پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۴۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است واگذاری اختیارات واردات نهاد‌ه‌های دامی به وزارت جهاد کشاورزی نقطه امیدی برای پایان دادن به فضای نابسامان بازار نهاده‌ها است و کمیسیون کشاورزی مجلس با این اقدام می‌تواند نظارت بهتر و دقیق‌تری داشته باشد و این کالای اساسی در شرایط بهتری در اختیار تولید کنندگان گوشت قرمز و مرغ قرار گیرد.
شعار سال: طی ماه‌های گذشته بازار مرغ با نوسانات شدید و افزایش قیمت بالایی مواجه شد.

در این گزارش به بررسی علت گرانی قیمت مرغ در بازار می‌پردازیم.

افزایش قیمت نهاده‌ها عامل گرانی مرغ در بازار

افزایش قیمت نهاده‌های دامی منجر به اعتراض مرغداران نسبت به قیمت مصوب مرغ شده و آن‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که با وجود افزایش قیمت مولفه‌های تولیدی از جمله نرخ مصوب کنجاله سویا و ذرت، کرایه حمل و نقل و سایر هزینه‌های دیگر، ستاد تنظیم بازار به قول خود مبنی بر اصلاح قیمت مصوب عمل نکرده است که این امر چالش جدی برای بازار مرغ به‌وجود آورده است.

از سوی دیگر علی‌رغم اظهار نظر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تامین کامل نهاده‌های دامی، رفع ایرادات سامانه بازارگاه، برنامه‌ریزی مناسب برای تولید و جوجه ریزی، همچنان طی روز‌های اخیر قیمت مرغ در بازار روند صعودی به خود گرفته و دلایل مختلفی از سوی مسئولان بخش کشاورزی برای این گرانی‌ها مطرح می‌شود.

با وجود آنکه زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده، این نگرانی همچنان وجود دارد که قیمت مرغ مجددا به اوج خود برسد.

اگرچه مسئولان وزارت جهاد و مرغداران میزان جوجه ریزی برای ایام‌پایانی سال و عرضه مرغ در بازار را مناسب می‌دانند، اما وزارت صمت کمبود عرضه را علت گرانی مطرح می‌کند.

توزیع نامناسب عامل گرانی مرغ

از سوی دیگر بالا رفتن نرخ نهاده‌ها، باعث کاهش جوجه ریزی شده و همین امر قیمت مرغ را بالا برده است از سوی دیگر با تصمیم ستاد تنظیم بازار سن کشتار مرغ پایین آورده شد تا نهاده کمتری به مرغداری‌ها داده شود که با این تصمیم عرضه مرغ به بازار ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد چرا که این محصول با سن کمتر و وزن پایین‌تر به بازار می‌رسد.

همچنین توزیع نامناسب مرغ در سطح کشور علت این افزایش قیمت است به طوری که برخی استان‌ها که قطب تولید هستند اجازه انتقال آن به دیگر استان‌ها را ندارند.

از این‌رو انتظار می‌رود که سیاست‌گذار هم قیمت مرغ را اصلاح کند و هم سهمیه نهاده‌ها را به طور کامل در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. همچنین مرغ با وزن بالاتر وارد بازار شود و با توزیع نامناسب و سودجویی نیز مقابله شود تا قیمت این محصول در بازار به ثبات برسد.

ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی عامل آشفتگی بازار

محمدجواد عسکری در خصوص واگذاری بخشی از وظایف تنظیم بازار محصولات مانند مرغ و تخم‌مرغ و واردات نهاده‌های دامی به وزارت جهاد کشاورزی، می‌گوید به دلیلی ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در زمینه تامین نهاده‌های دامی نشست‌هایی در کمیسیون کشاورزی برگزار شد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نشست‌های کمیسیون با حضور وزرای مربوطه مقرر شد در راستای هموار شدن مسیر متولی ثبت سفارش واردات نهاده‌های دامی یک دستگاه باشد، می‌افزاید در ابتدا رئیس جمهور در خصوص واگذاری اختیارات تنظیم بازار نهاده‌های دامی به وزارت جهاد کشاورزی مخالفت کرد، اما مجددا این تصمیم اتخاذ شده است.

عسکری با تاکید بر اینکه در گذشته کسی پاسخگوی شرایط بازار نهاده‌های دامی نبود، معتقد است واگذاری اختیارات واردات نهاد‌های دامی به وزارت جهاد کشاورزی نقطه امیدی برای پایان دادن به فضای نابسامان بازار نهاده‌ها است.

به گفته وی به زودی شرایط واردات نهاده‌های دامی ساماندهی می‌شود، کمیسیون کشاورزی مجلس با تغییر متولی واردات نهاده‌های دامی می‌تواند نظارت بهتر و دقیق‌تری داشته باشد و این کالای اساسی در شرایط بهتری در اختیار تولید کنندگان گوشت قرمز و مرغ قرار می‌گیرد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۶۶۱۶۹، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
0
واگذار شدن اين موضوع نهاده هاي دامي به ارگاني كه دركي از اين موضوع نداره خودكشي محض بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین