پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
مهدی مجلل و میکائیل هاشمی پس از تعقیب و گریز شکارچیان آهو‌های «فیله خاصه» شامگاه دوشنبه به شهادت رسیدند محیط زیست ایران در ماه آغازین سال جدید به سوگ محیطبانانش نشست. مهدی مجلل و میکائیل هاشمی دو محیطبان ساعت ۸ شب دوشنبه جان خود را فدای آهوان منطقه حفاظت شده فیله خاصه زنجان کردند که با این حادثه تلخ، تعداد شهدای محیطبان کشور به ۱۴۵ محیطبان رسید.

شعار سال: «جمشید محبت‌خانی» فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌ زیست به «ایران» می‌گوید: «متأسفانه ساعت ۲۰ دوشنبه شب براثر تعقیب و گریز بین افراد ناشناس و محیطبانان در منطقه حفاظت شده فیل خاصه، افراد ناشناس سوار بر خودروی نیسان، با سلاح جنگی دو محیطبان را مورد حمله قرار دادند.»

محبت خانی می‌گوید: «در این درگیری، دو همکار ما به نام‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.» او سلاح‌های جنگی که جان دو تن از محیطبانان را گرفته نتیجه قاچاق می‌داند. ضاربان شناسایی نشده‌اند و محبت خانی از بررسی پلیس و قوه قضائیه برای شناسایی آنها خبر می‌دهد. او در پاسخ به این سؤال که چرا تنها دو محیطبان در منطقه حضور داشت؟ می‌گوید: «استاندارد گشت‌های محیط‌ زیست در تمام مناطق دو نفره است.» محیط‌ زیست ایران نیاز به ۸۵۰۰ محیطبان دارد اما فقط ۳ هزار محیطبان در حال حفاظت از محیط‌ زیست ایران هستند. دونفر از آنها هاشمی و مجلل بودند که هنگام گشت در عصر دوشنبه به یک نیسان آبی مشکوک می‌شوند و از طریق بی‌سیم به همکاران خود در پاسگاه‌ محیطبانی خبر می‌دهند؛ تعقیب‌ و گریز تا ساعت ۸ شب ادامه داشته ؛ در این ساعت ارتباط محیط‌ زیست زنجان با هاشمی و مجلل قطع می‌شود. محبت خانی احتمال می‌دهد ساعت ۸، ساعت جان باختن دو محیطبانی باشد که چشم‌هایشان نگران آهوهای‌ دشت فیله خاصه بود. او می‌گوید: همکاران ما درخواست نیروی کمکی کردند و ما نیروی کمکی را در جاده اصلی مستقر کردیم «اما مسیر عوض و ماجرای تعقیب و گریز وارد جاده فرعی می‌شود. ارتباط‌ها قطع می‌شود. سکوت آن سوی بی‌سیم‌ها از حادثه‌ای شوم خبر می‌دهد، جست‌و‌جوی نیروهای کمکی در شب برای یافتن هاشمی و مجلل بی‌نتیجه می‌ماند تا صبح تلخ محیط‌ زیست ایران شروع شود. محیطبانان صبح با پیکر بی‌جان هاشمی و مجلل رو به رو می‌شوند. میکائیل هاشمی متولد ۵۸ بود و یک فرزند از او به یادگار مانده است. مهدی مجلل متولد ۶۶ و مجرد بود.
 
محبت خانی از دستگاه قضایی می‌خواهد نسبت به شناسایی ضاربان اقدام کند. او همچنین نگران تعیین پرونده شهادت مجلل و هاشمی است؛ ۱۴۵ محیطبان جان خود را فدای محیط‌ زیست کرده‌اند اما هنوز پرونده ۷۰ درصد آنها در بنیاد شهید ثبت نشده است. محبت‌خانی می‌گوید: «محیطبان کرمانی علی خواجوی و محیطبان گلستانی تاج محمد باشقره‌ با شلیک مستقیم گلوله به شهادت رسیدند، اما سه سال است که پرونده آنها در بنیاد شهید در حال بررسی است.» بر اساس قانون، وقتی پرونده محیطبان‌های شهید به بنیاد داده می‌شود، حق و حقوق‌ اداری آنها قطع می‌شود. به گفته محبت خانی خانواده این دو محیطبان سه سال است که به لحاظ اقتصادی در فشار هستند، چون هیچ حقوقی به آنها پرداخت نمی‌شود. حرف‌های محبت خانی نشان می‌دهد که محیطبان‌ها بعد از شهادت هم مظلوم واقع می‌شوند، محیطبان‌هایی که برای دفاع از آهوها و قوچ و میش‌ها فقط جان‌شان را در دست دارند.

دستگیری دو شکارچی در ارتباط با شهادت محیطبانان زنجانی
 
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان، گفت: در ارتباط با شهادت دو محیطبان زنجانی دو نفر که در این اقدام جنایتکارانه دخیل بودند از سوی عوامل پلیس آگاهی این استان شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ کارآگاه جعفر رحمتی، افزود: یکی از دستگیرشدگان بومی و دیگری نیز غیربومی است و احتمال اینکه تعداد شکارچیان خاطی در رابطه با به شهادت رساندن این دو محیطبان زنجان بیشتر از این تعداد باشد وجود دارد.

وی اظهار داشت: در تحقیقات و بازجویی‌های پلیس به حتم زوایای پنهان این قضیه روشن خواهد شد و شواهد نشان می‌دهد که در حین دستگیری شکارچیان متخلف، درگیری اتفاق افتاده و محیطبانان هدف گلوله قرار گرفته و به علت شدت جراحات وارده فوت کرده‌اند.

یک منبع مطلع در محیط‌ زیست زنجان نیز گفت: این شکارچیان خاطی که در پی شکار گونه‌های جانوری شاخص در این منطقه بودند با مشاهده محیطبانان اقدام به فرار کرده که متأسفانه پس از مدتی تعقیب و گریز آنها را با استفاده از گلوله جنگی به شهادت رسانده و از محل متواری شده‌اند.

وی افزود: زمان به شهادت رساندن این دو محیطبان مشخص نیست اما پیکر آنان حوالی طلوع آفتاب از سوی عوامل گشت یگان حفاظت اداره کل در نزدیک روستای قره بوته، پیدا می‌شود و حال پلیس و مأموران یگان حفاظت در پی دستگیری شکارچیان خاطی مرتکب به قتل هستند. این منبع آگاه، اظهارداشت: تاکنون این اداره کل در حفاظت از مناطق تحت مدیریت استان زنجان هیچ شهیدی نداده بود و این دو محیطبان در واقع نخستین شهدای محیط زیست زنجان هستند.

درخواست کلانتری از دستگاه قضا برای رسیدگی فوری به شهادت محیطبانان زنجان
 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست خواستار رسیدگی فوری دستگاه قضا به شهادت دو نفر از محیطبانان استان زنجان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست، در متن پیام تسلیت عیسی کلانتری آمده است: «شهادت سربازان پرافتخارعرصه حفاظت از محیط‌ زیست، محیطبان شهید مهدی مجلل و محیطبان شهید میکائیل هاشمی را به خانواده مکرم این دو شهید، جامعه علاقه‌مندان و فعالان محیط ‌زیست و تمامی محیطبانان کشور تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

بی‌تردید یاد، خاطره و ایثارگری‌های خالصانه آن شهدای ارجمند در سطوح مختلف حفاظت از آب و خاک ایران اسلامی، الهام بخش تمامی دلدادگان به طبیعت و نسل‌های امروز و فردای این مملکت خواهد بود. اینجانب ضمن درخواست از دستگاه محترم قضایی برای رسیدگی فوری به این جنایت و شناسایی، دستگیری و صدور رأی قاطعانه برای عاملان که موجب درس عبرتی برای سایر متجاوزان به جان محیطبانان و عرصه‌های طبیعت شود، از خداوند متعال برآن شهدای عزیز رفعت جایگاه و غفران الهی را مسألت می‌جویم.»

گفتنی است منطقه حفاظت شده فیله خاصه از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و گونه‌های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گیاهانی چون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
 
نیم نگاه
 
محیطبانان هنگام گشت در عصر دوشنبه به یک نیسان آبی مشکوک می شوند و از طریق بی سیم به همکاران خود در پاسگاه‌ محیطبانی خبر می دهند. تعقیب‌ و گریز تا ساعت ۸ شب ادامه داشته. در این ساعت ارتباط محیط زیست زنجان با هاشمی و مجلل قطع می شود.  فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست احتمال می دهد ساعت ۸، ساعت جان باختن دو محیطبان باشد
 
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ایران آنلاین  ، تاریخ انتشار:   18فروردین 1400، کدخبر:688866 ، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین