پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
نماینده مجلس نهم شورای اسلامی با نقد سیاست‌های اقتصادی دولت معتقد است که این سیاست‌ها به گسترش دامنه فقر در جامعه انجامیده است.

شعارسال: در حالی امروز دولت تدبیر و امید هزار و صد هفتاد روز عمر خود را پشت سر می‌گذارد که نقدهای بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی بر عملکرد و وعدهای آن وارد است.

نقدهایی که گاهی با واکشنهایی تند از سوی رئیس جمهور همچون بی‌سواد خواندن منتقدین مواجه شد.

این واکنشهای حجت الاسلام روحانی در حالی بود که در ایام تبلیغات انتخاباتی و حتی در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم وی بر واژه‌هایی همچون «نقدپذیری و اعتدال» تأکید داشت.

اما عملکرد دولت نشان می‌دهد که علاوه بر فاصله گرفتن از این شعار‌ها اما با گذشت این سه سال شاهد تغییر محسوسی در مسیر وعده‌هایی همچون گشایش 100روزه در معیشت و اقتصاد مردم و رسیدن به رشد 5درصدی اقتصاد تا پایان سال 95 در دولت نبودیم.

در همین راستا برای بررسی بیشتر عملکرد دولت یازدهم به‌سراغ محمد سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و وزیر اسبق ارتباطات دولت نهم و از اساتید دانشگاه علم‌ و صنعت رفتیم.

وی در سال 1333 در شهر خشت از توابع شهرستان کازرون استان فارس متولد شد. در سال 1357 لیسانس خود را در رشته مهندسی مخابرات با رتبه ممتاز از دانشگاه شیراز کسب کرد. سپس برای ادامه تحصیلات راهی اروپا شد، فوق‌لیسانس خود را در سال 1359 و مدرک دکترای تحصیلی خود را در سال 1361 از دانشگاه «پیر و ماری کوری» پاریس، مدرسه عالی برق SUPELEC فرانسه در رشتهٔ مخابرات و با گرایش الکترونیک بسامد بالا دریافت کرد.

سلیمانی در مرداد ماه 1384 توسط محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس معرفی شد و با کسب 220 رأی پس از محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن کابینه نهم بالاترین رأی را به خود اختصاص داد.

وی در مجلس نهم به‌عنوان نماینده مردم تهران فعالیت می‏‌کرد و عضو کمیسیون صنایع و معادن بود.

سلیمانی هم‌اکنون استاد دانشگاه علم و صنعت و مدیر گروه مهندسی فضایی در این دانشگاه است.

وی یکی از نقاط قوت حال حاضر کشور را امنیت دانست و گفت: وجود امنیت از هر موضوع دیگری مهم‌تر است. یکی از بنیان‌گذاران آمریکایی دویست سال گذشته گفته بود "زمانی فرا می‌رسد که شما بین انتخاب آزادی و امنیت دچار شک خواهید شد".

وی با بیان اینکه بشر امنیت را نسبت به آزادی ترجیح می‌دهد، گفت: امنیت شاخه‌های مختلفی دارد و از این میان امنیت اجتماعی، سیاسی و قضایی بسیار بااهمیت است.

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: موضوع امنیت در کشور ما در مقایسه با سایر کشور‌های اطراف واقعاً زبان زد است. باید از سربازان گمنام امام زمان (عج)، نیروهایی که در حوزه نظامی و انتظامی تقدیر و تشکر کرد.

*حفظ دستاوردهای انقلاب لازمه حفظ امنیت کشور است

سلیمانی نقطه روشن و مثبت کشور را وجود امنیت عنوان کرد و معتقد است: امنیت را باید از هر طریقی حفظ کرد زیرا اگر امنیت از بین رود همه دستاوردهای انقلاب نیز از بین خواهد رفت.

*هزینه‌های برجامی و آبروی رفته آمریکا

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برجام اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برجام هزینه‌های بسیار زیادی داد، به عقیده کارشناسان هسته‌ای و دیپلمات‌های باتجربه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بعد از برجام عملا فلج و راکد شده‌ است. در حالی که برای این راه دانشمندان در تنگنا قرار گرفته و عده‌ای نیز شهید شده‌اند.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه آبروی امریکا در موضوع برجام بیش از گذشته از بین رفت است، تصریح کرد: همه می‌دانند که امریکا هیچ آبرو و اعتباری در برابر چشم ملل جهان و ملت ایران ندارد. البته اعتبار امریکا در زمان ملی شدن صنعت نفت از بین رفت. عده‌ای در داخل و خارج کشور نظر بر مذاکره داشتند و معتقد بودند با غرب کمی نرمش داشته باشیم. این نرمش صورت گرفت و بعد از آن امریکا به تعهدات خود عمل نکرد و برای بار دیگر بدعهدی آمریکا برای مردم کشورمان ثابت شد.

سلیمانی افزود: فضایی که برای ایران در منطقه و جهان به وجود آمده یک فضای سیاسی نسبتاً مناسب است. زیرا هر فردی خیلی ملموس و روشن می‌داند که ایران در برجام حاضر شد و پای مذاکره هم رفت و برنامه‌های هسته‌ای خود را نیز متوقف کرد، ما حتی از بسیاری آرمان‌های خود در زمینه هسته‌ای دور شدیم. از طرفی امریکا به هیچ کدام از تعهداتش عمل نکرد، گرچه این موضوع با هزینه زیاد و دستاورد هیچ مواجه شده است.

*ایران نقطه قوت بسیج مردمی در منطقه است

وی به وضعیت ایران در بسیج مردمی منطقه بر ضد دشمنان انقلاب اسلامی اشاره کرد و آن را یک نقطه قوت دانست و گفت: اگر بیست سال گذشته را مشاهده کنید، شاهد هستید که ایران نمی‌توانست بسیج مردمی در منطقه به نفع نظام انقلاب اسلامی و بر ضد دشمنان این نظام ایجاد کند، ولی امروزه این موضوع تحقق پیدا کرده و شاهد آن هستیم که ملت یمن به صورت میلیونی پای پرچم انقلاب اسلامی ایستاده و با عوامل استکبار مبارزه می کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ خونین سوریه و مبارزات ملت سوریه برعلیه مستکبران، گفت: این جنگ نزدیک به پنج سال است که با هدف نابودی مقاومت آغاز شده،‌ادامه دارد و الحمدالله دشمنان موفق به این امر نشدند.

سلیمانی یکی از دلایل این ناکامی را حمایت معنوی و مستشاری جمهوری اسلامی ایران از سوریه عنوان کرد و گفت: در مورد کشور عراق نیز اگر به بیست سال گذشته این کشور نگاه کنید، می‌بینید که آنها در سلطه امریکا و بعث عراق بودند و امروز آزاد شدند، اما با وجود اینکه در حال جنگ با داعش هستند و بخش‌های کوچکی از کشورشان در دست این گروه تکفیری و تروریستی است اما خود را همراه ملت ایران می‌دانند.

*کمباین دولت یازدهم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد دولت یازدهم،گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید همه مدیران دولت قبل عوض شدند و به نوعی دولت نه با داس بلکه با کامباین آنها را درو کرد. به عنوان مثال در دانشگاه علم صنعت که بنده در آنجا تدریس می‌کنم اگر بررسی کنید متوجه می‌شوید که یک مدیر هم از دولت قبل در این دانشگاه باقی نمانده است و این تنها بخش کوچکی از این اقدام محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه علم و صنعت افزود: ما دانشکده‌ای داریم که رئیس آن یک استاد تمام بوده ولی در حال حاضر رئیس آن یک استادیار شده است. یعنی یک استادیار با وجود 25 سال سابقه تدریس و بدون پشتوانه علمی و کار پژوهشی و مدیریتی و بدون سابقه علمی در نظام، به عنوان مدیر انتخاب می‌شود.

سیلمانی با انتقاد از تغییرات سیاسی دولت یازدهم در بدنه اجرایی کشور، گفت: دولتمردان مدیران ادارات را هم تغییر داده‌اند و ملت از مدیریت یک بخش قوی،‌ عالم، دانشمند و با تجربه کشور محروم شد.

وی به انتصاب برخی حامیان فتنه 88 توسط دولت اشاره کرد و گفت: متأسفانه اتفاق دیگری که در تعویض مدیران افتاد، این بود که دولتمردان دستشان را به سمت فتنه‌گران و کسانی که در فتنه88 نقش داشتند دراز کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی تصریح کرد: مسئولیت‌های کشور در اختیار افرادی قرار گرفته افرادی که از آنها فیلم، عکس و یا اظهار نظراتی درباره فتنه وجود دارد، افرادی که به دنبال براندازی و سرکوب نظام بودند.

سلیمانی تصریح کرد:این چنین افرادی برای نظام کار نخواهند کرد و به دنبال جیب خود و جمع کردن مال و اموال بوده و خواهند بود. زیرا می‌دانند که در این کشور جایگاهی ندارند، به دنبال ویزا و گرین کارت و امثالهم هستند؛ بالاخره ملت اجازه نمی‌دهند که این افراد در نظام جایگاهی بگیرند.

وی در ادامه به حقوق‌های نجومی اشاره کرد و گفت :این اتفاق اولین بار است که در یکی از دولتهای جمهوری اسلامی رخ می‌دهد. متاسفانه دولتی به روی کار آمده است که مدیران ارشد آن حقوق‌های 50 میلیون تومانی برای خودشان تعیین کرده و دریافت می‌کنند و پاداش‌های چند صد میلیونی دریافت می‌کنند و از آن طرف نیز وام‌های کم بهره برای خود و یا خانواده خود می‌گیرند، به صرف این که رئیس این بخش و حوزه شده‌اند. این نوع مدیران آمده اند تا جیب پر کنند و بروند.

*تناقض در تعداد نجومی بگیران

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در زمینه خلع نجومی بگیران اقدامی انجام نداده است، گفت: متأسفانه تعداد نجومی بگیرانی که خلع شده‌اند به اندازه انگشتان دست هم نیست، ولی خود آقای رئیس جمهور در مورد تعداد کسانی که حقوقهای نجومی می‌گیرند اعلام کرده بود که 300 نفر هستند، مجلس گفت 950 نفر و خیلی از کارشناسان برجسته گفتند تعدادآن ها 3-4 هزار نفر هست.

وی با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص حقوق‌های نجومی به دولت، افزود: ایشان به دولتمردان فرمودند که موضوع حقوق ‌های نجومی را جدی گرفته و به سرانجام برسانند و صرف اینکه در گفتار حرف بزنیم قابل قبول نیست.

سلیمانی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور قرار بود لیست نام افرادی که حقوق های نجومی می‌گیرند را اعلام کنند، اظهار کرد: با گذشت چند ماه از طرح این موضوع مشاهده می‌کنید که این قضیه در حال ماله کشی بوده و عملاً می خواهند صورت مسئله را از بین ببرند.

*تعطیلی یا نیمه تعطیلی بیش از 15 هزار واحد صنعتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد دولت در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: آمارهای ارائه شده دولتی و غیردولتی نشان می‌دهد که بیش از 15 هزار واحد صنعتی راکد، تعطیل یا نیمه تعطیل است. تعطیلی کارخانه ارج با دارا بودن 70 سال سابقه یک افت برای دولت یازدهم محسوب می‌شود و این بی تدبیری‌های دولت را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با انتقاد از این ادعا «باید تحریم‌ها رفع شود تا مشکل آبِ خوردن مردم حل شود»، تصریح کرد: یک شرکت ایرانی مثل ایرانیت چه نیازی به خارج از کشور دارد که می‌گویند حتما باید برجام تحقق پیدا کند و همه چیز را به برجام مرتبط می‌دانند.

سلیمانی با بیان اینکه صنعت سیمان یک صنعت بزرگ در کشور است و توان تولید سیمان در کشور تا 75 میلیون تن است، گفت: در حال حاضر این صنعت توان صادرات به دنیا را دارد. اگر به انبار‌های سیمان مراجعه کنید مشاهده خواهید کرد که انبارهای آنها پر بوده و به دلیل عدم حمایت دولت صادرات انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به صنعت فولاد کشور، آنرا یکی از صنایع سنگین ایران دانست و گفت: اگر در دنیا اعلام کنید که کدام از کشورها در صنایع فولاد فعال‌تر هستند قطعا یکی از آنها ایران است. صنایع فولاد، با مشکلات بزرگ مواجه بوده‌اند. ولی با توجه به اینکه انبار آنها پر هست، فروش ندارند و صادرات هم انجام نمی‌دهند و از طرفی واردات آن به صورت قاچاق و غیر قاچاق انجام می‌گیرد و به رکود کشانده شده است.

نماینده مجلس نهم با بیان اینکه صنعت خودرو هم با ورشکستگی مواجه شده بود، اظهار کرد: دولت در این زمینه وارد جریان شد و وام خرید داد تا مردم بتوانند انبار خودرو سازان را خالی کنند، ولی خودروسازان عملاً جانی نگرفتند. در صنعت خودرو سازی کشور نزدیک 3 میلیون نفر مستقیم و غیر مستقیم کار می‌کنند و نان می خورند. این صنعت در حال حاضر زمین‌گیر شده و خودرو‌های بی‌کیفیت تولید و تحویل مردم داده می‌شود.

*خوش به حالی فرانسه!

سلیمانی با تاکید برآنکه دولتمردان شعار‌های تو خالی می‌دهند که با پژو و رنو قرار داد می‌بندیم، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از این قرار دادها عملی نشده است و این موضوع نشان دهنده آن است که این سخنان شعاری بیش نیست. اگر هم روزی عملی شود خوش به حال فرانسویان می‌شود.

وی با بیان اینکه من فقط سه صنعت بزرگ را نام بردم که همه آنها در دولت یازدهم زمین‌گیر شده‌اند، متذکر شد: در همان دولت قبلی با وجود تحریم‌های غیرقانونی، ظالمانه و مشکلات، این صنایع جزء صنایع فعال بودند.

*تاجرانی که مدیر می‌شوند

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برخی مدیران دولت یازدهم تاجر مسلک‌اند، تصریح کرد: یکی از مشکلات دولت یازدهم که مانع موفقیت آن شده تاجر مسلکی مدیران است.

سلیمانی افزود: در سطح استاندار‌ان مشاهده می‌شود، مدیرانی حضور دارند که در بخش خصوصی بسیار فعال هستند، اگر یک وزیری فعالیت خصوصی انجام دهد، امکان ندارد که فعالیت شخصی خود را به فعالیت ملی ترجیح ندهد.

وی تصرح کرد: طبق گزارشات دریافتی تعدادی از وزرا،‌ معاونین و مدیران، ساعت 10 صبح سرکار می‌آیند و ساعت 3 بعدازظهر هم می‌روند، اگر در همین دانشگاه رجوع کنید، از ساعت 4 به بعد، خیلی مسئولان نیستند؛‌ در حالیکه پیشرفت کار نیازمند زمان است و باید برای موضوعات زمان گذاشت و هر چقدر وقت گذاشته شود،‌کار بیشتر پیش می‌رود.

وزیر اسبق ارتباطات در ادامه گفت: در حوزه صنعت شاهد وضعیت بسیار بحرانی این حوزه هستیم. یکی از گروه‌های دانشجویی ما یک بررسی محلی از استان سمنان انجام دادند که نشان می‌دهد، 95 درصد از صنایعِ استان سمنان، راکد، تعطیل و نیمه تعطیل است. استان سمنان یک استان صنعتی به‌شمار می‌رود و با تهران هم فاصله چندانی ندارد و زمانی که این وضعیت را داشته باشد،‌ وای به حال استان‌هایی همچون کرمان و فارس.

سلیمانی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی نیز اوضاع خوبی قرار نداریم، خاطرنشان کرد: دولت هر سال، چند هزار تن سیب زمینی را امحا می‌کند و این غیر از بخشی است که کشاورزان نمی‌توانند به دست بازار برسانند و عملاً در همان انبارهای کشاورز از بین می‌رود.

وی ادامه داد: ایران در تولید خرما در دنیا مقام اول را دارد؛‌ اما بروید و از این مناطق گزارش تهیه کنید و ببینید وضعیت این تولید کنندگان خرما به چه شکل است. یک فرد 40 میلیون تومان در سال هزینه می‌کند تا بتواند نهایتا 45 میلیون تومان برداشت کند. با این حساب، تجارت چه بخواهیم چه نخواهیم رو به نابودی می‌رود؛‌ بسیاری از اینها باغ‌ها را رها می کنند چرا که سودی ندارد اگر برداشت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم، گفت: این در حالی است که ایران می‌تواند خرمای همه‌ جهان را تأمین کند و در صادرات، نقش اول را داشته باشد که البته اگر شما 6 سال قبل را نگاه کنید، ما صادرات خوبی به کشورهای همسایه و حتی برخی کشورهای دوردست داشتیم. اما امروز وضع مطلوبی ندارد و دولت، هیچ انگیزه و حرکتی ندارد. در کل برنامه ی دولت در مسائل کشاورزی هنوز هم معلوم نیست.

سلیمانی با بیان اینکه مرکبات ایران از جهت کیفیت، در همه دنیا معروف است، تصریح کرد: شما می‌بینید که مرکبات بی‌کیفیتی را به صورت قاچاق از مصر و پاکستان وارد کشور می‌کنند. در فصل برداشت برنج، دقیقاً محموله‌هایی از مناطقی وارد می‌شود که هیچ کدام از نهادهای دولتی این موضوع را به گردن نمی‌گیرند و اما در بازار، فراوان پیدا می‌شود و وقتی سؤال کنید، مشخص می شود همه قاچاق بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به موضوع قاچاق و ضرورت برخورد با آن زد و گفت: مسئله قاچاق عوامل مختلفی دارد؛ یکی از بزرگترین معضلات قاچاق از داخل به بیرون، بنزین، گاز و کلاً مسئله سوخت است؛ که این مشکل، با طرح کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین، تا حدودی حل شد.

*قبل از عملیاتی شدن کارت سوخت روزانه بیش از 10 میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شد

وزیر اسبق ارتباطات خاطرنشان کرد: زمانی که در دولت بودیم،‌ بر اساس محاسبه‌ها روزانه بیش از 10 میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شد. اما زمانی که کارت سوخت عملیاتی شد، این آمار به حداقل رسید؛ متأسفانه این موضوع را دوباره متوقف کردند و شما خواهید دید که برای بار دیگر مصرف بنزین افزایش پیدا خواهد کرد و حتما روزی 15 میلیون قاچاق سوخت به دلیل برداشت کارت آن به قاچاق کشور اضافه خواهد شد.

سلیمانی با اشاره به عدم X-RAY در گمرکات کشور گفت: بازرسی موردی در گمرک یکی از راهکارهای برخورد با قاچاق کالا است. یعنی اگر از بندری مثل شهید رجایی بندرعباس، روزانه 4000 هزار محموله وارد ایران می‌شود، فقط صد عدد آن به شکل تصادفی بررسی شده و بقیه کالاها، بدون بازبینی وارد شود. دولت می‌تواند چند دستگاه X-RAY خریداری کند و در محل بازرسی گمرک قرار دهد و کالاها را عبور دهند. از گمرکات سراغ بگیرید. می‌بینید اکثر کانتینرها بدون بازرسی ترخیص می شوند.

*با حذف «ایران‌کد» سیل قاچاق روانه کشور شد

وی افزود: مشکل دیگر اینجاست که تا زمانی که زیرساخت‌ها کاملا شکل نگرفته است نباید قانون لغو شود، به عنوان مثال طرح شبنم و ایران‌کد را حذف کردند و چیزی جایگزین آنها نشد. ممکن است از طرح ایران‌کد ایرادهایی گرفته شود. اما باید بهتر از آن پیشنهاد می‌شد نه اینکه صورت مسئله پاک شود. امروز ایران کد را حذف کردند و سیل قاچاق به سمت کشور روانه شد و کالاهای قاچاق قابل تشخیص نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم تصریح کرد: درآمد دولت به طور کلی به سه بخش نفت، مالیات و عوارض ختم می‌شود.

سلیمانی نمره دولت در حوزه اقتصادی را منفی دانست و گفت: همانطور که دولتی‌ها هم اشاره می‌کنند اقتصاد کشور ما کاملاً در رکود است. مدتی آقای رئیس جمهور سعی داشت این موضوع را نفی کند و بیان می‌کردند که ما از رکود عبور کردیم؛ اما خود صنعتگران و اقتصاددانها،‌ به صراحت اعلام کردند که رکود همچنان دامن گیر آنهاست و روز به روز عمیق‌تر می‌شود. وقتی رکود در کشور باشد، توان خرید مردم کم می‌شود چون درآمدها پایین آمده است.

وی با متذکر شدن این نکته که رکود حتی از افزایش تورم مهم‌تر است، خاطر نشان کرد: شما اگر 100 تومان داشته باشید و با تورم 20 درصدی مواجه باشید، همچنان با بقیه دارایی‌تان توان خرید دارید. اما زمانی که رکود حاکم شد، اشتغال از بین می‌رود و همان درآمد سابق هم از بین خواهد رفت. به همین دلایل نهایتاً درآمد دولت در حوزه غیرنفتی کاهش پیدا می‌کند.

*سوال از وزیر نفت!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حوزه نفتی دولت اشتباهات کلانی انجام داده است، تصریح کرد: باید از شخص وزیر نفت این سؤال را پرسید که چرا هر دوره‌ای که وزارت بر عهده‌ شماست، قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند.

سلیمانی ادامه داد: در هر دوره‌ای که ایشان وزیر شده، منافع ملی ما از بین رفته است. قیمت نفت در دوره سازندگی به 7 دلار رسید، امروز نفت به حدود 40 دلار رسیده است. حالا شما تصور کنید که حتی بخواهید سه برابر دوران سابق هم صادرات داشته باشید. تازه به همان درآمد گذشته می‌رسید؛ در واقع، منابع را سه برابر می‌دهیم اما درآمد یک برابر است.

وی افزود: در حوزه مالیاتی، دولت مالیات را افزایش داده، همین طرح تحول بهداشت، از محل مالیات است که آن هم بیشتر به نفع پزشکان شد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقاط ضعف دولت در حوزه اجتماعی، بیان کرد: دولت در این چند سال، برنامه‌ای برای حاشیه نشینی‌ها نداشته است، مردم مستضعف در این سه سال رها شده‌اند، حاشیه نشینی شهرها روز به روز بیشتر شده و روستاها نیز اکثراً تخلیه می‌شوند و این موضوع به علت مشکلات و کمبودهای خدماتی،است که به سمت حاشیه نشینی می‌آیند.

سلیمانی در ادامه با بیان اینکه 30 درصد از اقتصاد کشور مربوط به موضوع مسکن است، تصریح کرد: بخش مسکن طی سه سال گذشته کاملاً تعطیل شده و این تعطیلی صنایع سیمان و فولاد را زمین‌گیر کرده است و اجاره نشینی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: امروز اگر فردی خانه نداشته باشد فقیر محسوب می‌شود. فارغ از اینکه چه درآمدی داشته باشد. این بلایی است که سیاست‌های غلط اقتصادی بر سر مردم آورده و اینها نه کاری به تحریم دارد و نه به برجام.

وزیر اسبق ارتباطات با انتقاد از تبلیغات منفی درباره مسکن مهر، گفت: برخی گفتند مسکن مهر کارآیی ندارد و مزخرف است. در حالیکه با این طرح سه میلیون خانوار مسکن‌دار شدند که این بار بزرگی بود که از دوش مردم برداشته شد.

*مسکن اجتماعی کجاست!؟

سلیمانی تصریح کرد: متاسفانه دولت امروز فقط به این علت که طرح مسکن مهر متعلق به دولت گذشته بود از تأمین مالی این طرح خودداری کرده و آنرا ادامه نمی‌دهد؛ همه جا صحبت از مسکن اجتماعی کردند اما در آن نیز حرکتی دیده نشد.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در این دوره وزارت مسکن، اصولاً اعتقادی به ساخت و ساز و رونق مسئله مسکن وجود ندارد، تصریح کرد: وقتی مسکن دچار رکود شود، 30 درصد از اقتصاد فرو می‌ریزد.صنعت هم که حدود 35 درصد از اقتصاد است و همانطور که اشاره شد اوضاع مطلوبی ندارد.

سلیمانی با اشاره به بحث خدمات اقتصادی خاطرنشان کرد: خدمات در حوزه اقتصاد، حدود 25 درصد سهم دارد. اتفاقاً سرویس‌های خدماتی که باید به مردم داده شود، کیفیت پایینی دارد. اگر رجوع کنید برای تحویل گرفتن خدمات، باید چندماه معطل بوده و صبر کنید. این پدیده جدید است که قبلاً چنین موضوعاتی کمتر پیش می آمد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 27 مهر 1395، کدمطلب: 1211373 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین