پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۷۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
طرح حذف دفترچه‌های بیمه اگرچه در راستای حمایت از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و تسریع در روند درمان و با الزامِ شیوع ویروس کرونا اجرایی شد، اما به نظر می‌رسد همچنان گروهی از بیمه‌شدگان که بخش اعظم آن‌ها کارگران و حداقل بگیران هستند با مشکل مواجه شده‌اند.
شعار سال: طرح حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی و استفاده از نسخ الکترونیکی در حالی از اوایل اسفند سال گذشته در همه‌ی مراحل درمان و مراکز درمانی و داروخانه‌ها آغاز شده که به دلیلِ عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن، با اعتراض برخی از مراجعه‌کنندگان به خصوص در شهر‌های دورافتاده و مراکزِ کم‌بهره همراه بوده است. اگرچه نمی‌توان فواید چنین پروژه‌ای را نادیده گرفت، اما در همان روز‌های اول بسیاری خبر از دردسرهایِ جدیدی دادند که از قِبَل اجرایِ این طرح برایشان ایجاد شده بود.

سردرگمیِ بیماران بین تأمین اجتماعی از یک طرف و مراکز درمانی و داروخانه‌ها از طرف دیگر و همچنین مشکلاتی که برای دریافت مبلغ بیمه‌های تکمیلی برایشان ایجاد می‌شد، در همان روز‌های اولِ شروعِ طرح صدای خیلی‌ها را درآورد. طبق این طرح، دیگر از صدور دفترچه‌های بیمه برای بیمه شدگان تامین اجتماعی خبری نیست و کارت ملی و شناسنامه برای احراز هویت کافی است.

سازمان تامین اجتماعی همان زمان اعلام کرد چنانچه پزشکان به هر دلیلی نتوانند نسخه‌ی الکترونیکی بنویسند، باید نام و مشخصات بیمار را در همان دفترچه‌های بیمه‌ای که از قبل مانده و یا سربرگ نوشته تا بیمار بتواند خدمات درمانی دریافت کند. مشکل از آنجا آغاز شد که خیلی از مراکز درمانی و داروخانه‌ها هنوز نسخ الکترونیکی را قبول نداشتند و دفترچه می‌خواستند؛ در این بین آن‌هایی که هنوز دفترچه داشتند ظاهرا مشکل خاصی برایشان پیش نیامد، اما آن‌هایی که دفترچه نداشتند، نه دیگر دفترچه‌ای برایشان صادر می‌شد و نه به گفته‌ی برخی از آن‌ها در مراجعاتشان به برخی مراکز، می‌توانستند از خدماتِ بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. «زیرساخت مناسبی نداریم» پاسخی بود که به خیلی از این افراد داده می‌شد پاسخی که در نهایت آن‌ها را مجبور می‌کرد که خودشان حق درمان را آزاد پرداخت کنند!
 
 
کارگران هزینه درمان را از جیب می‌پردازند


شکایت‌ها از طرح حذف دفترچه‌های کاغذی

بخشی از این مشکلات با مراجعه به صفحه‌ی اینستاگرامِ تامین اجتماعی و کامنت‌هایی که بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در نقد اجرای این طرح نوشته‌اند، به راحتی قابل مشاهده است:

«در کلنیکی دولتی در شهرستانِ میانه امکانات و بستر الکترونیک مهیا نیست؛ دکتر در برگه نسخه نوشت، اما دارو خانه آزاد حساب کرد! اول بسترِ کار را آماده کنید!»

«امروز به مراکز درمانی مراجعه کردیم، ولی همه آزاد حساب کردند. گفتند زیر ساخت‌های این طرح آماده نیست! گفتم چه زیر ساختی می‌خواهید؟ فرمودند سیستم نداریم!»

«پزشک نسخه را در سربرگ خود می‌نویسد، اما آزمایشگاه می‌گوید باید ساعت خاصی بیایید تا بتوانید از بیمه استفاده کنید. این چه زحمتی است؟!»

«هرکجا مراجعه می‌کنیم اولین سوال داشتنِ دفترچه بیمه است و ما مجبور می‌شویم برگردیم و دفترچه را ببریم.»

«بیمه تکمیلی از ما پرینت نسخه‌ی الکترونیکی می‌خواهد الان بالغ بر پانصد هزار تومان هزینه کرده‌ایم، اما بیمه تکمیلی پرداخت نمی‌کند. داروخانه ریزبرگ دارو را به همراه قیمت داروخانه ارائه می‌دهد، اما بیمه تکمیلی دانا دستور نسخه الکترونیکی دکتر را می‌خواهد، به بیمه تکمیلی می‌گویم با شما هماهنگ شدند پاسخ می‌دهند در جریان نیستند و مراجعه کنید به داروخانه، دائم ما را به هم پاس می‌دهند خواهشا رسیدگی کنید و به بیمه‌های تکمیلی امکان رویت و پرینت نسخه‌های الکترونیکی را بدهید.»

«ما به دکتر معتبری مراجعه کردیم و سونوگرافی و آزمایش نوشت و برای انجام آن‌ها نیز به مرکز معتبری مراجعه کردیم، اما هر دو آزاد حساب کردند. به تلفنی هم که دادید زنگ زدیم گفتند به ما ربطی ندارد! از طرفی بیمه تکمیلی هم نسخه‌ی آزاد و پول را به ما نمی‌دهد.»

«در بیمارستانی در خمینی شهر کارت ملی قبول نکردند و گفتند زیرساخت و اینترنت هنوز فراهم نیست و یا این موضوع با دانشگاه علوم پزشگی هنوز هماهنگ نشده است و هزینه باید آزاد پرداخت شود. یا شرایط را برگردانید و یا هماهنگ کنید. با این گرانی‌ها این مشکل هم اضافه شده است. خواهش می‌کنم جوابگو باشید خیلی‌ها در کل کشور مشکل من را دارند!»

پاسخ سازمان به اعتراضات

این‌ها بخشی از کامنت‌های اعتراضیِ بیمه‌شدگانی است که فعلا سهم‌شان از اجرایِ این طرح، پرداختِ آزادِ هزینه‌ی خدمات بیمه درمانی است!

اعتراضی که تامین اجتماعی هم بخشی از آن‌ها را قبول دارد و در پاسخ به برخی از این اعتراضات نوشته است: «می‌دانیم، متاسفانه برخی از مراکز همکاری نمی‌کنند و امیدواریم مشکل به زودی حل شود.»

همچنین یک منبع آگاه در تامین اجتماعی گفت: از مشکلات موجود خبر داریم و می‌دانیم در مراکزی، با بیماران همکاری نمی‌شود.

وی افزود: مشکلات به ترتیب در حال رفع شدن است. در مورد بیمه تکمیلی قرار است بین سازمان تامین اجتماعی و بیمه مرکزی جلساتی برگزار شود تا بیمه ها‌ی دیگر همه با هم یکصدا شوند و مشکلات به کلی رفع شود.

طرح حذف دفترچه‌های بیمه اگرچه در راستای حمایت از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و تسریع در روند درمان و با الزامِ شیوع ویروس کرونا اجرایی شد، اما به نظر می‌رسد همچنان برخی از بیمه‌شدگان که بخش اعظم آن‌ها کارگران، بازنشستگان و حداقل‌بگیران هستند با مشکل مواجه شده‌اند تا جایی که مجبورند هزینه‌ی خدمات درمانی را به صورت آزاد پرداخت کنند. موضوعی که با توجه به وضعیتِ بد معیشتی، تنها باری مضاعف بر دوشِ حداقل‌بگیران انداخته است. اگرچه خیلی از مشکلات این طرح به گفته‌ی مسئولان سازمان تامین اجتماعی در حال رفع شدن است، اما به نظر می‌رسد برای هماهنگی بیشتر بین طرفینِ خدمات درمانی، از تامین اجتماعی گرفته تا داروخانه‌ها و پزشکان و مراکز بیمه‌های سلامت، می‌بایست اقداماتی جدی‌تر صورت گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۰۵۹۷۱۱، www.ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
0
0
دفترچه بیمه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین