پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۴۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
یکی از متقاضیان مسکن ملی در بیرجند با مزخرف خواندن طرح مسکن ملی افزود: مسکن مهر شاید ایراد‌هایی در بحث ساخت و ساز توسط شرکت‌ها و پیمانکاران داشت، اما اصل طرح مسکن مهر به معنای واقعی مردمی که خانه نداشتند را خانه‌دار کرد.
شعار سال: مسکن یکی از نیاز‌های مهم هر خانواده است و هر فردی نیاز به مسکن، چه شخصی و چه استیجاری دارد. ساخت مسکن با حداقل زیربنا در این شرایط سخت اقتصادی کار هر کسی نیست و مسئولان موظفند برای تامین مسکن مناسب و مستحکم برای مردم اقدام کند. این روز‌ها شاهدیم وعده‌های خانه‌دار شدن مردم، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و هزاران وعده دیگر به نتیجه نرسیده که هیچ، حداقل‌ها نیز در تامین آسایش مردم برای تامین مسکن نیز فراهم نیست.

اصل طرح مسکن مهر که در دولت‌های نهم و دهم اجرا شد طرحی بود که به معنای واقعی قشر ضعیف جامه را خانه‌دار کرد؛ همان طرحی که عباس آخوندی آن را طرحی مزخرف خواند و خودش نیز طی پنج سال مسئولیتی که در این وزارت خانه داشت هیچ اقدامی برای خانه دار شدن مردم نکرد و استعفا داد.

ناتوانی آخوندی در بحث مسکن به جایی رسید که حتی حسن روحانی رئیس جمهور نیز در جلسه دفاع از محمد اسلامی در روز ۵ آبان سال ۱۳۹۷ در مجلس با انتقاد از دوران وزارت آخوندی، گفت: در برابر مردم می‌گویم در زمینه مسکن دولت بدهکار مردم است. ما باید مساله مسکن را جبران کنیم.

روحانی در این جلسه ادامه داد: معتقدم در همین شرایط سخت، نقدینگی را باید به سمت مسکن بچرخانیم و اگر زمین مجانی را در اختیار توسعه‌گر قرار دهیم و بانک‌ها را حمایت و کمک کنیم و برای خانه اولی‌ها، خانه ارزان بوجود بیاوریم، به ملت کمک و اشتغال ایجاد کرده‌ایم. امروز مسأله مسکن، یکی از مسائل بزرگ ما است.

مسکن ملی یکی از طرح‌های دولت برای رونق ساخت و ساز و شکست رکود خانه دار شدن مردم مطرح شد که در عمل موفقیتی نداشته است. خراسان جنوبی نیز یکی از استان‌هایی است که قرار است طرح مسکن ملی در استان اجرا شود اطلاع رسانی‌های لازم انجام و ثبت‌نام از متقاضیان انجام شده است. اما در حال حاضر که کار‌های ثبت‌نام اولیه، تایید نهایی و واریز ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه از سوی متقاضیان انجام شده مردم با مشکلاتی مواجه هستند.

برای پیگیری آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن با تعدادی از متقاضیان و مسئولان مربوطه گفتگو کردیم.

گرفتاری متقاضیان مسکن ملی بین راه و شهرسازی و شهرداری

رضایی یکی از متقاضیان مسکن ملی در شهر بیرجند، اظهار کرد: با توجه به این‌که چند سال است ازدواج کرده و مستاجر هستم با اطلاع‌رسانی‌هایی که در مورد طرح مسکن ملی در استان انجام شد ثبت‌نام کردم و، چون شرایط را داشتم برای ادامه کار پیامکی از سوی وزارت راه و شهرسازی برایم ارسال شد.

وی با بیان این‌که خانه‌دار شدن آرزوی هر کسی است، افزود: برای ادامه کار پیگیری‌های لازم را انجام داده افتتاح حساب کردم و ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه متقاضی را واریز کردم.

این شهروند بیان کرد: پس از واریز سهم اولیه توسط متقاضی کار‌های واگذاری زمین و مشخص شدن قطعات توسط راه و شهرسازی انجام شد؛ یک قطعه زمین به پنج متقاضی واگذار شده است.

رضایی عنوان کرد: نیمه دوم سال گذشته بود که بحث آماده سازی زمین، واگذاری و مشخص شدن قطعات و بلوک مشخص شد و در حال حاضر تنها موردی که از مسکن ملی به متقاضیان رسیده، اطلاع داشتن از موقعیت مکانی هر قطعه و بلوک است.

وی اظهار کرد: پس از این مراحل نیاز به صدور پروانه ساختمانی برای ساخت و ساز داریم که این پروانه ساختمانی توسط شهرداری صادر می‌شود، اما تاکنون هیچ گروهی از متقاضیان نتوانسته‌اند پروانه ساختمانی دریافت کنند.

این شهروند بیان کرد: متاسفانه در آغاز کار عملی برای ساخت مسکن ملی متقاضیان با مشکل مواجه شده و برای صدور پروانه ساختمانی منتظر هستند.

رضایی گفت: شنیده شده مشکل عدم صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری به دلیل مشکلات حقوقی و مالی بین راه و شهرسازی و شهرداری بیرجند است.

وی عنوان کرد: راه و شهرسازی برای صدور پروانه ساختمانی ۵۰ درصد تخفیف می‌خواهد، اما شهرداری ۲۰ درصد تخفیف می‌دهد.

این شهروند افزود: در حال حاضر متقاضیان مسکن ملی در بدو آغاز به‌کار بین اختلاف‌های راه و شهرسازی و شهرداری گرفتار شدند.

مسکن ملی راه‌حل خوبی برای خانه‌دارشدن نیست

رضایی در مورد طرح مسکن ملی گفت: این طرح به درد خانه دار شدن مردم به ویژه اقشار متوسط به پایین نمی‌خورد چراکه همان اول کار باید ۴۰ میلیون تومان آورده داشته باشیم، هزینه صدور پروانه ساختمانی هست، بحث قیمت آهن آلات و مصالح که روز به روز در حال افزایش است و وام ۱۰۰ میلیون تومانی با ۱۸ درصد سود که البته در حال حاضر هیچ خبری از این وام نیست، واقعا برای افرادی که به مسکن برای سرپناه نیاز دارند، راه حل خوبی نیست.

وی اظهار کرد: این دولت طی سال‌های فعالیتش هیچ کاری در بحث مسکن نکرد و با طرح مسکن ملی فقط خواست در آخرین سال‌های فعالیت بگوید که ما هم به فکر مسکن بودیم. اما به چه قیمتی؟

کشتگر یکی دیگر از متقاضیان مسکن ملی در بیرجند گفت: برای مسکن ملی ثبت‌نام و آورده اولیه یعنی ۴۰ میلیون تومان را واریز کردم.

وی با بیان این‌که مسکن ملی گروه ساخت است، افزود: در حال حاضر قطعه بندی انجام و بلوک هر گروه مشخص شده است.

این شهروند بیان کرد: هفته‌های پایانی سال گذشته تماسی دریافت کردیم مبنی بر این‌که هر گروه پنج نفره مبلغ ۴۰۰ هزار تومان؛ هر متقاضی ۸۰ هزار تومان را با مراجعه به دفتر پیشخوان به شماره حساب داده شده واریز کند که مبلغ خواسته شده را واریز کردیم.

کشتگر عنوان کرد: تاکنون هیچ خبری در مورد این‌که برای دریافت صدور پروانه به شهرداری و انتخاب پیمانکار به نظام مهندسی برای ادامه کار مراجعه کنیم به ما داده نشده و منتظر هستیم.

وی در مورد طرح مسکن ملی، بیان کرد: این طرح با این نحوه ساخت به درد مردمی که خانه ندارند نمی‌خورد. دولت اگر خودش واحد‌های مسکونی را احداث و تحویل مردم می‌داد بهتر بود.

این شهروند اظهار کرد: از همان ابتدای کار این‌که یک قطعه زمین را به پنج متقاضی واگذار کردند که خودشان با هم به تفاهم رسیده و بسازند مشکلات متقاضیان آغاز می‌شود. مشکلات شامل عدم تفاهم در مورد طبقات، پرداخت به موقع هزینه‌های جاری به صورت همزمان، انتخاب پیمانکار و ... می‌شود که متقاضیان باید به امید خانه‌دار شدن با این مشکلات کنار آمده و بین یکدیگر حل و فصل کنند.

کشتگر تصریح کرد: مشکلات بعدی سر هزینه‌های افزایشی ساخت‌وساز از جمله مصالح ساختمانی و آهن آلات پس از آغاز به کار ساخت است؛ البته اگر مشکل راه و شهرسازی و شهرداری بر سر صدور پروانه ساختمانی حل شود.

مسکن ملی مزخرفترین طرح/ مسکن مهر مردم را خانه‌دار کرد

وی با مزخرف خواندن طرح مسکن ملی افزود: مسکن مهر شاید ایراد‌هایی در بحث ساخت و ساز توسط شرکت‌ها و پیمانکاران داشت، اما اصل طرح مسکن مهر به معنای واقعی مردمی که خانه نداشتند را خانه‌دار کرد.

این شهروند خاطرنشان کرد: ایده‌آل و آینده‌ای که از نظر فنی و ساخت برای مسکن ملی در نظر گرفته شده و به متقاضیان اعلام می‌شود خوب است، اما این‌ها در حال حاضر در حد حرف است و تا عملیاتی شود سال‌ها به طول خواهد انجامید.

کشتگر گفت: طرح مسکن ملی با این نحوه کار و هزینه‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده از ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه تا ۱۰۰ میلیون تومان وام ۱۸ درصد سود خیلی گران برای متقاضیان تمام خواهد شد.

وی در مورد وام ۱۰۰ میلیون تومانی، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ خبری از وام نیست و چیزی به متقاضیان اعلام نشده است.

این شهروند بیان کرد: مسئولان فقط حرف از خانه‌دار شدن مردم می‌زنند، اما به مرحله عمل که می‌رسد این همه مانع و مشکل برای مردم به وجود می‌آورند که مردم از خانه‌دار شدن بیزار می‌شوند.

 
مسکن ملی مزخرفترین طرح برای خانه‌دار شدن
 

رکود در بازار مسکن

علیرضا اربابی رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در حال حاضر بازار مسکن راکد است و خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

وی با بیان این‌که تمام معاملات راکد است است، افزود: قیمت مسکن که طی یک ماه گذشته کاهش داشته بود همانگونه است و تغییری ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی بیان کرد: قیمت مصالح ساختمانی مقداری افزایش داشته، اما قیمت مسکن تغییری نداشته است.

اربابی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا، آغاز ماه مبارک رمضان و انتخابات ریاست جهوری حداقل طی چهار ماه آینده بازار مسکن ثابت بوده و رشدی نداشته باشد.

مبلغ اجاره‌بها افزایش نداشته است

وی به اجاره بهای خانه‌های استیجاری اشاره کرد و گفت: مبلغ اجاره‌ها نیز مانند قبل بوده و افزایش نداشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که دولت گفته صاحبخانه‌ها قراردا‌ها را تمدید کرده و مستاجر و موجر با هم کنار بیایند در حال حاضر هیچ خبر جدیدی در بحث افزایش اجاره‌بها وجود ندارد.

اربابی با بیان این‌که ساخت و ساز زیاد شده، اظهار کرد: به نظر من با توجه به جمعیت شهر بیرجند و ساخت و ساز‌هایی که انجام شده نیازی به خانه نباشد. شاید عده‌ای متقاضی اجاره خانه باشند، اما با توجه به افزایش انبوه و آپارتمان سازی بعید به نظرمی‌رسد خانه کم داشته باشیم.

نظارتی به سایت دیوار و قیمت‌گذاری‌ها نیست

وی در قیمت‌گذاری‌هایی که در بحث مسکن در سایت دیوار انجام می‌شود، گفت: این سایت کنترل نمی‌شود و نظارتی نسبت به آن وجود ندارد. در بحث خرید، فروش، اجاره، خانه‌های خالی و ... هیچ کنترلی انجام نشده و سیستمی که مشخص کننده باشد وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی اظهار کرد: فعالیت سایت بازار آزاد است و اتحادیه مشاوران املاک نمی‌توانند نسبت به آن اقدامی انجام دهد. در مورد برخورد با این سایت از طرف قوه قضائیه نیز اطلاعی ندارم که قانون یا اجازه برخورد با قیمت گذاری‌هایی که در این سایت می‌شود را دارند یا نه؟ اما مجموعا در حال حاضر وضعیت سایت دیوار در بحث قیمت‌گذاری آرام است و، چون خرید و فروشی انجام نمی‌شود این سایت نیز مانند گذشته جو روانی برای بحث قیمت‌ها ایجاد نمی‌کند.

اربابی به سامانه‌ای که دولت برای ثبت‌نام مردم در مورد خانه‌ها اطلاع‌رسانی کرده اشاره کرد و افزود: در این خصوص اطلاعاتی وجود ندارد و چیزی به ما اعلام نشده است. دولت از مردم خواسته خودشان به سایت مراجعه و ثبت‌نام کنند.

طرح مسکن ملی برای خانه‌دار کردن مردم بازدهی ندارد

وی در مورد طرح اقدام ملی مسکن، تصریح کرد: در این مورد نیز هیچ خبری نیست و همان‌گونه که قبلا گفتم این طرح برای خانه‌دار کردن مردم بازدهی ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی تاکید کرد: امیدواریم مردم با نخریدن آرامش خود را حفظ کنند تا ببینیم بعد از انتخابات وضعیت چگونه خواهد بود. لازم است مردم خونسردی خود را حفظ کنند تا بتوانند به موقع خرید خود را انجام دهند.
 
 
مسکن ملی مزخرفترین طرح برای خانه‌دار شدن
 

در سال جدید قیمت مصالح ساختمانی افزایش نداشته/ قیمت سیمان کنترل شده است

سید امیرحسین علوی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در خراسان‌جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در بحث قیمت مصالح ساختمانی در سال جدید افزایش قیمتی وجود نداشته است و قیمت فعلی مصالح قیمت قبل از سال جدید است.

وی با بیان این‌که قیمت سیمان کنترل شده، افزود: بازرسی و اعضای اتحادیه مصالح ساختمانی در خراسان‌جنوبی مراعات کرده و سیمان را بر اساس قیمت قبلی به فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در خراسان‌جنوبی بیان کرد: سیمان در استان‌های مجاور با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد و بازار سیاه به وجود آمده، اما در خراسان‌جنوبی همکاران ما تمام تلاش خود را برای ثابت نگه داشتن قیمت سیمان دارند.

علوی به کمبود سیمان در کشور اشاره و عنوان کرد: از زمانی که برق و گاز برخی از کارخانه‌ها در تمام کشور قطع شد شاهد مشکل کمبود سیمان در تمام نقاط هستیم.

کمبود سیمان

وی اظهار کرد: متاسفانه همکاری کمی نیز از سوی برخی از کارخانه‌های سیمان استان در مورد تامین آن شاهد هستیم.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در خراسان‌جنوبی ادامه داد: در حال حاضر همان مقدار سیمانی که در استان توزیع می‌شود مربوط به تولید ماه‌های قبل کارخانه‌های استان است و علی‌رغم این‌که گفته شده سیمان به اتحادیه داده و از طرف اتحادیه توزیع شود، اما شاهد این هستیم که برخی از مسئولان کارخانه‌های سیمان، سیمان را به دوستان، آشنایان و افرادی که پروانه صنفی ندارند می‌دهند و توزیع سیمان از طرف افرادی به جز متولی اصلی توزیع می‌شود و مشکلاتی را در بحث کمبود سیمان به وجود آورده است.

علوی بیان کرد: وقتی سیمان از طریق اتحادیه توزیع شود به تمامی مغازه‌داران سطح شهر داده شده و مشتری از مصالح فروش سیمان مورد نیاز را تامین کرده و مشکلی ندارد، اما وقتی سیمان به دست عده‌ای خاص می‌رسد که بسیاری از آن‌ها را اتحادیه مصالح فروشی نمی‌شناسد برای مشتری واقعی مشکل ایجاد شده، سیمان مورد نیاز را پیدا نمی‌کند و بی‌نظمی به وجود می‌آید.

وی افزود: اگر سیمان برای توزیع به دست اتحادیه برسد هیچ مشکلی در بحث کمبود، افزایش قیمت و احتکار نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در خراسان‌جنوبی گفت: در بحث سیمان باید واسطه و دلال حذف شود تا به دست مشتری واقعی برسد و نسبت به صادرات سیمان نیز باید نظارت‌های لازم صورت بگیرد تا در کشور و استان خراسان‌جنوبی شاهد کمبود سیمان نباشیم.
 
 
مسکن ملی مزخرفترین طرح برای خانه‌دار شدن


انتظار در بازار آهن آلات

علیرضا چهکندی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: از اواخر سال گذشته بازار آهن آلات به دلیل معادلات سیاسی در حالت انتظار قرار دارد.

وی افزود: با توجه به این‌که همه چیز به مسائل سیاسی گره خورده، مشخص نیست بازار به چه سمتی خواهد رفت و آینده بازار آهن آلات چه خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی بیان کرد: با توجه به حالت انتظاری که در بازار آهن آلات به وجود آمده شاهد رکود در بازار آهن هستیم و خرید و فروشی به صورت عملی در بازار انجام نمی‌شود.

چهکندی‌نژاد به نوسان بازار آهن آلات اشاره کرد و گفت: همیشه بازار آهن مقداری نوسان دارد و پایدار نیست، اما در حال حاضر وضعیت بازار در حالت انتظار است و نتیجه نهایی به معادلات سیاسی بستگی دارد.

وی اظهار کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شود قطعا شاهد شکست در قیمت آهن‌آلات خواهیم بود.

نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی در مورد قیمت فولاد، بیان کرد: قیمت فولاد به عوامل خاصی بستگی دارد که یکی از این عوامل، قیمت ارز است که با تغییرات قیمت ارز قیمت فولاد و آهن آلات تغییر می‌کند و عامل بعدی دخیل در قیمت‌ها، بحث عرضه و تقاضا است.

چهکندی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلی در بحث کمبود و نبود آهن آلات نداریم و خوشبختانه در کشور از نظر تولید آهن خودکفا شده و حتی صادرات داریم.

وی افزود: آهن آلات در آهن فروشی‌های سطح شهر نیز موجود است و مشتری به هر میزانی که آهن نیاز داشته باشد می‌تواند خریداری کند، اما مشکل اصلی در بازار آهن آلات نبود ثبات قیمت‌ها است.

نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی گفت: خواسته آهن فروشان این است که ثبات و آرامش به بازار آهن آلات برگردد و حالت انتظار و سردرگمی در مورد قیمت آهن آلات از بین برود.
 
 
مسکن ملی مزخرفترین طرح برای خانه‌دار شدن
 


برای تمام افرادی که ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را واریز کردند زمین واگذار شده

حسن علیزاده معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان در مورد آخرین وضعیت مسکن ملی در استان، اظهار کرد: در مجموع در استان خراسان‌جنوبی ۱۴ هزار و ۹۲۳ متقاضی مسکن ملی داشتیم.

وی افزود: تعداد حائزین شرایط ۶ هزار و ۲۰۵ نفر بودند که پنج هزار و ۳۴۱ نفر دارای شرایط شناخته شدند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای پنج هزار و ۲۳۵ نفر افتتاح حساب در سامانه انجام شده و پنج هزار و ۴۱ نفر واریز وجه داشتند.

علیزاده عنوان کرد: در استان برای ۹ هزار و ۳۹۵ واحد زمین اختصاص داده شده است.

وی اظهار کرد: تعداد پروژه‌های سطح استان دو هزار و ۱۳۴ مورد بوده و تعداد متقاضیانی که به پروژه تخصیص داده شدند چهار هزار و ۹۶۳ نفر هستند که دو هزار و ۱۴۰ نفر مربوط به بیرجند و مابقی متعلق به سایر شهر‌های استان است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: واگذاری زمین‌هایی که در استان انجام شده به صورت گروه ساخت است و هر قطعه زمین به پنج متقاضی واگذار شده است.

علیزاده با بیان این‌که دولت در ساخت و ساز مسکن نقشی ندارد و متولی ساخت، متقاضی است، افزود: دولت تنها کاری که انجام داده، واگذاری زمین به صورت رایگان به متقاضیان است و برای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته است.

وی عنوان کرد: طرح تفصیلی و تفکیکی مکانی که برای ساخت واحد‌ها در نظر گرفته شده نیز توسط راه و شهرسازی استان اجرا شده است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از بین پنج متقاضی که یک قطعه زمین به آن‌ها واگذار شده است یک نفر به عنوان نماینده برای اخذ پروانه کار‌ها را پیگیری می‌کند. بعد از اخذ پروانه به سازمان نظام مهندسی می‌رود و یک مجری ذی صلاح را به سلیقه خودش انتخاب کرده و پیمانکار برای این پنج نفر کار ساخت را آغاز می‌کند.

علیزاده عنوان کرد: راه و شهرسازی نقش نظارت عالیه را خواهد داشت، اما موضوعی به نام ساخت مسکن برای مردم نداریم و مردم متولی ساخت هستند نه دولت.
 
 
 
مسکن ملی مزخرفترین طرح برای خانه‌دار شدن
 


علیزاده معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی
 
وی با بیان این‌که کار ثبت‌نام برای مسکن ملی از سال ۱۳۹۸ آغاز شده، افزود: در سال گذشته برای تمام متقاضیانی که ثبت‌نام کردند پیامک تشکیل پرونده ارسال شده و پس از تشکیل پرونده برای افرادی که دارای شرایط بودند پیامک افتتاح حساب در بانک مسکن ارسال شده و طی ۱۵ روز مهلت داشتند آورده اولیه را واریز کنند. راه و شهرسازی استان به تمام افرادی که ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را واریز کردند زمین واگذار کرده است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: افرادی که برای تشکیل پرونده و واریز سهم اولیه اقدام نکردند از طرف سامانه رد درخواست برای آن‌ها انجام شده است.

علیزاده بیان کرد: در حال حاضر تنها مشکلی که مردم در بحث مسکن ملی دارند برای صدور پروانه‌های ساختمانی است؛ شهرداری در این مورد مسائل حقوقی را مطرح کرده و متاسفانه پروانه ساختمانی را صادر نمی‌کند. مسائل حقوقی مطرح شده مربوط به چندین سال گذشته شهرداری و راه و شهرسازی است. در این خصوص جلساتی برای رفع مشکل در سازمان بازرسی استان و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شده، اما تاکنون به نتیجه نهایی منجر نشده است.

وی با بیان این‌که حق مردم در این خصوص ضایع می‌شود، گفت: تاکنون شهرداری پروانه ساختمانی برای مسکن ملی صادر نکرده و این مشکل عمده‌ای است که متقاضیان مسکن ملی با آن مواجه هستند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: متقاضیان مسکن ملی در این خصوص معترض هستند و لازم است مشکل صدور پروانه برطرف شود چراکه با توجه به تغییر قیمت مصالح و آهن آلات متقاضیانی که برای مسکن ملی اقدام کردند متضرر خواهند شد.

مراجعه برای صدور پروانه ساختمانی در بحث مسکن ملی به شهرداری نداشتیم

حمید فخیم‌زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند در این خصوص در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در بحث صدور پروانه ساختمانی برای طرح اقدام ملی، تقریبا مراجعه‌ای به شهرداری انجام نشده است.

وی افزود: از طرف دیگر به دلیل این‌که پرونده‌ها مشکل مالی دارند و مالکان و اداره راه و شهرسازی هزینه را متقبل نمی‌شوند تاکنون مراجعه برای صدور پروانه ساختمانی در بحث مسکن ملی نداشتیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند در مورد مشکل مالی پرونده‌ها، بیان کرد: املاکی که برای طرح مسکن ملی در نظر گرفته شده، در نقشه تفصیلی شهر، املاک اداری است و زمانی که وارد محدوده شهر بیرجند شده با کاربری اداری وارد شهر شده در حال حاضر که قرار است مسکونی ساخته شود باید هزینه‌ای به عنوان عوارض حق تعیین کاربری از مالک اخذ شود.

بدهی املاک

فخیم‌زاده عنوان کرد: در حال حاضر ملک بدهی دارد و شهرداری نیز ملک را می‌شناسد.

وی اظهار کرد: هنگام صدور پروانه، بدهی ملک به طور کامل پرداخت و پروانه صادر می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند گفت: این عوارض، عوارضی است که برابر آرای دیوان و طرح تفصیلی باید اخذ شود یعنی جزو منابع مسلم درآمدی شهرداری شناخته شده است.

فخیم‌زاده بیان کرد: هم برابر طرح تفصیلی و هم برابر آرای متعدد دیوان اخذ هزینه حق تعیین کاربری یا همان ارزش افزوده تغییر کاربری حتی برای املاک دولتی و عمومی محترم شمرده شده و جزو منابع درآمدی شهرداری است.

وی عنوان کرد: این ملک هر موقع بدهی‌اش را پرداخت کرد مانند بقیه املاک مجوز صادر خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند تصریح کرد: شهرداری در مسیر صدور پروانه هرگونه کمکی که لازم بوده را انجام داده است؛ ملک مشکل فنی ندارد و تنها مشکل مالی که وجود دارد باید هزینه پرداخت شود و بعد پروانه صادر خواهد شد.

فخیم‌زاده خاطرنشان کرد: هزینه ارزش افزوده تغییر کاربری از اداری به مسکونی هر دو مورد کارشناسی شده و از اختلاف قیمت، ۴۶ درصد اخذ می‌شود.

وی به برگزاری جلسات انجام شده به طور مرتب در سازمان بازرسی و معاونت عمرانی استانداری استان اشاره کرد و افزود: در آخرین پیگیری که از حقوقی وزارت کشور انجام و استعلام شده، معاونت حقوقی وزارت کشور گفته است هزینه باید اخذ شود.
 
 
مسکن ملی مزخرفترین طرح برای خانه‌دار شدن
 

فخیم زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند
 
معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند در مورد میزان تخفیف صدور پروانه ساختمانی برای مسکن ملی، گفت: دو معاون وزیر با یکدیگر موضوعی را امضا کردند که یک بحث این است ۵۰ درصد هزینه‌ها برابر ضوابط و مقررات تخفیف داده شود.

فخیم‌زاده عنوان کرد: برابر قانون از سال ۱۳۸۷ هیچگونه تخفیفی غیر از مواردی که در قانون و برنامه و بودجه می‌آید و مصوبات شورای شهر است نداریم، همه با قانون مالیات لغو شده و چیزی به نام تخفیف نداریم.

وی اظهار کرد: موافقت نامه‌هایی که امضا می‌شود باید همه در شورای شهر هر شهری مورد بررسی قرار گیرد. در شورای اسلامی شهر بیرجند نیز این موضوع بررسی شده و ۲۵ درصد تخفیف برای این املاک در نظر گرفته شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند گفت: هزینه‌های صدور پروانه‌های ساختمانی زیاد نیست و حدود ۳۰ میلیون تومان است که بین پنج نفر تقسیم شده و هر متقاضی ۶ میلیون تومان را پرداخت خواهد کرد و این مبلغ رقم زیادی برای یک ملک نیست؛ بنابراین گزارش؛ به نظر می‌رسد مسئولان در بحث مسکن نه‌تن‌ها اقدامی انجام نداد بلکه با طرح اقدام ملی مسکن و هزینه‌های موجود، مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. مسئله واگذاری زمین به صورت رایگان نیز، تنها در حد حرف است چراکه در خراسان‌جنوبی با توجه به مشکلات حقوقی و مالی که بین راه و شهرسازی و شهرداری وجود دارد خبری از رایگان بودن زمین نیست و باید بهای ملک داده شود. در مجموع بحث مشکلات حوزه مسکن با این طرح‌ها حل شدنی نیست و مسئولان باید اقدامات جدی در زمینه مسکن انجام دهند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۲۴۰۴۸، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
0
واقعا که بیچاره مردم دیگه به کی و به چه طرحی می تونن اعتماد کنن و دل ببندن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین