پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۲۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفت: از ۵ اسفند تعداد بازرسی‌ها بسیار پایین‌تر می‌آید و در حالی که این پروتکل به بازرسان اجازه بازرسی‌های سرزده را می‌داد خروج از آن بازرسی‌ها را به صورت تعیین شده و دوره‌ای مشخص می‌کند.
شعار سال: حسین آبنیکی، رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی، در خصوص آنچه بناست تهران در پنجم اسفند ماه مطابق مصوبه مجلس در کاهش اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی انجام دهد، گفت: آنچه الان به طور جدی برای پنجم اسفند ماه به آن تاکید می‌شود و مصوبه مجلس هم براساس آن بود توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که از مهر ۸۲ ایران به صورت داوطلبانه آن را پذیرفته و امضا کرده است.

وی ادامه داد: البته این به معنی توقف همه نظارت‌های آژانس در فعالیت‌های هسته‌ای ما نیست ایران همچنان عضو پادمان و NPT است، اما نظارت‌های فراپادمانی براساس ماده ۶ مصوبه مجلس مثل پروتکل الحاقی که جمهوری اسلامی داوطلبانه آن را امضا کرده و اجرا می‌کند، متوقف خواهد شد.

آبنیکی تصریح کرد: بر این اساس اتفاقی که در عمل رخ خواهد داد این است که تعداد بازرسی‌ها بسیار پایین‌تر می‌آید و در حالی که این پروتکل به بازرسان اجازه بازرسی‌های سرزده را می‌داد خروج از آن بازرسی‌ها را به صورت تعیین شده و دوره‌ای مشخص می‌کند.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: با این حساب در صورت خروج ایران از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تعداد بازرسی‌ها و تعداد بازرسان آژانس کاهش خواهد یافت و یکسری از دسترسی‌های بازرسان آژانس نیز کاهش می‌یابد، اما ما همچنان در اجرای NPT با آژانس بین المللی انرژی اتمی همراهی خواهیم داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اساسا ایران براساس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گسترده‌ترین رژیم‌های بازرسی را در جهان را داشته است به طوری که بسیاری از هزینه‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی صرف بازرسی‌ها از ایران می‌شده و در صورت عدم لغو تحریم‌ها تا ۲۱ فوریه (۳ اسفند) جمهوری اسلامی نیز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

گفتنی است:کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، امروز عصر تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

غریب‌آبادی افزود: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام و به‌علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.
 
نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: در این نامه از آژانس خواستیم در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به‌عمل آورد.

وی افزود: از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفاً بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به‌صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار ۴ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۱۳۳۴۶، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
0
اميد داريم كه ايران بتونه بدون رودربايستي با هم تايان خارجي خودش در زمينه هسته اي برخورد كنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین