پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۶۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل به موضوع پیچیده در کشور شده است، کارشناسان معتقدند پرداخت یارانه ارزی باعث به وجود آمدن مشکلات بیشماری در اقتصاد است. در همین رابطه گفتگویی با زهرا سعیدی مبارکه انجام شده است که در متن پیش رو می‌خوانید.
شعار سال: ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی ماجرای عجیبی در کشور بود. کارشناسان معتقدند ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث به وجود آمدن مشکلات بیشماری در کشور شد.

در این خصوص در گفتگویی با زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دهم پرداخت تا نظر وی را درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی و عملکرد اقتصادی دولت جویا شویم.

نظر و تحلیل شما در خصوص ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی چیست؟

اولین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشیم این است که رییس جمهور امانت دار مال مردم است، صاحب آن نیست.

تصمیم برای ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیمی بود که مستقیما در زندگی مردم تاثیر گذاشت. طبق گفته بانک مرکزی ۱۲ میلیارد دلار ارز یارانه‌ای برای واردات کالا‌های اساسی تخصیص داده شد، که تقریبا برابر با نصف بودجه کل مملکت است. با محاسبه اختلاف ۲۰ هزارتومانی ارز یارانه‌ای و بازار آزاد، این مبلغ برابر با ۲۴۰ هزار میلیارد تومان میشود. این یعنی ۶ برابر میزان فعلی یارانه برای ۷۰ میلیون ایرانی! به عبارت دیگر هر خانواده ۵ نفره ماهیانه ۱ میلیون و پانصد هزار تومان برای ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت هزینه داده است تا مثلا" گوشت مرغ را ۱۰ هزار تومان خریداری کند. آیا قیمت گوشت مرغ ۱۰ هزار تومان است؟ مردم خودشان قضاوت میکنند. عموما" کالا‌های اساسی با همان قیمت ارز بازار آزاد بدست مردم رسید. سوال دقیقا" اینجاست: این ۲۴۰ هزار میلیارد تومان کجا رفت؟ هفتاد میلیون ایرانی حق دارند این سوال را از رییس جمهور بپرسند.

این موضوع نمی‌توانست به افزایش تولید داخلی کمک کند؟

با مدیریتی که دولت انجام داد خیر. اتفاقا این تصمیم برخلاف سخنان رهبری بود که در جمع سران قوا، ۴ محور اساسی مطرح کردند که یکی از آن‌ها تولید کالا‌های اساسی بود. وقتی ارز بسیار ارزان را مانند یک جایزه در اختیار وارد کنند قراردادند، و از طرفی تولید کننده مجبور بود برای تامین مواد اولیه از ارز بازار آزاد استفاده کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در اینجا تولید کننده توان رقابت با وارد کننده را از دست میدهد.

اگر شما به جای دولت بودید، چگونه این موضوع را مدیریت می‌کردید؟

باید یک صندوق رفاه عمومی تشکیل بشود و این پول به آن حساب واریز شود و آنجا برای مردم تصمیم گیری شود. این مورد را اگر رییس جمهور بخواهد انجام دهد کمتر از یک ماه قابل اجرا است. در اینصورت دیگر نمی‌پرسیم این ۲۴۰ هزار میلیارد تومان کجاست؟

خانم دکتر، شما در جایی گفته بودید اختصاص ارز یارانه‌ای کسری بودجه ایجاد کرده است و این موضوع تورم زا است. چرا؟

این ۲۴۰ هزار میلیارد تومان معادل تقریبا" نصف بودجه سال گذشته کل کشور بود. این بودجه را از مردم گرفتیم یعنی کسری بودجه ایجاد کردیم؛ که این کسری بودجه تورم زا است. زیرا یکطرف حجم نقدینگی قراردارد و طرف دیگر ارزش کالا‌هایی که وجود دارند. مثلا" اگر حجم نقدینگی دو برابر شود و کالا‌ها ثابت باشند، قیمت آن کالا‌ها دوبرابر می‌شود. اینجاست که دولت با برطرف کردن کسری بودجه حجم نقدینگی را بالا میبرد و تورم ایجاد می‌کند. این مشکل را مردم بخصوص قشر ضعیف جامعه در سفره زندگی خودشان لمس میکنند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور کلی نادرست بوده است؟

نتیجه گیری برای اینکه این سیاست درست است یا غلط خیلی مفصل است. اما مساله مهمتر مدیریت و اجرای این سیاست است. اگر درست اجرا شده بود نباید خیلی از کالا‌های اساسی و دارو‌ها پا به پای ارز بازار آزاد افزایش پیدا میکرد. معلوم نیست در تخصیص این ارز چه کسانی استفاده کردند و بهره بردند. البته قوه قضاییه ورود پیدا خواهد کرد و این افراد بزودی شناسایی می‌شوند. این حق ملت و بیت المال است. رییس جمهور که دائما اصرار دارند این مدیریت صحیح بوده است احتمالا یک چیزایی میدانند که ما نمی‌دانیم. ما به دنبال آن چیز هستیم. البته شاید اعتقاد دارند ما نمی‌فهمیم و تا پنجم ابتدایی سواد داریم.

در آخر آیا موضوع دیگری باقی مانده است که دوست داشته باشید مطرح کنید؟

من به عنوان یک شهروند و سهامدار از بودجه ممکلت یک سوال میپرسم که این ۲۴۰ هزار میلیارد تومان کجاست. اگر جواب ندهند، یعنی پاسخی ندارند؛ و می‌بایست از مردم عزیزمان بابت مدیریت غلط عذر خواهی کنند.
 
تعداد بازدید : 29

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار ۶ اسفند ۹۹، کدخبر:۳۹۵۵۹۴۹، iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قربانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
2
این خانم ، از معدود نماینده های خوش فکر بود که کله اش کردن . میان دوره نمی خواد بیاد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
1
با عذرخواهی کاری درست نمی شود چرا مسئله رو به کمسیون اصل نود و دیوان نمی کشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
1
0
جالب بود. اگه این صداها بلند بشه ، می تونه اثرات معناداری داشته باشه. یک جور مطالبه گری است.
اما یه چیزه رو خوب اومد. نشون داد اصفهانیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین