پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۴۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
تنها با چند دقیقه قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های پایتخت متوجه ناهمگونی ساختمان‌هایی می‌شوید که آبروی شهر هستند، ولی علی‎رغم برنامه‌ریزی‌ها و تشکیل ستادی با عنوان «کمیته‌نما» همچنان نمای شهر تهران خاکستری و ناهمگون است.
شعار سال: یکی از مشکلات شهر تهران به‌هم‌ریختی و آشفتگی ظاهر شهر است و تنها کافی است از بلندی‌های بام تهران به شهر نگاهی بیندازید تا متوجه شوید تهران ظاهری شلوغ و ناهماهنگ دارد، مسئله‌ای که بار‌ها توسط هر مدیری که سکان شهرداری را در دست گرفت به آن اشاره شد، اما هیچ راهکاری  برای این موضوع پیدا نشد.

ساماندهی نمای ساختمان‌ها با تصویب ضوابط و مقرراتی به وسیله اعضای شورای عالی معماری و شهرسازی در دهه ۸۰ مورد توجه قرار گرفت و پس از حدود یک دهه و در سال ۱۳۹۴ شورای چهارم لایحه‌ای را به منظور ساماندهی فضا و نمای شهری پایتخت تهیه و تصویب کرد.

کمیته نمایی که تشکیل نمی‌شود

موضوع نما و منظر شهری در برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران هم مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفت و به دنبال این اقدامات کمیته‌هایی برای آنچه که ساماندهی و نظارت بر ساخت‌وساز در حوزه نما اعلام شد، در شهرداری‌ها آغاز به کار کردند، اکنون بسیاری از شهروندان و کارشناسان حوزه شهری معتقدند که نبود قوانین مدون و یکپارچه در حوزه نما، نگاه‌های غیرکارشناسانه، قهری یا حتی دستوری برخی اعضای این کمیته‌ها، مشکلات و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جامعه شهری وارد کرده که به دلیل عدم نظارت مستمر یا حتی دوره‌ای دستگاه‌های نظارتی، روز به روز به خودکامگی اعضای این نهاد حوزه شهری افزوده شده است، کمتر کسی است که با سال‌ها سابقه فعالیت در شهرداری یا شورای اسلامی شهر بتواند حتی تعداد و ترکیب دقیق اعضای این گروه یا کمیته در شهرداری‌های مناطق مختلف را نام ببرد؛   یکی دیگر از موارد مورد توجه کم کاری کمیته نما است به طوری که جلسات کمی برگزار می‌کنند.

اعضای کمیته نما چه کسانی هستند؟

هر کمیته پنج عضو صاحب رای و یک عضو ناظر دارد؛ معاون معماری و شهرسازی منطقه به عنوان رئیس، یک استاد معماری، یک استاد شهرسازی، یک عضو جامعه مهندسین مشاور به عنوان فردی که بر قوانین و اجرا مسلط است، یک نفر هم از اداره‌کل راه و ساختمان که ضوابط را کنترل می‌کند. عضو ناظر در کمیته‌های نمای مناطق، نماینده کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران است.

تکه پازل گمشده شهر تهران

بهم ریختگی در نمای ساختمان‌های شهر تهران یکی از مشکلات بزرگ است که باید معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران هرچه زودتر به ساماندهی این موضوع ورود کند؛ اگر چند دقیقه‌ای در کوچه پس کوچه‌های تهران قدم بزنید با ساختمان‌هایی  نما‌های متفاوت رو به رو می‌شوید؛ یکی نمای سنگ و دیگری آجر سه سانتی، یکی سر دری بزرگ مزین به آیه‌ای از قرآن و دیگری تزیین شده با مجسمه‌ای از یک حیوان؛ در این میان یک سری ساختمان‌های قدیمی با نمای آجری و بعضا سراسر سبز شده با یاسمن و عطر شمعدانی هم دیده می‌شود. نمی‌توان منکر این موضوع شد که نمای ساختمان‌ها در شکل‌دهی سیمای عمومی شهر‌ها همانند تکه‌های یک پازل عمل می‌کند..

نمای بنا‌های تهران دچار از هم گسیختگی است

موضوع بهم ریختگی شهر تهران یک  دغدغه مهم برای شهرداری تهران در دوره پنجم مدیریت شهری نیز بوده است به طوری که عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به آشفتگی نما در شهر‌های ما اشاره کرد و گفت:شهر تهران از منظر کالبدی دچار ازهم‌گسیختگی و افسارگسیختگی است و این آشفتگی دلایل زیادی دارد و آسیب‌شناسی آن نیاز به زمان دارد، واقعیت این است که شهر و خانه‌های ما را، بنا‌ها و کارگران می‌سازند، خانه‌های ما را صاحبان املاک می‌سازند که تخصصی در زیبایی‌شناسی بنا ندارند، به سنگ‌ها در نما‌ها نگاه کنید. در دهه‌ای سنگ تراورتن مد شد که مناسب اقلیم و آب‌وهوای تهران نبود و کیفیت لازم را نداشت. اما چون مالکان می‌خواستند اجرا می‌شد. یا وقتی نمایی ساخته می‌شود به شست و شوی آن توجه نمی‌شود.

وی بر گفتگو بین عناصر تأثیرگذار در اجرای نما تأکید کرد و گفت: در بین ما گفت‌وگویی و گشایشی اتفاق نمی‌افتد، کلید این است که باید باهم گفتگو کنیم، من امروز به‌عنوان متولی تصمیم‌گیری در مدیریت شهری باید با آن مالک که درخواست‌های عجیب‌وغریب دارد گفتگو کنم.

لزوم اهمیت به نمای ساختمان‌ها

در هر صورت موضوع نما دارای ابعاد مختلفی است و دستگاه‌های مختلف در این خصوص مسئولیت دارند، از این رو باید عزم ملی و توافقات اصولی صورت گیرد و ضوابط و قوانین دقیقی در این خصوص تصویب شود تا شاهد ساماندهی نمای ساختمان‌ها در شهر باشیم، این موضوع نیازمند همکاری شهرداری تهران با شهروندان است و شاید راهنمایی بهتر برای شهروندانی که علاقه به شهر خود دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار ۵ اسفند ۹۹، کد خبر: ۵۶۶۲۵۴، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
0
در زمينه نماي ساختمان ها واقعا به علم و افراد خبره مون در معماري بهاي لازم رو نميديم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین