پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
اینکه بخواهیم به سخت‌ترین سوالات به آسان‌ترین شیوه پاسخ دهیم، دردی را دعوا نمی‌کند و نوعی فرافکنی مسئولیت قلمدادمی شود. از آقای خاوازی می‌پرسیم که مگر در کشور سامانه انبار و سردخانه وجود ندارد که ایشان ادعای احتکار مرغ کرده اند؟ چرا نمایندگان مجلس این سوال را از وزیر نپرسیدند؟
شعار سال: وزیر کشاورزی گفت: تمام مسئولیت‌های تجارت در بخش کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورز‌ی نیست و مسئولیت تنظیم بازار در محصولات اساسی را هم عهده دار نیستیم.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها را ایجاد کرده‌ایم، گفت: در این طرح که با ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) آغاز کردیم، در ابتدا بهره برداری را در ۶۶۰ هزار هکتار، ۶ استان، ۷۰ شهرستان و در سطح ۷۴ هزار نفر برقرار کردیم.
 
وی ادامه داد: این مسئله موجب تثبیت شغل، درآمد و تولید ۳۰ هزار تن در سطح مذکور شد.
 
سیستم جوجه ریزی از دامپزشکی، بیمه و گروه‌های ناظر کنترل می‌شود

خاوازی اظهار کرد: تراز تجاری ما در سال ۹۸ از -۶/۷۶۷ به ۲ میلیارد و ۴۶۳ رسید. محصولات پروتئینی ما مانند گوشت قرمز ۸۸۱ هزار تن، شیر ۱۱ میلیارد تن، گوشت مرغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید داشت و در تخم مرغ و عسل هم مشکلی در تولید نداشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در دو ماه گذشته از ابتدای سال تا بهمن ۹۹ آماری بالاتر از بهمن ماه برای جوجه ریزی نداشتیم. سیستم جوجه ریزی از دامپزشکی، بیمه و گروه‌های ناظر کنترل می‌شود. میزان انحراف از جوجه ریزی ۱/۳ درصد بوده و ما با ۹۰، ۱۱۰ و میلیون تن تولید مشکلی در این حوزه نداشتیم.

وی گفت: آمار احتکار و انجماد را در زمینه مرغ داریم. در تهران تقلب‌هایی در زمینه بسته بندی و... رخ می‌دهد. بالاخره دولت کارگروهی را با مسئولیت وزیر کشاورزی منصوب کرد که با ۳ روز کاری و هماهنگی، فضای بازار و قیمت‌ها مناسب ساخت.

خاوازی اظهار کرد: در زمینه مرغ، استان‌های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد با مشکلاتی مواجه بودند که استان‌های معین قرار داد. سال ۹۹ در واردات کره خودکفا شدیم. واردات ما در حوزه گوشت به یک چهارم تا یک پنجم رسید.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: بر اساس تصمیم سران قوا تمام مسئولیت‌های تجارت در بخش کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورز‌ی نیست و مسئولیت تنظیم بازار در محصولات اساسی را هم عهده دار نیستیم.

خاوازی تصریح کرد: شاید مهمترین بخشی که در کشور مطرح است بخش زراعی است که حدود ۷۰ درصد آن را گندم تشکیل داده است این در حالی است که تصمیمات خوبی برای گندم صورت گرفته است چراکه شاکله اصلی زراعت ما متکی به تصمیماتی است که برای گندم گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حالی در سال ۹۸ حدود ۳۷۵ هزار تن بذر گواهی شده درجه یک در اختیار کشاورزان قرار داده ایم که این رقم در سال ۹۹ به ۴۱۳ هزار تن رسید که یکی از عوامل بسیار مهم غنی سازی است. غنی سازی نکته بعدی است که به سلامت مردم کمک می‌کند و هم از نظر رشد و افزایش قیمت‌ها کود‌های شیمیایی داشتند برای نخستین بار ۱۱۵ هزار تن بذر به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دادیم.
 
گندم از نظر کیفی برای نخستین بار با تعداد بسیار نمونه مورد ارزیابی قرار گرفت

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه همچنین سن زدگی برای اولین بار به ۳.۳ کاهش یافت، گفت: کشاورزی قراردادی نیز در سال زراعی گذشته از ۹۰ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد، همچنین گندم از نظر کیفی درسراسر کشور برای نخستین بار با تعداد بسیار نمونه مورد ارزیابی قرار گرفت. این در حالی است که هجمه‌ای روی ما بود که کیفیت گندم خوب نیست در صورتی که ۹۲ درصد گندم‌های مورد بررسی قرارگرفته از کیفیت خوبی برخوردار بودند. خرید تضمینی که در سال ۹۸ اختصاص افتاد ۷.۷ میلیون تن بود که در سال ۹۹ به ۸.۵ میلیون تن رسید و پیش بینی ما این است که در سال پیش رو خرید به ۸.۸ میلیون تن گندم برسد.

خاوازی با بیان اینکه کشت قراردادی دانه‌های روغنی در سال گذشته را تا ۲۰۰ هزار تن کاهش دادیم، اظهار کرد: کشت کلزا از ۲۳۰ هزار هکتار به ۲۲۳ هزار هکتار رسید و از مجلس و کمیسیون کشاورزی به دلیل تصویب قانون خرید تضمینی تشکر می‌کنم و شما عواید آن را در سال پیش رو برای کلزا خواهید دید و تصمیماتی که برای چغندر قند گرفته شده، بسیار حائز اهمیت است. همچنین ارقام آفتابگردان و گلرنگ را متنوع کردیم و ۵.۵ درصد رشد در تولید ارقام جدید داشتیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: در صورت اجرای طرحی که برای جهش تولید آماده کرده ایم به راحتی می‌توان طی ۴ سال قریب به ۸۰۰ هزار تن روغن را در داخل کشور بدون اینکه گندم و دیگر محصولات استراتژیک تحت تاثیر قرار گیرند، تولید کنیم. همچنین یکی از تصمیمات خوبی که در شورای قیمت گذاری صورت گرفت، کمک به چغندرکاران کشور بود. اگرچه در سال ۹۸ در حدود ۳.۵ میلیون تن چغندر تولید شد، ولی این رقم در سال ۹۹ به حدود ۵.۵ میلیون تن رسید و پیش بینی ما این است در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۷ میلیون تن برسد که قریب به ۱.۲ میلیون تن فقط شکر از چغندر می‌گیریم و قطعاً در سال پیش رو به مرز خودکفایی تولید شکر خواهیم رسید.

وی در رابطه با تولید پنبه نیز توضیح داد کهدر سال ۹۸ مجموعاً ۲۲۲ هزار تن پنبه برداشته کرده ایم و در سال زراعی ۹۹ این عدد به ۲۷۰ هزار تن رسید و در سال ۱۴۰۰ آن را به ۳۲۷ هزار تن خواهیم رساند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه به نمایندگی از دولت از مردم به دلیل اتفاقات بازار مرغ عذرخواهی می‌کنم، ادامه داد: امیدواریم با تشکیل کارگروه مذکور آرامش به کل کشور بازگردد.

خاوازی وضعیت حوزه باغبانی کشور را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: درحال حاضر حدود ۳۹۰ هزار تن سیب در انبار‌ها وجود دارد. از سوی دیگر ۸۳۰ هزار تن صادرات داشتیم. حدود ۲۷۵ هزار تن پرتقال، ۶۴ هزار تن کیوی در انبار‌ها داریم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بخش کشاورزی نیز مانند سایر حوزه‌ها رقابتی بوده و متأثر از قیمت کالا‌های دیگر است، به صورت میانگین دستمزد روزانه نیروی کار حدود ۴۹ درصد، حمل و نقل ۳۰ درصد و ... افزایش داشته است که این امر در قیمت نهایی محصولات کشاورزی اثرگذار است.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی تمام نهاده‌ها به جز ۴ نهاده از جمله ذرت، کنجاله و دانه‌های سویا با نرخ‌های آزاد تأمین می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از آفتاب نیوز، تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: aftabnews.ir، ۷۰۳۱۲۹
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین