پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
طی روز‌های گذشته تعداد شهر‌های قرمز خوزستان از ۹ شهر به ۱۱ شهر رسیده و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مجموعه ۱۰ تست گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونای انگلیسی، ۹ تست مثبت بوده است.
شعار سال: آن طور که مسئولان این استان می‌‌گویند، پیک سوم بیماری با شیب تندی در حال شکل‌گیری بوده و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. این شرایط سبب شد تا روز شنبه استاندار خوزستان در نشستی ویدئوکنفرانسی، وضعیت را برای رئیس جمهوری تشریح کند و تصمیماتی برای مهار این شرایط گرفته شود. «قاسم سلیمانی دشتکی»، استاندار خوزستان در این نشست با اشاره به اینکه ترددها در ۲ مرز چذابه و شلمچه عامل اصلی تشدید ویروس کرونا در این استان بوده است، اظهار داشت: پیک سوم بیماری تقریباً از اوایل بهمن ماه در استان شروع شد و از پنجم بهمن ماه شدت گرفته است بر همین اساس جلسات متعددی با مسئولان بهداشتی گروه های مختلف استان برگزار و تصمیمات جدی برای عبور از این بحران اتخاذ شده است. براساس این تصمیمات پایانه مسافری مرز شلمچه بسته شده و تا اطلاع بعدی از ورود مسافران عراقی به کشور جلوگیری می‌شود؛ البته پایانه تجاری شلمچه باز است و تجار و بازرگانان دو کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول مراودات تجاری هستند. استاندار خوزستان یکی دیگر از مشکلات استان در این زمینه را وجود فرهنگ‌های بسیار زیاد قبایل و عشایر استان دانست و افزود: در شرایط همه‌گیری بیماری مدیریت این رسوم کار بسیار سختی است لذا تصمیم گرفتیم قبل از برگزاری هر گونه مراسمی از بزرگان آن طایفه دعوت و تعهدات لازم برای جلوگیری از تجمع گرفته شود. وی عادی انگاری را یکی از اصلی‌ترین عوامل مهم در انتشار بیماری عنوان کرد و گفت: پیشنهاد می‌‌کنم که همان شرایط قرمز، نارنجی و زرد برای وضعیت استان‌ها ادامه داشته باشد و در صورتی که تعداد مبتلایان به صفر رسید آن موقع به سراغ رنگ آبی و سفید برویم. سلیمانی دشتکی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده در استان گفت: فعلاً به مدت یک هفته تردد در مرزها ممنوع شده تا بتوانیم شرایط تست سریع تر در ۶ ساعت را در این مناطق آماده کنیم البته ما تصمیمات شدیدتری برای سایر اقشار و گروه‌ها اتخاذ کردیم که فکر می‌‌کنم در کوتاه مدت اثربخش باشد. درست است که محدودیت برای یک هفته‌ تصویب شده اما به احتمال زیاد این محدودیت‌ها تمدید می‌‌شود. استاندار خوزستان از رئیس جمهور درخواست کرد: از آنجایی که در استان نظارت‌ها را لحظه‌ای دنبال می‌‌کنیم، انتظار داریم اختیاراتی به ما داده شود تا ما بتوانیم متناسب با وضعیت هر شهرستان تصمیم‌گیری کنیم و دیگر نیاز به مراوده و اخذ مجوز از مرکز نباشد. همچنین وصول مالیات توسط اداره کل امور مالیاتی در مدت تعطیلی بازار محاسبه نشود و چک‌های سررسید شده مراکز کسب و کار امهال داده شود. وی ادامه داد: تخفیف مالیاتی یک دوره سه ماهه برای اصناف و اتحادیه‌ها در نظر گرفته شود همچنین حمایت مالی دولت به اقشار آسیب پذیر از اعمال محدودیت‌ها و تقسیط قبوض خدماتی و تعدیل اقساط سررسید شده بانکی صاحبان صنوف و مشاغل به مدت ۶ ماه لحاظ شود. از سازمان تأمین اجتماعی درخواست داریم در خصوص وصول بیمه اصناف و مشاغل به ما کمک کند.

آینده خوزستان قابل پیش‌بینی نیست
از سوی دیگر سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تکمیل صد درصدی ظرفیت تخت‌های ICU، گفت: با این روند، ممکن است دچار کمبود خدمات درمانی شویم و بیمارستان‌ها جوابگو نباشند.
دکتر فرهاد سلطانی اظهار کرد: در اهواز، بیمارستان رازی و امیرالمومنین(ع) با همه ظرفیت و بخش‌هایی از بیمارستان‌های فاطمه الزهرا(س)، سینا، امام خمینی(ره)، گلستان و بقایی یک در حال ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کرونا هستند.
وی افزود: در دو سه روز آینده نیز بیمارستان آیت‌الله طالقانی قدیم به بیمارستان‌های پذیرای بیماران مبتلا به کرونا در اهواز افزوده می‌شود.
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر در زمینه تخت عادی مشکلی وجود ندارد اما ظرفیت تخت‌های ICU، صد درصد تکمیل شده است که باید مراقب باشیم در این زمینه به مشکل برنخوریم.
 
همه شهرهای قرمز در خوزستان
از سوی دیگر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در کل در کشور ۱۱ شهر قرمز داریم که همگی در خوزستان هستند، ۵۲ شهر نارنجی، ۲۱۷ زرد و ۱۶۸ شهر آبی داریم. هفته گذشته به تعداد شهرهای نارنجی افزوده شده است. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.
وی افزود: قدرت سرایت ویروس انگلیسی بالاست، راه حل مقابله هم همان کارهای قبلی است که البته با دقت بیشتری باید انجام شود و مراقبت از سالمندان و اطفال باید جدی گرفته شود؛ این دو گروه بشدت آسیب‌پذیر هستند. افراد بالای ۶۰ سال تا جای ممکن از خانه بیرون نیایند و در جمع حضور پیدا نکنند. رعایت فاصله‌گذاری ضروری است. جوانان اگر برای دیدار پدر و مادر می‌‌روند تا جای ممکن دیدار کوتاه یا از طریق مجازی باشد و حتماً در این دیدارها باید تهویه مناسب و ماسک استفاده شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ایران آنلاین، تاریخ انتشار: 3 اسفند 1399، کد خبر: 4959563،  www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین