریم‌های شورای امنیت را پس گرفت. همه این موارد احتمال پولبک قیمت دلار به محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ الی ۲۴ هزار تومان را که قبلا نیز در مورد آن گفته بودیم را قوی‌تر و پر رنگ‌تر می‌کند. فراموش نکنیم که سوم اسفند (فردا) ضرب‌العجل ایران برای غنی‌سازی بیشتر را داریم. رهبری نیز تاکید داشتند که لغو کامل تحریم‌ها باید اتفاق بیفتد. در هر صورت همه این عوامل سیاسی بر قیمت دلار تاثیرگذار است.

۳. اخبار مهم دیگری که در دو روز گذشته حائز اهمیت بود، یکی گزارش بسیار خوب پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر بود که در ۹ ماهه ۲۵۵ تومان سود ساخته است. در کل گزارش ۹ ماهه پالایشی‌ها همان طور که پیش بینی می‌شد و در گزارش‌های اقتصاد ۲۴ اعلام کرده بودیم، گزارش‌های خوبی بود و امید را برای بازار سرمایه بیشتر کرده است.

از اتفاقات خوب دیگر این که دکتر نادری عضو هیئت مدیره فولاد مبارکه شد. ایشان سابقه خوبی در گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های فولادی و معدنی دارد. از طرفی در مورد خودرویی‌ها، مجلس رای به حذف شورای رقابت در قیمت‌گذاری محصولات خودرویی داد. عرضه هر محصول در بورس کالا با قیمت پایه انجام می‌شود و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده نیز جایگزین شورای رقابت شد.

۴. اگر بخواهیم از وضعیت بورس تهران در هفته جاری یک جمع بندی داشته باشیم، باید گفت در عوامل تاثیرگذار که همان قیمت جهانی کامودیتی‌ها و قیمت دلار بود، هر کدام اخبار خوب و بد برای بورس، مشاهده می‌شود.

از طرفی الان یک ریسک جدید نیز به بازار سرمایه افزوده شده است و آن موضوع ارز‌های دیجیتال است. افراد باتجربه و قدیمی‌تر بورس، کمتر به این موضوع ورود کرده‌اند و سرمایه خود را به این بخش منتقل نکرده‌اند، چون پیش‌بینی می‌کنند قیمت دلار از ۲۰ هزار تومان پایین‌تر نمی‌آید. قیمت کامودیتی‌ها نیز که بسیار مناسب است. در نتیجه پیش‌بینی می‌کنند گزارش عملکرد شرکت‌ها نیز خوب خواهد بود. در نتیجه در قیمت‌های کنونی توجیهی برای فروش سهم و ورود به بازار بیت کوین ندارند.

تعداد قابل توجهی افراد تازه وارد به بازار سرمایه که بعضا با ضرر از آن خارج شده‌اند یا قصد خروج دارند به امید جبران بخشی از زیان‌شان، جذب بازار ارز‌های دیجیتال شده‌اند. البته ارز‌های دیجیتال نیز رشد‌های بسیار خوبی داشته‌اند و قیمت این ارز‌ها به نقطه‌ای رسیده که می‌تواند مجددا رشد مناسبی را تجربه کنند. البته این احتمال نیز وجود دارد که در همین نقطه، نزول قیمتی شدیدی را تجربه کنند. این ریسکی است که برخی پذیرفته‌اند و سرمایه خود را از بازار بورس به بازار ارز‌های دیجیتال منتقل کرده‌اند. موضوع ارز‌های دیجیتال و خروج پول از بورس به این حوزه نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه شده است.

۵. تحولات هفته جاری بورس به عوامل متعددی که ذکر شد بستگی دارد. مسئله این است که آیا پولبک ترند نزولی شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۲۳۰ هزار الی یک میلیون و ۱۸۰ هزار این هفته اتفاق می‌افتند و بازار روند صعودی خودش را دوباره شروع می‌کند؟ این اتفاق، محتمل‌تر از سایر گزینه‌ها است و این احتمال وجود دارد که با وقوع آن، بازار به تدریج راه خود برای صعود را پیدا کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار ۲ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۷۲۰۳، eghtesaad24.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین