پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر یادداشتی از اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» درباره اینکه چین چگونه طی یک دهه گذشته به قدرتی مؤثر در منطقه بالکان بدل شده است، را منتشر کرد.
شعار سال : کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر یادداشتی از اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» درباره اینکه چین چگونه طی یک دهه گذشته به قدرتی مؤثر در منطقه بالکان بدل شده است، را منتشر کرد.

این روند که با تعمیق نفوذ چین در حوزه زیرساخت‌های مالی و انرژی آغاز شده، به تثبیت آن در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای منجر می‌شود.

چین در آستانه دستیابی به اهرم واقعی برای تاثیرگذاری بر انتخاب سیاست‌ها، نگرش‌ها و روایت‌ها در برخی از برخی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی است. این روابط ابتدا از شرکت‌ های خصوصی و دولتی کوچک و متوسط در حوزه تجارت، بانک‌داری و انرژی آغاز شد. سپس به توسعه روابط با احزاب، وزارت‌خانه‌ها و نخبگان سیاسی رسید.

بخشی از اهرم نفوذ چین در این منطقه به استفاده از دیپلماسی فرهنگی متنوع در حوزه‌های هنر، سینما، گردشگری، کنسرت، مسابقات کتاب‌خوانی و شبیه آن بازمی‌گردد. کنترل روایت‌های رسانه‌های محلی و دولتی درباره قراردادها و مشارکت‌های چین در این کشورها و توسعه روابط بین‌دانشگاهی و تحقیقاتی، بخش مهمی از توسعه نفوذ این کشور است.

اگر دولت‌هایی با اقتصاد ضعیف یا متوسط در این منطقه قادر به بازپرداخت وام ‌های کلان چین در حوزه زیر ساخت‌هایی مانند خطوط ریلی، هواپیمایی، بنادر و دیگر موارد نباشند، ملزم خواهند شد تا بخشی از مالکیت این زیرساخت‌ها را به پکن منتقل کنند.

در این مقاله آمده است تفاوت سیاست اتحادیه اروپا با آمریکا در این منطقه و ضعف آنان در اتخاذ راهبردی واحد نسبت به این کشورها، به شکل ‌گیری یک اکوسیستم اقتصادی و سیاسی با منافع مشترک میان چین و کشورهای بالکان غربی منجر شده است.

به نظر می‌رسد تعلل در پیوستن برخی کشورهای این محدوده ژئوپلتیک به اتحادیه اروپا، مسیر رشد چین در این منطقه را هموار کرد، ولی تلاش دولت بایدن برای تقویت دوباره همکاری‌های فراآتلانتیک می‌تواند سرعت نفوذ چین در اروپای شرقی و مرکزی را کاهش دهد.
 
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مشرق ، تاریخ انتشار 24 بهمن 99 ، کد خبر : 1179774 ، mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین