پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۸۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
دو پروژه بزرگ فرهنگی شهرستان اراک که میراث ناتمام دولت‌های نهم و دهم است، هنوز پس از گذشت بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف باقی مانده. مجموعه‌هایی که اگر به بهره برداری می‌رسید شاید می‌توانست کمی شادی و نشاط برای جوانان و مردم خسته استان به ارمغان بیاورد.
شعار سال: سال ۱۳۸۹، زمانی که علی اکبر شعبانی‌فر استاندار استان مرکزی و هوشنگ بازوند نیز در پست معاونت عمرانی این استان بودند، استارت احداث موزه بزرگ اراک زده شد. از آن زمان تا کنون ۱۰ سال می‌گذرد، اما تنها با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. پیش از این نیز یعنی در سال ۱۳۸۶ و در زمان دولت نهم، همزمان با زمانی که عبدالله سهرابی استاندار بود و باز هم هوشنگ بازوند بر صندلی معاونت عمرانی استانداری مرکزی تکیه زده بود، فرآیند احداث تالار مرکزی اراک نیز آغاز شد، اما به گفته مسئولان مربوط این پروژه نیز پس از گذشت ۱۴ سال، هنوز نیمه کاره است و قرار است تا در ۶ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

۱۵ میلیارد تومان؛ پیش بینی اعتبار اولیه موزه بزرگ اراک

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در رابطه با روند احداث موزه اراک، گفت: طراحی موزه بزرگ اراک با وسعت ۸۴۵۹ مترمربع از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و از سال ۱۳۹۰ پس از اتمام مراحل طراحی، پیش بینی بودجه اولیه به میزان ۱۵ میلیارد تومان، فرایند عملیات اجرایی احداث آن نیز آغاز شده است. بر اساس فعالیت‌هایی که برای احداث این موزه انجام شده تا به حال حدود ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

مصطفی مرزبان افزود: اعتبارات موزه بزرگ اراک ملی است و از سال ۱۳۹۰ تاکنون نیز هر ساله بر اساس اعتبارات و تخصیص‌هایی که به پروژه ابلاغ می‌شود، قرارداد‌ها منعقد می‌شود و پیمانکار عملیات اجرایی را آغاز می‌کند. در حال حاضر ۴۵ تا ۵۰ درصد از این پروژه پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و افزایش قیمت‌ها و همچنین تخصیص اسناد خزانه‌ای که به موزه داده شده، فرایند عملیات اجرایی این موزه با مشکلاتی بسیاری مواجه شده و در حال حاضر نیز با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال سیر تکاملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: در سال جاری نیز از میزان ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتباری که برای آن در نظر گرفته شده تا به این لحظه تنها یک میلیارد تومان آن به صورت اسناد خزانه تخصیص پیدا کرده است و کارگاه پیمانکار اجرایی احداث آن نیز فعال است.

مرزبان تصریح کرد: پیش بینی می‌شود برای بهره برداری نهایی از این پروژه ۳۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار مورد نیاز باشد تا در صورت تزریق به پروژه به سرانجام رسیده و به بهره برداری نهایی برسد. اگر اعتبارات مورد نیاز این پروژه تزریق شود، ظرف مدت ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

تاکنون ۵۹ میلیارد تومان هزینه شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در راستای فرایند احداث و بهره برداری از تالار مرکزی اراک، گفت: فرایند احداث پروژه تالار مرکزی شهر اراک با وسعت ۱۶ هزار مترمربع از سال ۱۳۸۶ با پیش بینی بودجه ۲۲ میلیارد تومان آغاز شده و تا به این لحظه که در سال ۱۳۹۹ قرار داریم با افزایش هزینه‌های لازم تاکنون ۵۹ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این تالار هزینه شده است.

حجت الاسلام عباس دانشی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: در حال حاضر عملیات ساختمانی تمامی بخش‌های عمومی، آموزشی و فرهنگی این تالار به پایان رسیده و آماده بهره برداری است. همچنین در تالار مرکزی اراک ۲ سالن تئاتر و موسیقی پیش بینی شده است. برای احداث و تکمیل نهایی این ۲ سالن بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا به بهره برداری کامل برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به تازگی مناقصه یک سالن این تالار با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان انجام شده و پیمانکار مربوطه نیز فرایند عملیات اجرایی یک سالن را در این تالار آغاز خواهد کرد. قرارداد تکمیل و تجهیز سالن نخست آن از محل اعتبارات سال ۱۳۹۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده است. سالن دوم این تالار نیز برای بهره برداری به ۲۵ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که در مراحل بعدی تأمین اعتبار خواهد شد و مناقصه آن نیز برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: تالار مرکزی اراک ظرف ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ با یک سالن آماده بهره برداری خواهد بود و امیدواریم با اقدامات انجام شده تالار مرکزی شهر اراک در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با تکمیل سایر بخش‌های آن و یک سالن به بهره برداری برسد.

حجت الاسلام دانشی تصریح کرد: در سفر اخیر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، تلاش شد تا اعتبار دیگر برای سالن دوم این تالار دریافت کنیم تا تالار مرکزی اراک همزمان با هر ۲ سالن خود به بهره برداری برسد. این موضوع نیز در حال پیگیری و در مراحل اجرایی است.

وی بیان داشت: بسیار امیدواریم که این اعتبار تأمین شود تا بتوانیم در سال آینده این تالار را با ۲ سالن به بهره برداری برسانیم. اما اگر در نهایت تلاش‌ها برای بودجه سالن دوم به نتیجه نرسید، تالار مرکزی اراک با یک سالن و سایر بخش‌های این تالار که یکی از بزرگترین پروژه‌های فرهنگی کشور است، به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تأکید کرد: تالار مرکزی اراک هنوز تجهیز نشده است و اعتبارات مورد نیاز برای تجهیزات این تالار باید از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ تأمین شود که پیش بینی‌های آن نیز انجام می‌شود. به دلیل اینکه این تالار پروژه بسیار عظیم و وسیعی است، رقم خاصی را برای میزان بودجه لازم در راستای تجهیزات آن نمی‌توان پیش بینی کرد.

حجت الاسلام دانشی ابراز داشت: فرایند احداث پروژه تالار مرکزی اراک ملی است و توسط دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملیات اجرایی و بهره برداری آن پیگیری می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار: ۱۴فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:: ۱۰۵۶۶۳۸، ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
0
چرا هر دولتي كه مياد هزار تا بدبختيش رو ميذاره براي دولت بعدي؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
0
جای سوال داره که چرا باید ساخت پروژه ها اینقدر زمانبر باشه؟ در حال انجام دادن چه کاری هستند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین