پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۳۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی در واکنش به اظهار نظر مدیر عامل مترو مبنی بر اینکه «قرار بر این نیست که با اضافه شدن هر ورودی جدید به یک ایستگاه الزاما آسانسور وجود داشته باشد»، گفت: ستاد ما با شهرداری تهران به توافق رسید که تمام پروژه‌ها با مناسب‌سازی همراه باشد و افتتاح بدون مناسب سازی صورت نگیرد.
شعار سال: روز گذشته «علی امام» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درباره عدم مناسب‌سازی ورودی‌های جدید ایستگاه میدان صنعت برای معلولان و گلایه جامعه معلولان از این افتتاح گفته بود: «در این ایستگاه‌ها مناسب‌سازی کاملا انجام شد و اگر حرف دیگری زده شده، حرف خلافی است. قرار بر این نیست که با اضافه شدن هر ورودی جدید به یک ایستگاه الزاما آسانسور هم وجود داشته باشد».
این در حالی است که امروزه حتی در کشور‌های در حال توسعه مقوله مناسب سازی و دسترس پذیری شهر‌ها را در اولویت ساخت و ساز‌ها و گسترش جوامع شهری قرار داده اند. در کشور ما نیز قوانین بر زمین مانده‌ای در این رابطه تدوین شده است که هر مدیری با توجه به اهمیتی که برای افراد دارای معلولیت، بیماران، کودکان، مادران باردار و سالمندان قائل است، به قوانین و دستور العمل‌های مناسب سازی و دسترس پذیری واکنش نشان می‌دهد.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۵ درصد جوامع بشری را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهد که به این آمار می‌توان بیماران، کودکان، مادران باردار و سالمندان را هم اضافه کرد که با این احتساب تقریبا یک سوم جوامع را افراد خاص تشکیل می‌دهند که برای رتق و فتق امور زندگی خود با مشکلاتی در تردد و رفت و امد‌های شهری مواجه هستند.
 
 
قرار بود هیچ پروژه‌ای در تهران بدون مناسب‌سازی افتتاح نشود!
 

قوانین موجود حول محور مناسب سازی و دسترس پذیری
بر این اساس در کشور ما هم برخی از دستور العمل‌ها و قوانین حول محور مناسب سازی و دسترس پذیری تدوین و تعریف شده اند که علاوه بر اصل ۲۰ و ۲۹ قانون اساسی که اشاره حقوق انسانی و رفاه اجتماعی دارد، قوانین و دستور العمل‌های دیگری هم تدوین شده اند که از جمله آن می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: مجموعه ضوابط و مقررات شهرسازی و معمماری مصوبه مورخ ۶۸/۰۸/۰۳ و اصلاحیه آن مصوبه ۳۱۰/ ۳۲۰۰ مورخ ۰۶/۱۰/۱۳۷۸ شورای عالی شهر سازی و معماری ایران؛ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی (بند ج ماده ۱۹۳)؛ قانون پنج ساله برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ماده ۱۶۹؛ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۱۳۸۳/۰۲/۱ (ماده ۲)؛ پذیرش کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت از سوی کشور ایران (ماده ۳ و ۹ به در ارتباط با دسترس پذیری) می‌باشد؛ پذیرش کنوانسیون حقوق کودک از سوی ایران ماده ۲۳؛ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب۱۳۹۶/۱۲/۲۰ (ماده ۲)
با این احوال در گفتگو با رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور چند و، چون اظهارات مدیر عامل متروی تهران را جویا شدیم.
ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره جلسات این ستاد با مدیران شرکت راه آهن شهری تهران، اظهار کرد: یک سال پیش جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری‌های مترو داشتیم و قرار شد تا ایستگاه‌های جدید مترو هیچ‌کدام بدون مناسب‌سازی به بهره برداری نرسند.
وی افزود: در برخی ایستگاه‌های فعلی مترو می‌بینیم که تمامی ورودی‌ها چند پله‌دارند و کنار آن هم هیچ رمپی وجود ندارد، وقتی‌که ما با مسئولان مترو صحبت کردیم، گفتند که، چون بعد از سه پله، پله‌های برقی وجود دارد، از نظر فنی پله‌برقی در باران دچار آسیب می‌شود، اما به آن‌ها گفتیم که بر اساس قوانین مناسب سازی باید رمپی در کنار این پله‌ها وجود داشته باشد.
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به نواقص موجود در بسیاری از ایستگاه‌های مترو تأکید کرد: برخی ایستگاه‌ها در مترو وجود دارند که پله‌برقی ندارند و آسانسور آن‌ها غیرفعال است، این‌ها موضوعاتی است که از احداث مترو در گذشته برجای مانده است.
وی با اشاره به نتایج جلسات این ستاد با شهرداری، اظهار کرد: در جلساتی که داشتیم مقرر شد تا هیچ‌کدام از ایستگاه‌های جدید مترو مشکلات قبلی را نداشته باشند، حتی قرار شد اگر در کنار پله‌برقی چند پله باشد، یک رمپ و سطح شیب‌دار برای عبور در کنار آن قرار دهند.
مقرر شد هیچ پروژه‌ای افتتاح نشود؛ مگر با مناسب‌سازی
کاظمی عنوان کرد: جلسه دوازدهم ستاد مناسب‌سازی را در شهرداری تهران برگزار کردیم که در آن جلسه، تمام معاونین شهردار و آقای حناچی حضور داشتند و مقرر شد تمام پروژه‌های در حال انجام با مناسب‌سازی همراه باشند و حتی بخشنامه‌ای به مناطق تهران ارسال کردند تا هیچ پروژه‌ای افتتاح نشود مگر آن‌که مناسب‌سازی شده باشد.
وی با اشاره به سخنان غیر منطقی مدیر عامل مترو درباره تعبیه آسانسور در ورودی ایستگاه‌های مترو، خاطرنشان کرد: باید ایستگاه‌های مترو مناسب‌سازی شده باشند؛ گویا مدیرعامل متروی تهران این را گفته‌اند که «الزامی در افتتاح هر ورودی جدید مترو با آسانسور وجود ندارد»، البته این اظهارنظر را بنده مطالعه نکرده‌ام، اما اگر چنین باشد این سخن کاملاً اشتباه است و در تمامی ایستگاه‌ها به‌ویژه ورودی‌ها باید مناسب‌سازی وجود داشته باشد.
 
 
قرار بود هیچ پروژه‌ای در تهران بدون مناسب‌سازی افتتاح نشود!

وی در ادامه با اشاره به فاکتوری مهم اضافه کرد: امروزه شرایط کشور به‌گونه‌ای است که به سمت سالمندی جمعیت حرکت می‌کنیم، در آینده مشکلات زیادی در این ماجرا خواهیم داشت و باید فضا و امکانات جدید به‌گونه‌ای باشد تا سالمندان ما بتوانند به تنهایی، آزادانه و مستقل امورات خود را انجام دهند.
کاظمی در خاتمه اظهاراتش عنوان کرد: ما باید ساختمان‌های قدیم را بر اساس آیین‌نامه، هر سال۳۰ درصد مناسب‌سازی کنیم و تا سه سال باید صورت بگیرد، این دستورالعمل در آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰۰ وجود دارد. چرا که اصل موضوع آن است که ما دیگر ساختمان نامناسبی نسازیم چراکه این اتفاق رخ دهد ما به نقطه اول برخواهیم گشت و تمامی فعالیت‌ها به گذشته بر می‌گردد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۷۱۰۵۸۲، https://www.dana.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
0
اين تازه وضعيت تهراني هست كه اين همه كار داره توش انجام ميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین