پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۴۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
دیشب و بنابر اعلامیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ایران، دو طرف توافق کردند اگرچه با تصمیم مجلس ایران، اجرای پروتکل الحاقی کنار گذاشته‌شده، اما تا سه‌ماه دیگر تا به اندازه‌ای که لازم است، حتی به شیوه سرزده، آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت و راستی‌آزمایی داشته باشد.
شعار سال: از صبح تا حالا در ماجرای هسته‌ای چه اتفاقی افتاده و جه اتفاقی خواهد افتاد. در زیر بخوانید:

دیشب و بنابر اعلامیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ایران، دو طرف توافق کردند اگرچه با تصمیم مجلس ایران، اجرای پروتکل الحاقی کنار گذاشته‌شده اما تا سه‌ماه دیگر تا به اندازه‌‌ای که لازم است، حتی‌ به‌‌شیوه‌ سرزده، آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت و راستی‌آزمایی داشته باشد.

مجلس دوماه پیش تصویب کرده بود و دولت را واداشته‌بود که اگر تا پنجم اسفند، یعنی همین فردا، تحریم علیه ایران برداشته نشود، ایران پروتکلی را که به پیمان منع‌ گسترش سلاح‌های هسته‌ای الحاق شده، اجرا نکند و گرنه مقام‌های دولت باید به دادگاه بروند

آن پروتکل الحاقی، فراتر از مقررات خود پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد به‌طور سرزده از مرکزها و برنامه‌ هسته‌ای کشورها بازدید کنند-

اجرای این پروتکل به تصویب مجلس ایران نرسیده اما ایران در برجام داوطلبانه پذیرفت که این پروتکل را تا پایان برجام اجرا کند.

حالا مجلس عصبانی است که چرا دولت بازهم برای سه‌ماه به آژانس و بازرسان آژانس اجازه می‌دهد که فراتر از پیمان منع گسترش به برنامه هسته‌ای ایران نظارت داشته باشند.

وزارت‌امورخارجی صبح امروز دوباره بیانیه داد که توافق دیروز، برخلاف مصوبه مجلس نیست و ایران فراتر از نظام نظارتی پیمان منع گسترش به اهل آژانس اجازه نطارت نمی‌دهد.

وزارت امورخارجی تاکید کرده که مثلا دوربین‌هایی که آژانس در مرکزهای هسته‌ای ایران کار گذاشته تا پایان مهلت سه‌ماهه، فیلم برمی‌دارند ولی فیلم‌شان به آژانس داده نمی‌شود مگر این‌که پس‌از سه‌ماه تحریم‌های ایران برداشته شده‌باشد.

اما «مجلس انقلابی» راضی نیست؛ و می‌گوید توافق دیشب با آژانس سرپیچی از قانونی بوده که مجلس گذاشته و حالا از قوه‌قضایی خواسته که رئیس‌جمهور را بابت این سرپیچی از قانون دادگاهی کند.

حالا جالب است که شورای‌عالی امنیت‌ملی و گویا سپاه هم راضی‌اند و مجلس راضی نیست.

دبیرخانه شورای‌عالی امنیت‌ملی اعلام کرده "توافق دیشب دولت با آژانس برخلاف قانون مجلس نیست و البته اجرای قانون مجلس هم به‌معنای قطع هم‌کاری با آژانس و پایان برجام نیست."

سردبیر روزنامه جوان، نزدیک به سپاه، با هشتگ #هم_صدایی، توافق دولت و خصوصا این‌که ایران خودش فیلم مرکزهای هسته‌ای‌اش را برای سه‌ماه ضبط می‌کند، هوشمندانه خواند و از آن استقبال کرد.

امروز عصر رهبرانقلاب در جمع نمایندگان مجلس خبرگان، احتمالا درباره این ماجرا موضع خواهند گرفت- ولی آرایش صحنه نشان می‌دهد توافق سه‌ماهه دولت و آژانس به پیش خواهد رفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده‌بان ایران، تاریخ انتشار: 4 اسفند 1399، کد خبر: 4959563،  www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
0
دمتون گرم براي اينكه مردم از ماجراهاي سياسي سر در بيارن اين همه پيگير ماجرا بوديد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین