پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
نتایج درخشان کربلای ۸ دستگاه تبلیغاتی عراق را به استیصال کشاند و رسانه‌های گروهی جهان مجبور شدند به تفسیر و پخش اخبار عملیات بپردازند.
شعار سال: هجدهم فروردین سال ۶۶ بود که عملیات کربلای ۸ با رمز مقدس «یاصاحب الزمان (عج)» در منطقه بصره و با هدف پاسخ به حملات رژیم عراق در حمله به تأسیسات و منابع اقتصادی کشور و برهم زدن امنیت خلیج فارس و نیز تحکیم مواضع به دست آمده در عملیات کربلای ۵ به وسیله سپاه پاسداران آغاز شد.

رزمندگان اسلام با عبور از موانع ایذایی مختلف از جمله میدان‌های مین، سیم‌های خاردار و با استفاده از اصل غافلگیری و تاکتیک‌های رزمی، خطوط دفاعی دشمن را درهم کوبیدند و گردان‌های ۱، ۳، ۴ از تیپ ۴۱۷ و تیپ‌های ۱۰۶، ۴۱۶ و ۶۵ نیروی مخصوص و نیز تیپ‌های ۲۹ و ۱۱۷ از لشکر ۵ عراق را مورد هجوم قرار دادند و این یگان‌ها را به میزان ۴۰ تا ۸۰ درصد منهدم کردند.

همچنین ده‌ها تانک و نفربر دشمن به آتش کشیده شد و چندین تانک نیز به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد. در این تهاجم، مواضع مستحکم عراق به عمق دو کیلومتر سقوط کرد و بیش از ۲۶۰۰ تن از نیرو‌های دشمن کشته یا زخمی و تعدادی اسیر شدند.

دشمن در صبح عملیات با حمله هوایی، اقدام به مقابله کرد که با آتش پرحجم توپخانه ضدهوایی ایران، یک فروند از هواپیما‌های عراقی هدف قرار گرفت و سقوط کرد. با اجرای آتش پرحجم روی نفرات پیاده و ادوات زرهی عراق، رزمندگان اسلام به تثبیت و تحکیم موقعیت خود پرداختند.

ارتش بعثی صبح روز سه‌شنبه با به کارگیری تانک‌های متعدد، اقدام به پاتک کرد. رزمندگان که در پشت مواضع خود به انتظار پاتک از سوی آنان بودند، با مشاهده تانک‌ها به مقابله با دشمن پرداختند و با به آتش کشیدن تعداد ۵۰ دستگاه تانک و نفربر شکست دیگری بر دشمن تحمیل کردند. دشمن با تحمل تلفات و خسارات سنگین به عقب رانده شد.

نیروی هوایی ایران در تکمیل این سرکوب، در صبح عملیات، هشت بار مواضع عراق را بمباران کرد.

رژیم بعث عراق پس از عملیات کربلای ۵ خود را در فشار سختی دید و به ناچار واحد‌هایی از سپاه یکم، دوم، چهارم و پنجم خود را در منطقه کانال پرورش ماهی و کانال زوجی مستقر کرد که حمله رزمندگان باعث انهدام بسیاری از آن‌ها شد.

دشمن پس از شکست مقدماتی، شب چهارشنبه اقدام به حمله کرد که با هوشیاری رزمندگان اسلام، این تهاجم با وارد آوردن خساراتی دیگر و گرفتن ۲۵ اسیر عقیم ماند.

صبح چهارشنبه، واحد‌هایی از لشکر ۱۱، نیروی مخصوص، یگان‌های زرهی و مکانیزه در دو نوبت اقدام به پاتک کردند که با عکس‌العمل کم‌نظیر رزمندگان و حمایت آتشباری گسترده، که فرماندهی یک گردان از تیپ ۲۹ را به عهده داشت، به اسارت در آمدند.

ارتش بعث عراق در اطلاعیه شماره ۹۳۲ خود اعلام کرد که قوای ایران در ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه، در منطقه عملیاتی شرق بصره از جناح‌های مختلف به سه لشکر عراق هجوم جدیدی را انجام داده اند. رژیم بعث در این اطلاعیه اعتراف کرد که در یکی از این سه جناح، قوای ایرانی توانسته اند مواضعی را به دست آورند. سپس مدعی شد که قوای عراقی در تعقیب دشمن و بازپس‌گیری منطقه را از کف داده است.
 
رزمندگان اسلام پس از عقیم ماندن حرکت عراق، بلافاصله اقدام به حمله کرده و تعداد دیگری از افراد عراق را کشته، زخمی یا اسیر کردند و تعداد قابل توجهی تانک و نفربر آن‌ها نیز منهدم شدند یا به غنیمت رزمندگان اسلام درآمدند. در این حمله به ۸ تیپ عراق آسیب جدی وارد شد.

با روشن شدن هوا، هواپیما‌های عراق به منظور حمله، در آسمان منطقه ظاهر شدند که دو فروند از آن‌ها هدف واقع شده و سقوط کردند و بقیه از مهلکه گریختند. به دنبال فرار هواپیما‌های دشمن از منطقه، هواپیما‌های ایران در آسمان منطقه ظاهر شدند و مواضع دشمن را بمباران کردند.

رژیم بعث با پخش اخبار کذب مدعی شد که دو فروند از جنگنده‌های F.۵ ایران را سرنگون و حمله نیروی دریایی ایران به اسکله الامیه را دفع کرده است.

در حالی که نبرد با برتری رزمندگان اسلام ادامه داشت، در عصر روز بیستم فروردین ماه، یگان‌هایی از سپاه سوم، چهارم، ششم و هفتم عراق با پشتیبانی شدید هوایی و آتش توپخانه، تحت رهبری سپهبد عدنان خیرالله (وزیر دفاع اسبق)، (سپهبد ثابت سلطان)، (رئیس سابق ستاد ارتش)، (سپهبد اسماعیل تابه النقیمی)، (جانشین سابق ستاد ـ و فرمانده سپاه یکم ارتش عراق)، اقدام به سنگین‌ترین پاتک کردند که بلافاصله با عکس‌العمل رزمندگان اسلام مواجه شدند.

قوای عراق در این پاتک در یک زاویه ۶۰ درجه به محاصره در آمدند و پس از نبردی سنگین و در میان بهت و ناباوری فرماندهان ارتش عراق در باتلاق منطقه عملیاتی کربلای ۸ دفن شدند. رزمندگان اسلام پس از چهار ساعت نبرد بی‌امان، شکست سخت و تلخی را به فرماندهان عراق تحمیل کردند و پیروزمندانه به تحکیم مواضع پرداختند.

رزمندگان اسلام طی حمله دیگری دامنه عملیات را تا جاده مهم تعاون گسترش دادند و با انهدام دو گردان کماندویی از لشکر محمدالقاسم، این جاده مهم را ـ که شلمچه را به بصره و العماره را به بغداد متصل می‌کند ـ آزاد کردند و اختلالات وسیعی در ترابری سپاه سوم، چهارم و ششم عراق به وجود آوردند. در این عملیات تعداد زیادی تانک و نفربر منهدم شده و با ساقط شدن سه فروند دیگر از هواپیما‌های عراق تعداد آن‌ها از ابتدای عملیات به ۷ فروند رسید.

نتایج درخشان کربلای ۸ دستگاه تبلیغاتی عراق را به استیصال کشاند و رسانه‌های گروهی جهان مجبور شدند به تفسیر و پخش اخبار عملیات بپردازند.

در این میان روزنامه تایمز مالی نوشت: «کربلای ۸، ارزیابی توان دفاعی عراق در شرق بصره است.»

به دنبال آن اکثر روزنامه‌های غربی به گوشه‌هایی از پیروزی‌های عملیات اشاره کردند.

زمانی که رژیم عراق تلاش می‌کرد از گرداب کربلای ۸ رهایی پیدا کند، رزمندگان با به هلاکت رساندن ۱۳ نفر از فرماندهان عراق (تا صبح جمعه ۲۱ فروردین ماه) تلفات نیرو‌های عراقی را به ۴۰۰۰ تن رساندند.

عدنان خیرالله روز ۲۲ فروردین ماه ۶۶ برای بازپس‌گیری مناطق از کف داده، پاتک سنگینی را طرح‌ریزی کرد. عدنان این بار به خاطر تمرد سربازان وحشت زده عراق، واحد‌هایی از گارد ریاست جمهوری را در این پاتک به معرکه آورد و با پشتیبانی وسیع هوایی، پاتک خود را آغاز کرد که رزمندگان اسلام، بویژه شکارچیان تانک، به مقابله جانانه برخاستند و در ابتدای درگیری تعداد زیادی از ادوات زرهی عراق را به آتش کشیدند. نبرد اوج گرفت و تا مرحله جنگ تن به تن پیش رفت.

در جنگ تن به تن، ۶ تیپ عراق صدمه جدی دیدند و دشمن بعثی با به جا گذاشتن هزار کشته و زخمی و انهدام ۴۰ دستگاه تانک و نفربر و ده‌ها دستگاه خودرو، از مهلکه گریختند.

نیروی هوایی ایران در این نبرد، قوای دشمن را با بمباران‌های پیاپی، مستأصل و زمینگیر کرد. در این درگیری یک فروند هواپیمای سوخوی ۲۲ عراق نیز هدف قرار گرفت و سرنگون شد. تا روز هشتم نبرد در مجموعه ۲۳ تیپ پیاده، زرهی و مکانیزه در شرق بصره متلاشی و باقیمانده افراد شکست خورده عراق بشدت توسط نیروی هوایی ایران بمباران شدند. تا این روز تعداد ۱۰۶ فرمانده تیپ، گردان و گروهان ارتش عراق به دست قوای اسلام به هلاکت رسیدند.

ستاد تبلیغات جنگ از کلیه خبرنگاران جهان دعوت کرد تا از پیروزی‌های رزمندگان اسلام بازدید کنند و از نزدیک شاهد پیروزی ارتش اسلام باشند.

نتایج عملیات کربلای هشت

تجهیزات منهدم شده دشمن: ۶۰ دستگاه تانک و نفربر و ده‌ها دستگاه خودرو.

یگان‌های منهدم شده دشمن: تیپ‌های ۶۸ و ۶۵ نیرو‌های مخصوص، تیپ‌های ۱۰۶، ۴۱۶، ۲۹، ۱۱۷ و ۷۳ از لشکر ۵ مکانیزه، تیپ ۲۷ مکانیزه، تیپ‌های ۱۰۴، ۴۵، ۴۲۱ و ۲ کماندویی ستاد کل، تیپ‌های ۲ و ۵ از گارد ریاست جمهوری، تیپ ۶ زرهی، گردان‌های ۱ و ۳ و ۴ از تیپ ۴۱۷، تیپ ۴۲ پیاده، ۲ گردان کماندویی از لشکر محمد القاس، یک گردان تانک، تیپ ۲۶ زرهی

غنایم: ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، تعداد زیادی انواع خودرو

تعداد کشته و زخمی دشمن: ۵۰۰۰ نفر

تعداد اسرا: ۲۰۰ نفر

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جی پلاس، تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۰۴۰۵۵، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
برچسب ها: کربلای 8 ، رسانه های ، جهان ، پخش
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین