پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا (طی سال ۱۳۹۹) ۳۵۵هزار و ۶۵۵ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون این استان مراجعه کردند، گفت: از این تعداد ۲۸۸ هزار و ۵۶۲ نفر شرایط اهدا را داشتند و موفق به اهدای خون شدند.
شعار سال: محمد رضا مهدی زاده افزود: ۱۳۰ هزار و ۷۰۳ نفر از اهدا کنندگان سال گذشته مستمر (با سابقه حداقل دوبار اهدای خون درسال) بودند و طی این مدت ۹۹ هزار و ۶۷۳ اهدا کننده با سابقه (اهدا کنندگانی که سابقه اهدای خون دارند) و ۵۷ هزار و ۲۵۵ اهدا کننده بار اولی ثبت شده است. وی تصریح کرد: در سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۱۹ واحد خون هم توسط بانوان تهرانی به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن اهدا شد.
 
میزان کل اهدای خون در سال ۹۹

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به مجموع فرآورده و پلاکت و پلاسمای کووید ۱۹ جمع آوری شده، گفت: در سال ۹۹ میزان کل اهدای خون و فرآورده‌ها ۲۹۷ هزار و ۵۴۸ واحد بود و در مجموع ۱۱ هزار و ۸۶۹ واحد پلاکت از ۶ هزار و ۷۵۵ اهدا کننده دریافت شد. مهدی زاده افزود: دراین مدت ۲هزار و ۸۸۱ اهدا کننده برای اهدای پلاسمای کووید ۱۹ مراجعه کردند که از این تعداد ۲هزار و ۲۳۱ واحد پلاسما دریافت شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ با توجه به همه گیری کرونا آمار مراجعه برای اهدای خون کمتر شد، ولی بانوان برای اهدای خون استقبال بیشتری نشان دادند و استان تهران با وجود همه مشکلات تنها با ۵.۳ درصد کاهش اهدا مواجه شد این درحالی است که برخی کشور‌های پیشرفته دنیا به دلیل بحران یاد شده بیش از ۵۰ درصد کاهش آمار اهدای خون داشتند.

با شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته شاهد کاهش ۵تا ۳۰ درصدی اهدای خون بودیم و در حال حاضر هم حدود ۸درصد اهدای خون کاهش دارد، اگرچه تا کنون خون موردنیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با استفاده از شبکه ملی خون رسان در سرتاسر کشور تامین شده است و به رغم کاهش ذخایر خون کمبودی درخصوص تامین خون نداشتیم، اما نیاز است که اهدا کنندگان در شرایطی مانند ایام تعطیلی و نوروز اهدای خون را فراموش نکنند و به فکر بیماران باشند.

همچنین، در حال حاضر یکی از روش‌های نجات افراد مبتلا به کووید ۱۹، استفاده از پلاسمای خون بهبود یافتگان این بیماری است. پس از مدتی پلاسمای افراد بهبود یافته فاقد ویروس می‌شود، ولی همچنان سرشار از آنتی‌بادی‌هایی است که در درمان بیماران بدحال موثر است. آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های تولید شده توسط بیماران بهبود یافته سیستم ایمنی بدن بیماران جدید را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بتواند پادتن خود را تولید کند، تأمین و تقویت می‌کند و از ابتدای جمع آوری پلاسمای بهبودیافته‌ها کرونا تا اسفندماه سال گذشته بیش از ۱۵هزار بهبودیافته، پلاسما اهدا کرده اند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۲۸۳۴۰۸، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین