شعار سال: عادل طالبی؛ «مدل ارزش محصول در ذهن مشتری»، «مدل مبتنی بر قیمت تمام شده»، «هزینه ثابت» و «مدل متناسب با تعداد مشتری و فروش» مدلهای استاندارد قیمت گذاری هستند. درباره VODها که محصول دیجیتال عرضه میکند، درست است که چیزی جابه جا نمیشود؛ اما در پشت صحنه سرور، زیرساخت، مسائل فنی، امنیت، شبکه و… هزینه بالای را در پی دارد.
محصولات دیجیتال در ایران و آمریکا
نکته دوم اینکه قیمت گذاری محصولات دیجیتال در ایران و آمریکا تفاوت فاحشی دارند. به طور مثال ما در آمریکا کارتهای اعتباری را داریم و اگر در نتفلکیس که یکی از غولهای VOD جهان است عضو شویم، ماهیانه عدد ثابتی به صورت خودکار از حساب ما کم میشود و بنابراین نرخ ریزش مشتری در این سیستمها به شدت کاهش پیدا کند. اما در ایران هر ماه شما باید مشتری را قانع کنید که بابت دریافت خدمات پول پرداخت کند. نکته سوم اینکه در ایران تامین زیرساختها برای ما هم دشوار هست و هم گران و همچنین ریسک کار بسیار بالاست.
در این میان هرچند گفته میشود که «نماوا» و «فیلیمو» در این بازار ایجاد انحصار کرده اند، اما شورای رقابت در ساز و کار فعلی جایی است که باید نظر نهایی را بدهد. البته ما باید این را میپذیریم که برخلاف آمریکا که قوانین ضد انحصار دارند، در کشور ما نمایندگان مجلس که قانونگذار این کشورند، به شکل درستی به این حوزه ورود نکرده است. اما در حد قوانین فعلی هم یک سری قوانین حداقلی داریم که میتوان به آن امیدوار بود. اما باید به درستی اجرا شود. مثلا شورای رقابت باید در این مساله مداخله و بررسی کند که این قیمتها انحصاری است؟ آیا این پلتفرمها جلوی بازیگران جدید را گرفته اند؟ آیا تلاش میکنند که بازیگر جدیدی وارد این حوزه نشود؟
دست شورای رقابت هم بسته است
از طرفی دست شورای رقابت هم بسته است. طبق قوانین موجود این ایراد را باید در قوه مقننه جستجو کنیم. نمایندگان مجلس باید به جای آنکه راجع به فیلتر اینستاگرام صحبت کنند، باید به مشکل نبود قوانین به روز رسیدگی کنند.
قانون تجارت الکترونیک در کشور ما به سال ۸۴ برمی گردد و در حال حاضر قابل اعمال نیست و باید به روز میشد. در اتحادیه اروپا قوانین در طول سالهای اخیر بارها اصلاحیه خورده است. ما کی این کارها را کرده ایم؟ در حوزه قانونگذاری در فضای دیجیتال به شدت کُندیم در حالی که فضای تکنولوژی فضای به شدت سریعی است. ۵ سال پیش اصلا VOD نبود و در طول این ۵ سال باید قوانین آن تصویب میشد. در حوزه VODها قوانین متفرقه و پراکنده بسیاری داریم. یک روز شورای عالی فضای مجازی و یک روز سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر و فردا روزی یک سازمان دیگر به این حوزه ورود میکند و هر روز یک آیین نامه و دستورالعمل و بخشنامه صادر میشود و همین موارد است که اجازه نمیدهد که یک شکل کلی از قوانین داشته باشیم.
دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کسب و کار، تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹، kasbokarnews.ir