پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۲۹۵۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
کارشناس اقتصادی گفت: رانت قدرتمند زیرزمینی لایه‌های اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده و مانع از اصلاح ساختار‌های اقتصادی است.
شعار سال : آقای محمدرضا مودودی افزود: وضع اقتصاد ایران بیشتر از اینکه متاثر از شوک‌های داخلی یا خارجی باشد، به نظر می‌رسد ناشی از نتیجه رویکردی است که رانت قدرتمند زیرزمینی به کشور تحمیل می‌کند، رانتی که سال‌هاست قدرتمند شده است، مانند رانت در بخش واردات که درآمد هنگفتی هم دارد و این رانت خود را به زیرلایه‌های اقتصادی ایران تحمیل می‌کند و به دنبال آن این شوک در سطح کشور تقسیم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید به صورت جزیره‌ای در اقتصاد عمل کرد، گفت: نمی‌توان گفت مدیریت کلان ما تمایلی به ساماندهی ندارند بلکه به نظر می‌رسد قدرت رانت مخربی که به دنبال منافع شخصی خود است به حدی در اقتصاد امروز کشور نفوذ پیدا کرده که می‌تواند حتی بسیاری از سیاست‌ها را به چالش بکشاند؛ مانند نقدینگی دست مردم که دولت هر سیاستی را اعمال کند این قدرت را ندارد در برابر حجم عظیم نقدینگی که می‌تواند به هر جا سرازیر شده و فضا را ملتهب و دچار شوک کند، بایستد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: به نظر می‌رسد نگاه کلان اجرایی کشور و حتی قوای مقننه و قضایی کشور به سمت توسعه اقتصادی شکل نگرفته است، در واقع ساختار قوه مقننه باید مبتنی بر افرادی باشد که درک بالایی از اقتصاد داشته باشند و بتوانند مبتنی بر توسعه فضای کسب و کار قانون‌گذاری کنند یا رفع مقررات زائد را در دستور کار قرار دهند.

مودودی گفت: در بخش دولت باید هماهنگی و همگرایی اقتصادی را بیشتر کنیم، نه اینکه شاهد اقدامات و تصمیم‌های جزیره‌ای باشیم.

وی افزود: قوه قضاییه اگر می‌خواهد رویکرد‌های اشتباه را به صورت جدی دنبال کند باید با نگاه کارشناسی تبعات تصمیم‌های اشتباه اقتصادی را پیگیری کند و عاملان این تصمیم‌ها را تحت پیگرد قرار دهد.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار ۳ اسفند ۹۹، کد خبر: ۳۰۲۶۲۲۳ ، iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
0
رانت هاي قدرتمندي كه در ايران در زمينه كسب موقعيت هاي شغلي هستن واقعا اقتصاد رو زمين زدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین