پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۵۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
موقعیت ژئوپلیتیکی و جغرافیای ایران شرایط بسیار ممتازی است. وجود منابع غنی معدنی، قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و چهارراه ارتباطی جهان و برخورداری از نیروی کار کارآمد و ارزان شرایط بسیار مطلوبی را برای ایران به‌عنوان بستر سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم کرده است. چنین ویژگی‌هایی به معنای آن است که سیاست تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز با دنیای در حال پیشرفت می‌تواند بسترساز رقابت برای جلب و جذب سرمایه‌های راکد بین‌المللی با هدف توسعه اقتصادی و صنعتی کشور باشد.
شعار سال: چین به یمن تغییر راهبردی از صدور انقلاب به استراتژی تقویت داخلی توانسته ۴ دهه رشد ممتد اقتصادی را پشت سر بگذارد و از کشور فقیر و گرسنه دهه ۷۰ به اژد‌هایی تبدیل شود که سهمش از اقتصاد جهانی به بیش از ۱۵ درصد می‌رسد و دومین بودجه دفاعی دنیا را دارد که از مجموعه بودجه دفاعی روسیه، انگلیس و فرانسه بیشتر است. در تمام این سال‌ها با قواعد دنیای امریکایی کج‌دار و مریز بازی کرده و هنوز هوشمندانه و فروتنانه منکر می‌شود که ابرقدرت شده یا در صدد است جای امریکا را بگیرد. چین عاقل، لاجرم ابرقدرت خواهد شد و اکنون نیز قدرت برتر اقتصاد جهان است.
این همه در حالی است که ما در ایران حتی نیم درصد اقتصاد یا یک درصد بودجه دفاعی دنیا را نداریم و به جای تمرکز بر تقویت خود دنبال تغییر قواعد بازی رفته‌ایم.
حال آنکه قواعدبازی جهانی، حاصل برآیند تنازع قدرت‌هاست و تغییر قواعدبازی به نفع خود بدون کسب برتری اقتصادی وایجاد فضای باز رقابتی درعرصه سیاسی واقتصادی ممکن نیست. با نگاه به ظرفیت بالای اقتصاد چین در حوزه حمل‌ونقل می‌توان از این توافقنامه همکاری فی المثل در قالب توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل از جمله به سرانجام رساندن کریدور‌های شمال به جنوب و شرق به غرب بهره گرفت. ترانزیت کالا در بستر جغرافیای اقتصادی ایران با هوشمندی دست‌اندرکاران می‌تواند برای آینده اقتصادی کشور بسیار مفید باشد. همچنان که توسعه چابهار در کناربندر مکران می‌تواند توسعه پویای اقتصادی را در سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان برای ایران مهیا کند.
براین اساس امیدوارم که با روی‌آوری به رأی و نظر مردم و تلاش در جهت تحقق یک انتخابات حداکثری و رقابتی در خرداد ۱۴۰۰ شرایطی وجود بیاید که بتوانیم از تفاهمنامه ۲۵ ساله با چین نهایت استفاده را برای حل مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور ببریم.
البته نباید فراموش کنیم که چین اهداف اقتصادی خودش را هوشمندانه دنبال خواهد کرد. ما در دو دهه گذشته قرارداد تأسیس نیروگاه اتمی اصفهان را با چینی‌ها داشتیم که با تحریم‌های امریکا از این قرارداد عقب کشیدند ودر اکثر قرارداد‌ها و قطعنامه‌هایی که علیه ایران در سازمان‌های بین‌المللی مطرح شده دفاع قابل قبولی از کشور ما مبذول نداشتند؛ بنابراین معتقدم چنانچه دولت ملی و مردمی و منبعث از انتخابات آزاد در کشور روی کارآمده و پشتوانه عظیم ملت را به‌دنبال داشته باشد و فضای کشور را برای ورود سرمایه‌های خارجی با توجه به منافع ملی ایجاد نماییم؛ قطعاً از ظرفیت چین در کنار بقیه ظرفیت‌های بین‌المللی که وجود داشته و خواهد داشت نهایت بهره واستفاده را خواهیم برد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ایران آنلاین، تاریخ انتشار: 14 فروردین 1400، کد خبر: 4959563،  www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین